20 iun. 2025 | 10:53

Cum arată trenul diesel produs la Paşcani. Rutele pe care va circula Leon în curând

News
Cum arată trenul diesel produs la Paşcani. Rutele pe care va circula Leon în curând
Trenul diesel de la Pascani, surprins in imagini inedite. Sursa foto: Trainspotting Focsani/Facebook

Un tren diesel proiectat și construit la Pașcani a fost prezentat oficial în Gara de Nord, cu fast, covor roșu și peste 200 de invitați. Automotorul, denumit Leon, este rezultatul unui efort de aproape 15 ani și ar putea intra în circulație comercială în curând, pe rutele București – Brașov sau București – Constanța.

Trenul diesel produs la Pașcani, un model modern în imagini

Construcția automotorului Leon a fost un proces îndelungat și complex. Proiectul a demarat în perioada 2011–2012, iar materialele necesare pentru prototip au început să sosească abia în 2013–2014.

Peste 180 de specialiști au lucrat la această ramă diesel, care a trecut printr-un lung șir de etape până la forma finală prezentată oficial pe 19 iunie 2025, în Gara de Nord.

Trenul a fost testat intens în ultimii ani, acumulând peste 30.000 km în probe, inclusiv curse cu viteze de până la 143 km/h în poligonul de la Făurei și 120 km/h pe traseul Pașcani – București.

”Orice naștere este grea, durează, sunt multe de explicat”, a declarat Gruia Stoica, președintele grupului Grampet, în legătură cu întârzierile proiectului, scrie hotnews.ro.

Întrebat dacă au existat probleme tehnice în timpul testelor, Gruia Stoica a spus: ”Nu știu să fi fost așa ceva”.

Ce oferă trenul diesel Leon

Automotorul Leon este format din trei vagoane (motor–remorcă–motor) și poate transporta 164 de pasageri, dintre care 142 la clasa a II-a și 22 la clasa I. Trenul are o lungime totală de 60 de metri și este proiectat pentru viteze de până la 120 km/h, fiind destinat curselor de distanță medie.

Într-o piață în care doar 40% din rețeaua feroviară a României este electrificată, astfel de trenuri diesel rămân necesare, mai ales pe magistralele importante unde electrificarea întârzie de decenii. Totuși, în Europa de Vest, tendința este de investiții în rame electrice, nu diesel.

Cu toate acestea, Electroputere VFU Pașcani, membră a grupului Grampet, continuă să joace un rol semnificativ în industria feroviară, lucrând inclusiv la modernizarea unor vagoane pentru CFR Călători prin PNRR.

Vezi și Cât costă să mergi cu trenul de la București la Varna și Istanbul în vara lui 2025. Câte ore faci pe drum și din ce dată vor circula trenurile!

Când vom vedea trenul Leon pe șine, cu pasageri

Lansarea oficială a trenului a fost marcată și de un discurs susținut de cosmonautul Dumitru Prunariu: ”Să privim acest tren, nu ca pe o realizare tehnologică, ci ca pe un simbol al unității și al progresului. Fie ca el să transporte nu doar pasageri, ci și speranțe, idei și oportunități, pentru o Românie mai conectată și mai prosperă”.

Gruia Stoica a menționat că ”săptămâna viitoare să-l vedem în circulație, fiindcă aproape de la toți operatorii privați importanți avem solicitări”. El a mai adăugat că fabrica este pregătită să construiască două trenuri pe lună și a precizat că nu intenționează să lanseze o companie proprie de transport pasageri.

Trenul Leon a făcut deja o primă cursă demonstrativă pe ruta București Nord – Băneasa și retur, fiind gata pentru a deveni o prezență constantă pe rutele interne ale României.

Vezi și Românii vor putea pleca în vacanţă în Grecia cu trenul. Proiectul care ar scuti turiştii de stat la volan ore întregi!

Sursă foto: Trainspotting Focșani/Facebook