13 iun. 2025 | 06:30

Codul Rutier pentru copiii din România. Când au voie să circule cu bicicleta pe drumurile publice, pe pistele de biciclete

AUTO
Codul Rutier pentru copiii din România. Când au voie să circule cu bicicleta pe drumurile publice, pe pistele de biciclete
Copii pe bicicletă

Bicicleta este adesea prima formă de mobilitate independentă pentru un copil, dar și o responsabilitate care implică reguli stricte de siguranță. Codul Rutier actualizat în 2025 stabilește clar de la ce vârstă au voie copiii să pedaleze singuri pe drumurile publice sau pe pistele de biciclete și ce condiții trebuie respectate pentru a evita accidentele sau amenzile. Iar pentru părinți, este esențial să înțeleagă și să aplice aceste prevederi.

De la ce vârstă pot copiii circula legal cu bicicleta

Potrivit Codului Rutier în vigoare, copiii sub 14 ani nu au voie să circule cu bicicleta pe drumurile publice , indiferent de nivelul lor de experiență. Această limitare are rolul de a proteja minorii de riscurile din trafic, acolo unde viteza mașinilor și lipsa experienței pot duce la accidente grave.

Între 14 și 16 ani , minorii au dreptul legal de a circula cu bicicleta pe drumurile publice, dar cu o condiție importantă : trebuie să poarte cască de protecție . Această obligație este menită să reducă riscul de traumatisme craniene în cazul unui impact sau căderi.

În ceea ce privește pistele de biciclete , legislația permite accesul copiilor de la vârsta de 7 ani , dar doar dacă sunt însoțiți și supravegheați de un adult . Chiar dacă pista este separată de carosabil, copilul nu are capacitatea de anticipare și reacție a unui adult, iar riscul rămâne. Supravegherea activă a unui părinte este esențială, mai ales în zonele aglomerate sau cu vizibilitate redusă.

Reguli de siguranță obligatorii pentru bicicliști

Chiar și atunci când vârsta permite circulația pe drumurile publice, există o serie de cerințe clare privind echiparea bicicletei și comportamentul în trafic:

  • Echipamente obligatorii pentru bicicletă :
    • far cu lumină albă sau galbenă în față;
    • stop cu lumină roșie în spate;
    • reflectorizante roșii și galbene („ochi de pisică”);
    • frâne funcționale;
    • sistem de avertizare sonor (claxon);
    • direcție funcțională.
  • Reguli de comportament interzise :
    • circulația pe trotuar, cu excepția pistelor marcate;
    • agățarea de alte vehicule în mers;
    • transportarea altei persoane, cu excepția unui copil de până la 7 ani;
    • traversarea pe bicicletă a trecerilor de pietoni;
    • circulația pe autostradă sau pe carosabil acoperit cu gheață/polei;
    • circulația fără haine reflectorizante în condiții de vizibilitate redusă.

Toate aceste măsuri au rolul de a reduce riscurile, mai ales că bicicliștii sunt considerați participanți vulnerabili în trafic. Iar pentru copii, riscurile sunt și mai mari, mai ales când nu sunt respectate regulile de bază.

Amenzi și riscuri reale pentru nerespectarea legii

Încălcarea acestor prevederi poate atrage amenzi cuprinse între 725 și 1.160 lei , fiind încadrate în clasa a II-a de sancțiuni. Mai mult, în cazul în care sunt încălcate reguli de bază privind prioritatea, semnalizarea sau echiparea, amenzile pot depăși această limită și pot include avertismente oficiale sau confiscarea bicicletei în cazuri grave.

Dincolo de sancțiuni, însă, pericolul real este siguranța copilului. Un clip publicat de polițistul Tavi Perțea arată cât de rapid se poate produce un accident grav, chiar pe o stradă secundară aparent sigură, dacă un copil este lăsat nesupravegheat.