17 feb. 2025 | 11:17

Ce se întâmplă dacă circuli cu anvelope all-season pe zăpadă. Pericolul cauciurilor alese de cei mai mulţi români

Știri social
Ce se întâmplă dacă circuli cu anvelope all-season pe zăpadă. Pericolul cauciurilor alese de cei mai mulţi români
Diferența dintre anvelopele de iarnă și cele all-season

În sezonul rece, siguranța rutieră depinde în mare măsură de tipul anvelopelor folosite. Șoferii din România au de ales între trei variante principale: anvelopele de vară, cele de iarnă și anvelopele all-season, o opțiune intermediară care promite versatilitate pe tot parcursul anului. Cu toate acestea, utilizarea anvelopelor all-season pe drumuri acoperite cu zăpadă poate fi extrem de riscantă, iar experții în conducere defensivă avertizează asupra pericolelor la care se expun cei care le aleg.

Anvelopele all-season: un compromis care reduce siguranța

Anvelopele all-season sunt concepute pentru a oferi performanțe acceptabile atât vara, cât și iarna, însă ele nu excelează în niciunul dintre aceste anotimpuri. Nu sunt la fel de rigide ca cele de vară, dar nici suficient de moi pentru a asigura aderența necesară pe drumurile acoperite cu gheață și zăpadă. Titi Aur, expert în conducere defensivă, atrage atenția asupra limitărilor acestor anvelope:

„Anvelopa all-season este un compromis. Chiar și cea mai slabă anvelopă de iarnă este mai bună decât cea mai bună anvelopă all-season. Într-adevăr, decât să mergi iarna cu anvelope de vară, mai bine cu cele all-season. Dar, ar fi bine să le evităm”, a declarat acesta pentru ProMotor.

Citește și: Presiunea corectă în anvelope la sub zero grade Celsius. Cât de mult trebuie să-ți umfli cauciucurile când e frig afară

Această explicație subliniază clar că, deși anvelopele all-season sunt mai sigure decât cele de vară pe timp de iarnă, ele nu pot înlocui performanțele cauciucurilor de iarnă, care sunt special concepute pentru temperaturi scăzute și drumuri alunecoase. Aderența este un factor esențial atunci când vine vorba de siguranța pe șosele, iar tipul de anvelope utilizate influențează direct capacitatea de frânare și stabilitatea vehiculului.

„Atunci când mergem cu mașina, fiecare roată calcă pe asfalt cu suprafața echivalentă a unei palme. Noi, practic, avem patru palme puse pe sol. Atunci când vrem să frânăm sau să evităm, trebuie să facem în așa fel încât această suprafață să fie cât mai eficientă. De asta e important ca vara să avem anvelope de vară și iarna să fie cauciucuri de iarnă”, a explicat Titi Aur.

Aceasta înseamnă că, indiferent de cât de performante sunt anvelopele all-season, ele nu pot înlocui eficiența celor special create pentru sezonul rece.

Citește și: Tesla recheamă aproape 700.000 de vehicule din cauza unei probleme la monitorizarea presiunii anvelopelor

De ce nu este recomandat să circuli vara cu anvelope de iarnă

Mulți șoferi aleg să păstreze anvelopele de iarnă și pe timpul verii, însă această practică nu este deloc recomandată. Chiar dacă legea nu interzice utilizarea cauciucurilor de iarnă pe timp de vară, există numeroase riscuri asociate cu această alegere:

  • Uzură prematură – Anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-un compus de cauciuc mai moale, ceea ce le face să se degradeze rapid la temperaturi ridicate.
  • Risc de explozie – Pe asfalt încins, anvelopele de iarnă se încălzesc mult mai repede, ceea ce crește riscul de explozie în cazul frânărilor bruște.
  • Aderență scăzută – La temperaturi ridicate, anvelopele de iarnă pierd din stabilitate, afectând manevrabilitatea mașinii și distanța de frânare.

Poți circula legal cu anvelope all-season pe timp de iarnă?

În ultima perioadă, au apărut multe informații contradictorii legate de legalitatea utilizării anvelopelor all-season pe drumurile acoperite cu zăpadă. În acest context, Registrul Auto Român (RAR) a clarificat situația printr-un comunicat oficial. Potrivit RAR, toate anvelopele care sunt marcate cu simbolurile M+S, M.S. sau M&S (indicatoare pentru noroi și zăpadă) sunt conforme cu legislația în vigoare și pot fi utilizate pe drumurile publice în timpul sezonului rece.

Citește și: Presiunea corectă la anvelopele de iarnă. Cât aer bagi în cauciucuri pe vreme rece ca să nu ai probleme

„Atât timp cât posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S, nu există sancțiuni”, a transmis RAR.

De asemenea, instituția a subliniat că obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile acoperite cu zăpadă a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 și că regulile nu au fost modificate de atunci.

Deși anvelopele all-season par o alegere convenabilă pentru șoferii care nu doresc să le schimbe în funcție de anotimp, experții recomandă folosirea unor cauciucuri dedicate fiecărui sezon. Dacă circuli pe drumuri acoperite cu zăpadă, anvelopele de iarnă sunt cea mai sigură opțiune, oferind o mai bună aderență și reducând riscul de accidente. În schimb, vara, cauciucurile de vară asigură o distanță de frânare mai mică și o uzură redusă.