29 apr. 2025 | 21:44

Ce este cazierul auto. Informațiile incluse, esențiale pentru șoferi în caz de accident

AUTO
Ce este cazierul auto. Informațiile incluse, esențiale pentru șoferi în caz de accident

Un nou proiect legislativ propus de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) promite să schimbe radical modul în care sunt gestionate informațiile despre accidentele auto în România. În centrul acestei inițiative se află introducerea cazierului auto, o bază de date complexă ce va centraliza toate evenimentele rutiere în care au fost implicate autoturismele, precum și modul în care acestea au fost reparate.

Cazierul auto: o bază de date interconectată cu autoritățile cheie

Potrivit proiectului de lege pentru modificarea cadrului RCA, noul sistem va interconecta Poliția Rutieră, Registrul Auto Român (RAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și service-urile auto autorizate. Această rețea de informații va permite generarea rapidă a unui certificat de daunalitate, echivalentul unui cazier auto pentru autoturisme.

Scopul principal este acela de a crea o transparență totală în privința istoricului tehnic și rutier al unui vehicul. Se va ști în câte accidente a fost implicată o mașină, ce daune au fost declarate, ce despăgubiri s-au plătit, unde s-au făcut reparațiile și cum au fost realizate acestea.

Impact direct asupra șoferilor: prime RCA mai mari pentru cei cu istoric negativ

Implementarea acestui sistem are implicații directe și asupra șoferilor. Cei care au provocat mai multe accidente vor fi taxați mai aspru de companiile de asigurări, pentru că istoricul negativ va fi mai precis și ușor de accesat. Deși asigurătorii folosesc deja o formă de istoric al daunelor, cazierul auto va fi mult mai detaliat și oficial.

Această măsură are rolul de a încuraja un comportament responsabil în trafic, dar și de a proteja viitorii cumpărători ai unei mașini second-hand, oferindu-le acces la un istoric complet al autovehiculului.

Reparațiile neautorizate devin riscante: posibila suspendare a certificatului de înmatriculare

Un alt aspect important al acestui proiect de lege vizează modul în care se repară vehiculele după accidente. Conform propunerii, reparațiile trebuie efectuate exclusiv în service-uri auto autorizate. Dacă mașina este reparată în altă parte, proprietarul poate fi chemat la o verificare suplimentară la RAR.

Iar consecințele pot fi dure: dacă inspectorii constată că reparația a fost realizată neconform sau a afectat siguranța rutieră, certificatul de înmatriculare poate fi suspendat. Aceasta măsură urmărește combaterea reparațiilor de mântuială, care pot transforma un vehicul într-un real pericol pe șosele.

Un pas spre digitalizarea pieței auto și creșterea siguranței în trafic

Autoritățile consideră că această inițiativă este esențială pentru alinierea României la standardele europene în domeniul asigurărilor și siguranței rutiere. Cu ajutorul cazierului auto, consumatorii vor avea acces la informații clare, iar șoferii vor fi mai motivați să conducă prudent, știind că fiecare accident le poate influența financiar viitorul.

Proiectul este în prezent în consultare publică, urmând ca, după adoptare, să fie implementat etapizat, împreună cu infrastructura digitală necesară.