18 apr. 2025 | 11:11

Ai sau nu voie să efectuezi devansare pe autostradă? Codul Rutier 2025 spune exact

Știri social
Ai sau nu voie să efectuezi devansare pe autostradă? Codul Rutier 2025 spune exact

În rândul șoferilor există o confuzie frecventă între două manevre esențiale din trafic: depășirea și devansarea. Deși la prima vedere par asemănătoare – ambele implicând trecerea pe lângă un alt vehicul pentru a ajunge în fața lui – Codul Rutier 2025 stabilește clar când fiecare dintre acestea este permisă și ce consecințe pot apărea dacă sunt executate incorect, mai ales pe autostradă.

Ce înseamnă, de fapt, o depășire

Depășirea este definită de lege ca fiind manevra prin care un autovehicul trece înaintea altuia sau pe lângă un obstacol, schimbând direcția de mers și părăsind banda inițială sau șirul de mașini. Important de reținut este că această manevră se face obligatoriu prin stânga. Depășirea prin dreapta este interzisă în aproape toate cazurile și atrage sancțiuni serioase.

Citește și: Cum treci pe roșu la semafor și scapi fără amendă. Singurele situații din Codul Rutier în care Poliția nu poate să facă nimic

Codul Rutier 2025 (Art. 45, alin. 1 din Legea 195/2002) prevede pașii clari pe care orice șofer trebuie să-i urmeze înainte de a începe o depășire: semnalizarea intenției, asigurarea că manevra e sigură, verificarea că alt șofer nu s-a angajat deja într-o depășire și menținerea unei distanțe laterale suficiente. De asemenea, reîncadrarea pe banda inițială trebuie făcută doar după o asigurare suplimentară.

În același timp, șoferul care este depășit are obligația de a nu accelera și de a se deplasa cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului.

Ce este devansarea și când este legală

Spre deosebire de depășire, devansarea se produce atunci când un vehicul circulă mai repede decât altul aflat pe o bandă diferită, dar în același sens de mers. Nu este necesară schimbarea benzii sau ieșirea dintr-un șir de mașini. Astfel, manevra este legală pe drumuri cu cel puțin două benzi pe sens, atât timp cât nu sunt încălcate alte reguli – precum limitele de viteză sau semnalizarea rutieră.

Așadar, dacă te afli pe prima bandă și treci pe lângă o mașină mai lentă de pe banda a doua, fără a schimba banda, nu ești pasibil de sancțiune – tocmai pentru că nu este vorba de o depășire, ci de o devansare legală. Pe autostradă, manevrele sunt și mai atent reglementate. După ce ai depășit pe banda a doua, legea te obligă să revii pe banda unu. Dacă nu o faci și un alt șofer mai rapid circulă regulamentar pe banda unu și te „devansează”, totul este în regulă.

Citește și: Amenda pe care o riscă șoferii care depășesc limita de viteză cu 30 km/h. Noile sancțiuni prevăzute de Codul Rutier 2025

Problema apare atunci când ambii șoferi circulă pe banda a doua, iar unul dintre ei trece pe banda unu pentru a-l depăși. În acel moment, manevra este considerată depășire prin dreapta – ceea ce este interzis și sancționat cu suspendarea permisului pentru 60 de zile, plus amendă.

Excepțiile de la regulă

Există totuși câteva situații specifice în care depășirea prin dreapta este permisă: la ocolirea unui tramvai sau când drumul are cel puțin trei benzi pe sens, iar vehiculul depășit se află pe banda din mijloc. De asemenea, este permis să depășești prin dreapta o mașină oprită pentru viraj la stânga, dacă marcajele și lățimea drumului permit asta.

Citește și: Codul Rutier 2025 – cum faci să nu iei amendă de 1600 de lei când parchezi lângă trecerea de pietoni. Distanța legală pentru evitarea sancțiunilor

În concluzie, Codul Rutier 2025 nu lasă loc de interpretări: devansarea este legală pe autostradă, atât timp cât fiecare vehicul circulă pe banda lui. Însă depășirea prin dreapta, atunci când implică schimbarea benzii, este o greșeală costisitoare – una care te poate lăsa pieton pentru două luni.