Schimbarea legii RCA, încă o lovitură pentru buzunarul șoferilor din România. Pe lângă coplată, mai apare un stres în plus după accident

de: Alexandru Puiu
30 05. 2024

Modificările recente propuse la legea RCA (Răspundere Civilă Auto) au stârnit un val de nemulțumiri în rândul șoferilor și al reprezentanților transportatorilor. Aceste schimbări, dacă vor fi implementate, ar putea aduce nu doar costuri suplimentare, ci și complicații semnificative în procesul de reparare a vehiculelor avariate.

Noi reguli pentru reparațiile auto pe bază de RCA

Una dintre cele mai controversate propuneri se referă la limitarea opțiunilor de service auto disponibile pentru șoferi. Conform noii legi, șoferii nu vor mai putea merge în orice service autorizat pentru a-și repara mașinile, ci doar în cele agreate de asigurători. Această măsură este menită să controleze costurile de reparație, dar criticii susțin că poate duce la o scădere a calității serviciilor și la întârzieri semnificative în finalizarea reparațiilor.

„Prin această propunere a legii ce se dorește cel mai mult: Dacă nu mă duc la unitate reparatoare agreată de asigurator și mă duc la orice altă unitate reparatoare, dacă nu există convenție și asiguratorul nu este de acord cu prețurile practicate, asiguratorul nu îți mai plătește și se prelevă de acest fapt și îți spune ‘Du-te la instanţă!’” a precizat Vasile Ștefănescu, președintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România.

Acest aspect este deosebit de problematic pentru șoferii care doresc să aleagă un service cu care au mai lucrat și în care au încredere. Reprezentanții Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente subliniază că, în prezent, reparațiile sunt comandate de păgubit, nu de asigurator, ceea ce permite șoferilor să aibă control asupra procesului.

Costuri suplimentare pentru șoferi români

Un alt punct de controversă este introducerea unei coplăți pentru reparații. Aceasta înseamnă că, pe lângă plata primei de asigurare, șoferii ar putea fi nevoiți să suporte o parte din costurile reparației, dacă aleg un service neagreat de asigurator. Această măsură ar putea pune o presiune financiară suplimentară pe șoferi, care deja se confruntă cu costuri ridicate pentru întreținerea mașinilor.

Mădălin Roșu, preşedintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, a justificat această măsură prin necesitatea de a menține costurile în limite rezonabile: „Oriunde în lumea asta, asigurătorii sunt obligați de legislație să dețină un control al costurilor într-o zonă rezonabilă. Adică, nu putem plăti mai mult decât la o reprezentanță oficială, pentru că cu cât cresc costurile, cu atât vor crește costurile cu primele de asigurare”.

Mașinile la schimb, o nouă problemă

Un alt aspect care a stârnit nemulțumiri este cel referitor la mașinile de schimb oferite pe durata reparațiilor. Conform noilor modificări, șoferii nu vor mai beneficia de o mașină la schimb în toate situațiile. De exemplu, dacă o familie are deja o a doua mașină, aceasta nu va mai primi un vehicul de înlocuire din partea service-ului.

„Dacă mai are și soția o mașină, nu mai pot beneficia de mașină la schimb. De parcă noi am plăti RCA-ul pe familie”, a explicat Vasile Ștefănescu. Acest lucru ar putea complica semnificativ viața de zi cu zi a multor șoferi, care depind de vehiculul lor pentru activități cotidiene.

Mădălin Roșu a explicat că această măsură vine ca răspuns la costurile mari de decontare a despăgubirilor pentru mașinile de închiriere: „În România sunt cele mai mari costuri decontate pe despăgubiri pe ideea asta de rent a car. Sunt și sute de euro pe zi pentru mașină de închiriere. În alte țări sunt câteva zeci de euro”.

Schimbările propuse la legea RCA vor avea un impact semnificativ asupra șoferilor din România, aducând nu doar costuri suplimentare, ci și complicații administrative. Limitarea opțiunilor de service și introducerea unei coplăți pentru reparații vor îngreuna viața șoferilor, iar restricțiile privind mașinile de schimb vor adăuga un stres suplimentar. Este esențial ca aceste propuneri să fie analizate cu atenție, având în vedere impactul lor asupra milioanelor de șoferi și familiilor acestora.