Cum s-au împărțit credincioșii între ortodocși și catolici: Ambițiile și setea de putere ale preoților vremii au divizat Europa creștină în timpul Marii Schisme

ACTUALITATE
Cum s-au împărțit credincioșii între ortodocși și catolici: Ambițiile și setea de putere ale preoților vremii au divizat Europa creștină în timpul Marii Schisme
Frescă creștină pictată pe peretele Bisericii Sfântul Nicolae din Demre, provincia Antalya, Turcia. (Foto: Profimedia)
10 dec. 2024 | 08:56

Acum aproape un mileniu, creștinismul, care fusese până atunci unitar, a trecut printr-o fractură majoră ce a dat naștere celor două mari ramuri religioase: catolicismul și ortodoxismul. Această ruptură, cunoscută sub numele de Marea Schismă din 1054, a fost marcată de ambițiile liderilor religioși și de dorința lor de influență și putere, lăsând o amprentă de durată asupra istoriei Europei. Deși la suprafață diferențele dogmatice și practicile religioase par să fi fost motivele principale, adevărata cauză a diviziunii rezidă în rivalitățile politice și economice dintre patriarhiile de la Roma și Constantinopol.

Creștinismul în perioada de început: unitate sub Imperiul Roman

După secole de persecuții, creștinismul a câștigat statut oficial în Imperiul Roman prin Edictul de la Milano din anul 313 d.Hr., semnat de Constantin cel Mare și Licinius. Ulterior, împăratul Teodosie I a transformat creștinismul în religie oficială, eliminând politeismul și instituind o doctrină comună pentru toți creștinii din imperiu. Această unitate a persistat până în anul 1054, când Biserica Creștină a fost împărțită definitiv, generând cele două mari ramuri religioase pe care le cunoaștem astăzi.

Prăbușirea Imperiului Roman de Apus în secolul al V-lea a jucat un rol crucial în această separare. Fără o autoritate politică centralizată, marile centre religioase – Roma, Constantinopol, Antiohia, Ierusalim și Alexandria – au început să evolueze independent, influențate de culturile locale, limbile regionale și instabilitatea politică. Cele mai puternice dintre aceste patriarhii, Roma și Constantinopol, au devenit simbolurile rivalității dintre vestul latin și estul grec.

Diferențele doctrinare și tradițiile distincte

În contextul instabilității politice și al izolării geografice, au apărut numeroase diferențe dogmatice și ritualice între est și vest. Disputele legate de natura lui Iisus Hristos, celibatul preoților și modul de administrare a Împărtășaniei au alimentat tensiunile. De exemplu, în timp ce în vest preoții trebuiau să rămână celibatari, în est aceștia puteau să se căsătorească o singură dată. O altă dispută notabilă a fost cea legată de „filioque”, o expresie adăugată de Biserica Romană în Crezul de la Niceea, care susținea că Duhul Sfânt purcede atât de la Tatăl, cât și de la Fiul. Această modificare a stârnit nemulțumiri în est, unde teologii răsăriteni considerau că Duhul Sfânt purcede exclusiv de la Tatăl.

Totuși, aceste diferențe doctrinare au fost amplificate de ambițiile politice ale liderilor religioși. Papa de la Roma și patriarhul de la Constantinopol s-au aflat într-o competiție acerbă pentru a câștiga supremația asupra creștinătății. Dacă inițial papa avea un rol onorific de „primul între egali”, această poziție a devenit ulterior un simbol al dominației politice și religioase, ceea ce patriarhul de la Constantinopol nu putea accepta.

Marea Schismă din 1054: un punct fără întoarcere

Evenimentele care au culminat cu Marea Schismă au fost declanșate de incidente politice și religioase între vest și est. În sudul Italiei, normanzii, aflați sub influența Papei de la Roma, au început să impună regulile cultului latin asupra bizantinilor din zonă. Ca răspuns, patriarhul Mihail Cerularios a cerut ca bisericile latine din Constantinopol să renunțe la practici precum folosirea azimei în locul pâinii dospite pentru Împărtășanie.

Conflictul a escaladat rapid, iar în 1054 Papa Leon al IX-lea a trimis o delegație condusă de cardinalul Humbert la Constantinopol pentru a negocia. Întâlnirea a fost însă marcată de aroganță și lipsă de tact diplomatic. Cardinalul Humbert a excomunicat patriarhul de la Constantinopol, iar patriarhul a răspuns excomunicându-l la rândul său pe cardinal și pe papă. Aceasta a fost fractura definitivă care a împărțit Biserica Creștină în două: Biserica Ortodoxă de Răsărit și Biserica Catolică de Apus.

Consecințele Marii Schisme

Divizarea creștinătății a avut consecințe profunde asupra Europei medievale și moderne. Din punct de vedere religios, Marea Schismă a consolidat identitățile distincte ale celor două mari ramuri ale creștinismului. Din punct de vedere politic, ruptura a fost exploatată de monarhii și liderii regionali pentru a-și consolida puterea și influența.

De asemenea, competiția dintre cele două biserici a dus la intensificarea misionarismului, fiecare dintre părți încercând să câștige noi adepți în rândul populațiilor păgâne. Această rivalitate a modelat relațiile internaționale și culturale timp de secole, iar ecourile sale se resimt și astăzi în anumite regiuni ale lumii.

Concluzie: lecții din istorie

Marea Schismă din 1054 rămâne un exemplu emblematic al modului în care ambițiile politice și setea de putere pot fractura chiar și cele mai unite comunități. Deși a fost un eveniment tragic pentru creștinătate, aceasta a contribuit la diversitatea religioasă și culturală a Europei. Astăzi, dialogul ecumenic încearcă să depășească aceste diferențe istorice, promovând cooperarea și înțelegerea între cele două mari ramuri ale creștinismului.