Zelenski, refuzat masiv de SUA și NATO privind avioanele F-16. Rishi Sunak: „Ar dura luni sau ani să învețe să le piloteze”

de: Anca Lupescu
03 02. 2023

Premierul britanic Rishi Sunak a declarat joi că trimiterea de avioane de luptă în Ucraina ar necesita „luni, dacă nu ani” de antrenament și că el caută cea mai eficientă modalitate de a ajuta Kievul să obțină victoria. Dar Marea Britanie nu este prima țară care refuză să facă acest pas, din diferite motive.

Marea Britanie spune că e prea complicat să trimită avioane de luptă Ucrainei

Într-un interviu televizat preînregistrat pentru a marca primele sale 100 de zile în calitate de lider, Sunak a declarat pentru emisiunea Piers Morgan Uncensored de la TalkTV că Marea Britanie „discută mereu cu ucrainenii despre sprijinul potrivit de care au nevoie”.

„Problema este care este sprijinul pe care îl putem oferi și care credem că va face cea mai mare diferență? …De aceea, decizia pe care am luat-o în calitate de prim-ministru a fost aceea de a fi una dintre primele țări din lume care a furnizat tancuri grele Ucrainei… Am fost apoi urmați de alte țări”.

Avioanele de vânătoare, a spus el, sunt „echipamente incredibil de sofisticate care necesită luni, dacă nu ani, pentru ca oamenii să fie instruiți”.

„Dorința și obiectivul nostru este ca Ucraina să câștige acest conflict… Așadar, nu este vorba doar de echipament, ci și de capacitățile și antrenamentul care vin alături de acesta, împreună cu un plan cu aliații noștri care să asigure că pot fi victorioși.”

„Nu există o „baghetă magică”.

SUA nu vor să trimită F-16

Anterior, joi, secretarul Apărării, Ben Wallace, a avertizat că aprovizionarea Ucrainei cu avioane de luptă nu ar fi o „baghetă magică” în război.

El a declarat jurnaliștilor: „În ceea ce privește procesul de avioane, am fost destul de clar. Un lucru pe care l-am învățat în ultimul an este să nu excludem nimic, să nu excludem nimic”.

Kievul a solicitat avioane de război F-16 de fabricație americană pentru a ajuta la respingerea invaziei rusești.

Statele Unite au exclus deocamdată orice livrare de F-16 către Ucraina, dar alți parteneri, inclusiv Polonia, s-au arătat mai deschiși la această idee.

„Sunt foarte deschis să examinez tot felul de sisteme, și nu doar avioane, pentru a oferi Ucrainei această asistență”, a declarat Wallace.

Ministrul a precizat că „aceste lucruri nu se întâmplă întotdeauna peste noapte. Dar pot spune că nu îi punem în pericol pe ucraineni”.

Comentariile sale au venit după ce Downing Street părea să excludă marți trimiterea avioanelor sale de luptă.

„Avioanele de luptă Typhoon și F-35 ale Marii Britanii sunt extrem de sofisticate și durează luni de zile pentru a învăța să zboare”, a declarat purtătorul de cuvânt oficial al premierului.

„Având în vedere acest lucru, credem că nu este practic să trimitem aceste avioane în Ucraina”.

Kievul, înarmat cu tancuri occidentale, dar nu și cu avioane

Guvernul Marii Britanii a declarat în ianuarie că își propune să trimită tancuri în Ucraina la sfârșitul lunii martie, după ce a devenit primul aliat occidental care a promis vehicule grele de asalt, cu un plan de a trimite 14 tancuri Challenger 2.

Wallace a declarat că nevoia imediată a Kievului este de armament pentru a permite formațiunilor militare de pe teren să respingă trupele rusești și că este „ușor să ne lăsăm duși de val”.

Furnizarea de avioane de luptă nu ar fi ceva care să ofere un avantaj enorm peste noapte armatei ucrainene, din cauza necesității unei instruiri complexe, a adăugat el.

„Știți, chiar dacă mâine dimineață am anunța că le vom pune în avioane rapide, ar dura luni de zile”, a spus el, deoarece ucrainenii s-ar confrunta cu faptul că „dintr-o dată ar trebui să învețe să le piloteze”.

„Deci nu există o baghetă magică în acest conflict oribil”, a spus Wallace, vorbind la o conferință de presă la Portsmouth, în sudul Angliei, împreună cu omologul său australian Richard Marles.

Ucraina a făcut un nou apel pentru avioane de luptă. Ministrul ucrainean de externe spune că acheastă chestiune este prioritară.

F-16 și de ce SUA decid

F-16 a fost produs pentru prima dată în anii 1970 de compania americană Lockheed Martin. De la intrarea în serviciu a primului avion în 1978, în cadrul Forțelor Aeriene ale Statelor Unite ale Americii (USAF), au existat mai multe variante îmbunătățite și este cel mai utilizat avion de luptă din lume, fiind pilotat de 25 de forțe aeriene naționale.

La fel ca și tancul Leopard produs în Germania, F-16 este o armă de război cu succes dovedit și, la fel ca și Leopardul, țara care îl produce are dreptul de veto la exportul său. Ca atare, Casa Albă are ultimul cuvânt de spus dacă Kievul va fi sau nu aprovizionat cu F-16.

Slovacia și Olanda s-au oferit să trimită Ucrainei cele mai vechi F-16 ale lor, care urmează să fie înlocuite cu versiuni mai moderne. M

inistrul slovac al apărării, Jaroslav Nad, a declarat, de asemenea, că guvernul său este dispus să ofere instruire. În vara anului trecut, Congresul SUA a aprobat 100 de milioane de dolari destinați pregătirii piloților ucraineni pentru a opera F-16 și F-15.

Forțele aeriene ucrainene au confirmat în noiembrie anul trecut că selectează personalul care va fi propus pentru a fi instruit pe noile avioane.

Cu toate acestea, președintele american Joe Biden a declarat în decembrie anul trecut că Washingtonul este reticent în a furniza Ucrainei armament care ar putea fi folosit pentru a lovi ținte de pe teritoriul rusesc, de teamă să nu declanșeze un nou război mondial.