28 nov. 2023 | 18:27

Prima navă electrică de pasageri care „zboară”: Cum va ajuta mediul înconjurător

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Prima navă electrică de pasageri care

S-a lansat prima navă electrică de pasageri „zburătoare” din lume.

Prima navă electrică de pasageri care „zboară”

Prima barcă de pasageri cu hydrofoil (o suprafață de ridicare, sau folie, care funcționează în apă. Ele sunt similare ca aspect și scop cu profilurile aerodinamice utilizate de avioane) complet electrică din lume a dus la capăt „zborul de probă” în Suedia și este acum pregătită pentru producție în serie la o fabrică de lângă Stockholm.

Proiectată de compania suedeză de tehnologie Candela Technology AB, Candela P-12 poate călători cu 30 de noduri, un record pentru navele electrice de pasageri, cu o autonomie de până la 92 de kilometri (50 de mile marine).

O mare parte din performanța navei se datorează hidrofoilelor, structurilor asemănătoare aripilor montate sub carenă. Acestea ridică vasul din apă și reduc semnificativ rezistența, ajutându-l să călătorească mai repede. Planarea cu ajutorul lor face ca nava să fie mai eficientă din punct de vedere energetic, folosind cu 80% mai puțină energie decât navele convenționale la viteză mare.

Pentru a asigura o călătorie fără probleme, foliile sunt, de asemenea, echipate cu senzori și un sistem computerizat care măsoară înălțimea valurilor și viteza vântului pentru a stabiliza nava. Compania susține că acest lucru îi ajută pe pasageri să experimenteze cu 90% mai puțină forță G decât ar face-o pe o barcă tradițională, chiar și pe vreme nefavorabilă.

Măsurând puțin sub 12 metri în lungime, versiunea Shuttle a bărcii poate să ducă până la 30 de pasageri, precum și spațiu pentru biciclete și cărucioare.

Vezi și: Prima navă electrică fără echipaj își începe călătoria în acest an: ce înseamnă asta pentru transportul autonom de marfă

Există, de asemenea, o versiune Business mai elegantă, care are un interior premium cu locuri pentru 12 până la 20 de pasageri, plus valize.

Candela a lansat deja o serie de modele mici de bărci de agrement pentru clienții privați, dar P-12 își propune să fie prima incursiune a companiei în nave comerciale.

Transportul maritim poluează

Capitala Suediei, Stockholm, este un oraș pe malul apei împrăștiat pe 14 insule, așa că transportul pe apă are potențialul de a juca un rol important în infrastructura orașului. Dacă schema pilot merge conform planului, Candela își propune ca naveta lor P-12 să se alăture rețelei de transport public din Stockholm în 2024.

„Astăzi, în multe orașe, drumurile aglomerate sunt comune, în timp ce căile navigabile – cea mai veche infrastructură de transport a umanității – rămân subutilizate pentru naveta rapidă. P-12 vă va permite să utilizați aceste căi navigabile ca autostrăzi verzi, permițând conexiuni rapide în interiorul orașului. Adesea, cel mai rapidă traseu este pe apă”, a adăugat Hasselskog.

Transportul maritim reprezintă în prezent 3% din emisiile globale de carbon, iar aceasta este o cifră care va crește la 13% în următoarele decenii, dacă nu se iau măsuri. În timp ce mișcarea către nave electrice a fost lentă și a avut multe obstacole, tendința crește încet. În urmă cu doi ani, o navă de marfă cu propulsie electrică autonomă a pornit în călătoria sa inaugurală în Norvegia.

Vezi și: ​Fleetzero vrea să revoluționeze industria de transport: nave electrice mici, pentru zero emisii