Se întâmplă la pompă, într-un ritm accelerat: toți șoferii de mașini pe benzină și motorină, afectați

Se întâmplă la pompă, într-un ritm accelerat: toți șoferii de mașini pe benzină și motorină, afectați

Anul nou nu pare să vină cu vești bune pentru șoferii români, dar nici pentru restul populației. Nu de alta, dar după scumpirile carburanților, urmează imediat scumpirea transportului, a alimentelor și a vieții, în general.

În teorie, în ultimii doi ani, pandemia și restricțiile de circulație, de mai multe ori, s-au reflectat într-o scădere a costurilor de achiziție pentru benzină și motorină. Nu de alta, dar cererea mai mică ducea în mod natural la o ieftinire. Din păcate, în contextul noului val al pandemiei, când românii s-au cam săturat de restricții, prețurile s-au dus în direcția opusă, iar consecințele la scară largă nu vor întârzia să apară.

Șoferii români, loviți de scumpirea carburanților

Încă din primele zile ale anului nou, prețurile la carburant au crescut într-un ritm constant. Situația îngrijorătoare s-a accelerat însă în ultima săptămână, când valoarea de achiziție pentru benzină și motorină a beneficiat de un salt de 13-14 bani pe litru în majoritatea colțurilor României. După un calcul simplu, iese la iveală faptul că, de la începutul anului, scumpirea a fost de 41 de bani pe litru.

Ca referință, pe 14 ianuarie, la Petrom în București cumpărai benzină standard cu 6,38 lei pe litru, în timp ce un litru de motorină te costa 6,34 lei. O săptămână mai târziu, pe 21 ianuarie, aceeași benzinărie afișa prețuri de 6,51 lei pe litru la benzină standard și 6,48 lei la motorină standard. În consecință, în timp ce prețul la GPL a rămas neschimbat, motorina s-a scumpit în doar șapte zile cu 14 bani, iar benzina cu 13 bani.

Comparativ cu ultima zi a anului trecut, scumpirile la ambii carburanți în varianta standard este de 41 de bani, o creștere deloc neglijabilă. Deloc neglijabil este faptul că valoarea de achiziție pentru GPL, în aproximativ o lună, nu a suferit nicio modificare. O posibilă justificare ar fi fost ajustarea accizei de către Ministerul de Finanțe, un proces care are loc la începutul fiecărui an. Acea măsură nu s-a reflectat însă decât într-o scumpire de 7-8 bani, diferența venind din scumpirea țițeiului și, implicit, a produselor petroliere, în general.

Citește și: