Audi și Porsche vor să concureze: ce presupune participarea în Formula 1

de: Andrei Tilimpea
11 05. 2022

Porsche și Audi plănuiesc să înceapă să concureze în Formula 1.

Anunțul că Porsche și Audi vor să-și împrumute numele pentru Formula 1 vine într-un punct culminant al popularității în SUA pentru cea mai cunoscută serie de curse din lume.

Primul Grand Prix de F1 din Miami a avut loc duminică. Prețurile biletelor în ziua cursei au atins 1.342 de dolari pe piața secundară, mai mult decât prețurile pentru finala NBA, Cupa Stanley și World Series, potrivit vânzătorului de bilete TickPick.

Pachete de hotel, restaurant și divertisment de lux s-au vândut până la 110.000 USD. Peste 240.000 de fani erau așteptați să participe la evenimentul sold-out, cu 82.500 în jurul pistei de pe Hard Rock Stadium.

Experții creditează popularul documentar Netflix Formula One: Drive To Survive pentru că a stârnit o creștere a interesului în SUA pentru sportul fondat în Europa în anii 1950.

„Marele Premiu de F1 a fost întotdeauna un eveniment popular, dar nu a devenit povestea care a fost această cursă de Formula 1 de la Miami”, spune Brett Goldberg, co-fondator și co-CEO al TickPick.

„O bună parte din el a fost succesul documentarului Netflix. Acest lucru în sine a adus o conștientizare masivă în SUA.” Organizatorii cursei din Miami au spus că intenționează să mărească capacitatea în sezoanele următoare. O a doua nouă cursă americană este programată pentru noiembrie 2023 în Las Vegas.

Cum o vor face

Rămân multe neclarități despre ce va însemna participarea pentru Porsche și Audi, pe măsură ce își vor cumpăra un loc în prestigiul unui sport care a raportat venituri anuale de 2,136 miliarde de dolari în calendarul său de 22 de curse în 2021. Seria a făcut profituri de 92 de milioane de dolari în acel an, după ce a pierdut 386 milioane USD în 2020.

Promovarea curselor – companiile și promotorii plătind pentru a fi asociați cu F1 – a fost cel mai mare flux de venituri, reprezentând 40% din veniturile totale. Qatarul, de exemplu, plătește 55 de milioane de dolari pe an pentru contractul său de a găzdui Formula 1 – cea mai mare sumă de pe lista costurilor contractuale; Mexic plătește 25 de milioane de dolari.

Există trei moduri în care Audi și Porsche ar putea intra într-un astfel de câmp cu sânge albastru. Au furnizat deja motoare altor echipe. Anul acesta, de exemplu, Mercedes a furnizat motoare pentru patru dintre cele 10 echipe de pe grila de F1; Porsche a furnizat pentru scurt timp motoare turbo celor de la McLaren în anii 1980 și unei echipe numită Footwork (fostă Arrows) la începutul anilor 1990.

Opțiuni mai puternice sunt să cumpere o echipă existentă și să folosească acea platformă pentru propria lor inginerie sau să îți lanseze propria echipă, cum ar fi cea a Ferrari, care ar cere sute de milioane de dolari în cercetare, inginerie și alte investiții.

Bloomberg a raportat anterior că Porsche ia în considerare furnizarea de unități de putere către Red Bull. Planurile Porsche, deși neanunțate, sunt „destul de concrete”, a declarat Herbert Diess, directorul general al grupului-mamă Volkswagen Group. Planurile Audi nu sunt la fel de avansate, deși progresează, a spus Diess.

O oportunitate de a face bani

Există în mod clar potențialul de a stimula noii fani americani ai F1 în cuceriri pentru mărcile de mașini premium extrem de profitabile ale Grupului VW.

Câștigarea în Formula 1 întărește imaginea și gradul de conștientizare a mărcii în mai multe segmente de consumatori, spune Goldberg, ceea ce se traduce prin vânzări de mașini. Nu este o coincidență că unele dintre cele mai tari invenții populare acum pe mașinile sport moderne – aripile spate mari, paletele de schimbare și elementele din fibră de carbon pentru a ajuta la creșterea eficienței – provin direct de la mașinile de F1.

Pe lângă potențialele vânzări de mașini, echipele Porsche și Audi ar putea câștiga și bani din co-branding și sponsorizări. Cele mai de succes echipe de curse precum Ferrari, Mercedes și Red Bull numără oferte de milioane de dolari cu sponsori și agenți de publicitate precum Oracle, Puma, Tag Heuer și Walmart. În februarie, Red Bull Racing a semnat un singur acord de sponsorizare în valoare de 150 de milioane de dolari cu Bybit, o platformă de criptomonede cu sediul în Singapore.

De asemenea, ar putea câștiga sute de milioane de dolari în bani. Aproximativ 47,5% din profitul F1 alcătuiește premiul în bani, care este apoi împărțit în două categorii: Jumătate merge către F1 și acționarii săi; jumătate merge către echipe, pe care le împart în funcție de clasamentul final al anului.

Mina de aur numită marketing

Există unele riscuri în a te alătura F1, în special pentru Porsche, care și-a construit imaginea de marcă pe mașinile de curse și raliuri curajoase din anii 1960, 1970 și 1980. Pentru agenții de putere de la VW, vechea zicală „câștigă duminică, vinde luni” este încă valabilă. Mașinile care câștigă curse insuflă consumatorilor o viziune favorabilă asupra mărcilor lor și îi fac pe oameni să-și dorească să conducă verii legali ai mașinilor câștigătoare.

„Presupunem că în 2026 sau 2028, Formula 1 va fi cel mai mare spectacol de sport cu motor din lume – chiar mai mult decât astăzi – mai mare în China, mai mare în Statele Unite”, a spus Diess. „Și cu asta, de asemenea, cea mai mare platformă de marketing pentru vehicule premium”.

Pentru Porsche, care a obținut rezultate mixte în Formula E și concurează doar ocazional, în serii mai puțin cunoscute, cum ar fi Le Mans, intrarea în F1 combinată cu o clasare proastî ar putea afecta imaginea celui mai profitabil brand al Grupului VW. Porsche și-a construit alura pe spatele unei mașini de curse de mare succes (non-F1), 911. Fiind cel mai profitabil vehicul Porsche, 911 contribuie cu 11% din vânzările Porsche în volum, în timp ce reprezintă aproximativ 30% din câștiguri.

Aston Martin, de exemplu, a avut de suferit în acest sezon, deoarece piloții săi continuă să termine în spatele lotului. În timp ce compania se confruntă și cu alte dificultăți, cum ar fi o ofertă publică inițială dezamăgitoare și o schimbare ulterioară a managementului de vârf, faptul că marca britanică se află în prezent pe locul nouă din 10 echipe nu ajută la moralul fanilor fideli și nici la câștigarea unora noi pentru brand.

Studiul de caz – Ferrari

Ferrari este cel mai bun studiul de caz pentru succesul în F1. Este cel mai puternic brand din lume din toate categoriile de aproape un deceniu, conform raportului Anual Brand Ranking, care echilibrează tabelul de măsură al valorilor care evaluează investițiile în marketing, capitalul părților interesate și performanța afacerii.

Ferrari construiește puțin peste 11.000 de mașini pe an, dar se comercializează pe o amprentă imensă de loialitate, moștenire și o tradiție câștigătoare susținută în mare parte de implicarea sa îndelungată în Formula 1. În total, producătorul italian de supercaruri și echipa de curse valorează mai mult de 27 de miliarde de dolari.

„Întruchiparea luxului, Ferrari continuă să fie admirată și dorită în întreaga lume”, a scris David Haigh, CEO al Brand Finance. „Nu este de mirare că mulți consumatori, care s-ar putea să nu dețină niciodată o mașină Ferrari, își doresc o geantă sau un ceas blazonat cu Calul Ras”.

Succesul mașinilor de curse Ferrari pe pistă în anii 1950 și ’60 a construit faima și reputația care au alimentat apetitul pentru primele mașini populare de drum ale mărcii; modelele sale de milioane de dolari, cum ar fi F40, au făcut o paralelă apropiată cu mașinile de curse din anii 1980. Fanii săi, cunoscuți sub numele de Tifosi, sunt cea mai notorie forță din spatele oricărei echipe de F1 de pe planetă. În 2017, unul din trei fani F1 s-au descris ca fiind susținători Ferrari, potrivit unui sondaj al fanilor F1 din 2021.

Avertismentul este că pe cea mai cunoscută pistă de curse din lume, trebuie să câștigi pentru a rămâne popular – și să simți că și câștigi bani din bugetul de peste 145 de milioane de dolari necesar pentru a pregăti o echipă.

Vând electric din 2026

Există, de asemenea, întrebarea cu privire la modul în care intrarea într-o serie de curse veche, alimentată cu combustibili fosili ar putea ajuta la vânzarea vehiculelor electrice, pe care Audi și Porsche s-au angajat să le vândă pe scară largă. Brandurile au cronometrat orice mișcare cu atenție. O modificare a regulilor prevede că în 2026 toate mașinile de curse de F1 vor avea noi motoare mai electrificate și funcționează cu combustibil sintetic.

Ajustarea nivelează terenul de joc pentru orice brand care ar dori să intre în serie. Toți vor construi motoare pentru a se conforma cu schimbarea regulilor.

„Nu poți intra în Formula 1 decât dacă se deschide o fereastră de tehnologie, ceea ce înseamnă o schimbare a regulilor, astfel încât toată lumea să înceapă din nou din același loc”, a spus Diess.