Zece mașini românești considerate autoturisme de epocă – VIDEO

Cu toții ne aducem aminte de perioada în care pe străzi rulau doar mașini românești. Acele vremuri au apus, însă istoria rămâne, iar acum, aceleași mașini au ajuns să fie considerate mașini de epocă.

Mașini românești care au scris istorie

Fie vară fie iarnă, duminica, în spatele blocului din România anilor 80 se repara Dacia. Cu toate că mulți o considerau un model nereușit sau cel puțin nearătos, în ziua de azi, ne încearcă o ușoară nostalgie când o întâlnim pe șoșele. Iată un top zece al mașinilor produse la noi în țară care ar putea fi considerate deja automobile de istorie pentru că au mai mult de 30 de ani de la apariție.

Oltcit

Oltcit Craiova a apărut în urma unui parteneriat între autoritățile de stat române și producătorul francez de automobile Citroën. Împreună au scos pe piață o serie de modele inovatoare. Automobilul a aparut din dorința lui Ceaușescu de a oferi românilor o mașină mai mică decât Dacia, special concepută pentru oraș. În plus, Oltcit trebuia să fie o mașină economică și încăpătoare. Practic, în acele timpuri, posesorii de Olcit erau un fel de hipsteri ai vremurilor moderne.

ARO

ARO (Auto România) a fost un producător de vehicule de teren din Câmpulung Muscel, România. Și-a început producția în 1957 și a produs peste 380.000 de vehicule, dintre care două treimi au fost exportate în peste 110 țări (înainte de 1989 90% din producție a fost exportată). În septembrie 2003, Statul român a vândut, pentru prețul de 180.000 USD, 68,7% din ARO companiei americane Cross Lander, deținută de John Perez, un american născut în Cuba. În contractul de privatizare erau prevăzute investiții de 2 milioane de dolari în ARO, dar nici o investiție nu a avut loc, iar echipamentul ARO a fost vândut.

IMS – 57

Primul model a fost IMS-57; un număr total de 914 vehicule au fost fabricate între 1957 și 1959, majoritatea asamblate manual. Inspirat după vehiculul rusesc GAZ 69, avea următoarele caracteristici: caroserie cu două uși și prelată, motor de 3260 de centimetri cubi, pe benzină, 50 CP , viteză maximă 80 km/h și un consum de carburant de 24 l/100 km. Șasiul în stare funcțională era testat pe ruta Câmpulung-Colibași după care era carosat, vopsit și finisat la Fabrica de Autoturisme Pitești. Printre alte ciudățenii, IMS-57 avea ștergătoare de parbriz manuale.

ARO 10

ARO 10 a fost un vehicul off-road românesc produs de ARO între 1980 și 2006, considerat fratele mai mic al lui ARO 24. Au fost folosite componenete de la Dacia 1300, cum ar fi motorizarea sau puntea față, fiind inspirat după Renault Rodeo și Citroen Mehari.

Dacia Papuc

Dacia Pick-up sau Dacia Papuc așa cum a fost denumită popular, este gama de automobile pick-up fabricată de uzina Dacia. Acestea au fost singurele modele din seria 1300 care s-au mai produs la uzină după lansarea Daciei Logan. Au avut la bază modelul Renault 12 dezvoltat la începutul anilor ’70 de constructorul francez de automobile Renault. Doar 1655 mașini de acest gen au ieșit pe poarta fabricii. Cele mai multe exemplare au fost exportate, mai ales în Argentina si Columbia.

Renault Estafette

Din dorința lui Ceaușescu, această utilitară a fost produsă la Mioveni. Din păcate însă, mașina nu s-a bucurat deloc de success la noi în țară, așa că dictatorul a hotărât la scurt timp, să abandoneze ideea. Mașina s-a construit între anii 1975 și 1978 în număr de 642 de exemplare.

Dacia Sport

Modelul ajuns în vogă nu doar pentru tineretul acelor ani, ci mai ales pentru competițiile auto românești ale vremii – ponderea Daciei Sport în campionatul național de raliuri ajunsese la aproape 20%- s-a produs în 5.500 de exemplare, în decursul unei perioade care abia a depășit un deceniu.

Vânzările acestui model însă au fost scăzute, din cauza prețului prea mare, a unor defecte de fabricație cum erau spațiul interior insuficient și portbagajul inutilizabil. Producția a fost oprită deoarece în anii 90 intrau pe piața românească diverse automobile sport la mâna a doua, iar Dacia era necompetitivă. Modelul Sport s-a fabricat între 1981 și 1992.

Dacia 1310

Acest model s-a fabricat în mii de exemplare și a fost unul dintre cele mai de succes modele de la Dacia. Avea un motor relativ puternic față de predecesoarea Dacia 1300, deținea cutie de viteză cu 5 trepte și câteva modificări de ordin estetic importante, printre care farurile rotunde duble. Modelul dispunea de aparat de radio, lunetă cu dezaburire, spălător electric de parbriz, frâne cu dublu circuit, oglindă exterioară și pe partea dreaptă (pe anumite modele) și scaune cu tetiere, iar spațiul pentru pasagerii din spate era mărit cu 8 cm.

Dacia 1300

Mașina a fost fabricată cu diverse tipuri de caroserii: sedan, break și pick-up, dar au existat și variante de caroserii utilitare. Inițial, modelul dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uși și 5 locuri. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1.289 cmc și dezvolta 54 de cai putere, o viteză maximă de 144 km/h și consumul de 7,0 litri. Le mai puteți vedea încă și astăzi pe șoșelele patriei mama.

Dacia 1100

Dacia 1100 a fost primul model de autoturism produs de producătorul român de automobile Dacia S.A.. Modelul a fost comercializat între anii 1968 și 1971 și a fost un model intermediar până la intrarea în producție a modelului 1300. Dacia 1100 era bazată pe Renault 8, o berlină cu tracțiune și motor pe spate.

mașini românești
Dacia 1100

Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu. Primul exemplar de Dacia 1100, condus de Ceaușescu la lansare, există și azi, făcând parte din colecția de vehicule cu interes istoric deținute de Automobil Clubul Român.

Citește și: