Toți clienții Digi RCS RDS, Orange și Vodafone trebuie să știe: se plătesc despăgubiri

Toți clienții Digi RCS RDS, Orange și Vodafone trebuie să știe: se plătesc despăgubiri

În curând, dacă vrei să îți schimbi furnizorul de telefonie sau internet vei primi despăgubiri. Codul european al comunicațiilor electronice deja prevede acest lucru.

Țara noastră este în întârziere cu transmiterea în legislație a Codului european al comunicațiilor electronice.  Directiva europeană 1.972/2018 trebuia să fie și în România, până în decembrie 2020. Autoritățile europene au demarat procedura de neîndeplinire a obligațiilor, în ceea ce privește România. Dacă nu ne conformăm, în viitorul apropiat, am putea fi sancționați.

Cum vom fi protejați consumatorii?

Directiva prevede un set de reguli speciale în cea ce privește schimbarea furnizorilor de telefonie sau de internet. Consumatorii vor fi protejați din acest punct de vedere. Conform acesteia, se vor stabili amenzi pentru furnizori în situația în care clientul este nevoit să se porteze la o altă companie. Autoritățile române vor trebui să stabilească și o procedură concretă prin care consumatorii să obțină despăgubirile.

”Statele membre stabilesc norme privind despăgubirea, în mod simplu și prompt, de către furnizori a utilizatorilor finali în cazul neîndeplinirii de către un furnizor a obligațiilor prevăzute de prezentul articol și în cazul întârzierilor survenite în procesul de portare a numărului sau de trecere de la un furnizor la altul, în cazul portării abuzive și al trecerii abuzive de la un furnizor la altul și în cazul nerespectării programărilor de mentenanță și de instalare”, scrie în directivă.

În prezent, actul normativ care reglementează comunicațiile electronice în România este Ordonanța de urgență a Guvernului 111/2011. Aceasta asigură transpunerea mai multor directive care au fost înlocuite de Codul european al comunicațiilor electronice. În ea nu se găsesc, în acest moment, decât foarte puține mențiuni care să pună problema portării la un alt furnizor. Există doar o singură semnalare cu privire la acest subiect, dar nu este punctuală. Există posibilitatea acordării de despăgubiri la întârzierea portării numerelor de telefon, dar nu se alocă nici o sancțiune clară, este lăsată la latitudinea ”autorității în domeniu”.

Codul prevede ca tot procesul de trecere, de la un furnizor la altul, să nu depășească o zi lucrătoare. De asemenea, portarea numerelor și activarea ulterioară a acestora se efectuează în cel mai scurt termen posibil, termenul este de o zi lucrătoare. Furnizorii de la care pleacă clienții trebuie să ramburseze consumatorilor care folosesc servicii preplătite, la cerere, creditul restant.

Citește și: