15 apr. 2021 | 13:26

Se schimbă Codul Rutier: românii vizați direct de decizie. Aceste greșeli duc la amenzi mari

ACTUALITATE
Se schimbă Codul Rutier: românii vizați direct de decizie. Aceste greșeli duc la amenzi mari

Autoritățile au în plan implementarea unor modificări la Codul Rutier în vigoare, pentru a spori siguranța pe drumurile publice.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus în dezbatere un proiect de Guvern care prevede modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier. Proiectul legislativ prevede că bicicliștii nu se vor mai putea deplasa cu o viteză mai mare de 30 de kilometri pe oră pe drumurile publice. „Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”, se arată în textul actului normativ.

Potrivit autorităților, e necesară o astfel de limitare a vitezei bicicliștilor, pentru că ei reprezintă al treilea factor de producere a accidentelor rutiere în România, după indisciplina pietonilor şi viteza neadaptată.

Codul Rutier cu reguli pentru trotinete și chiar pietoni

De asemenea, proiectul Guvernului stabilește condiții tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete. Conform noilor reglementări, sunt stabilite noi reguli atât pentru cei care folosesc trotinetele electrice, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. „Trotinetele electrice se conduc numai în aliniament pe drumurile publice. Schimbarea direcției de mers în cazul trotinetelor electrice se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, cu respectarea regulilor privind circulația vehiculelor trase sau împinse cu mâna”, se arată în textul actului normativ.

Totodată, „se recomandă ca la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice distanța laterală să fie de minimum 1,5 m”. „Pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțîn 7 m”, se mai arată în documentul citat.

Nu în ultimul rând, o nouă regulă prevede că „nu este permisă staționarea pe partea carosabilă, în timpul nopții, a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor, a mopedelor, a bicicletelor, a trotinetelor electrice, a vehiculelor cu tracțiune animală ori a celor trase sau împinse cu mâna”.

Printre modificările principale se regăsește și interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor când traversează şi anume folosirea telefonului mobil. MAI motivează noile reguli pentru pietoni prin faptul că aceștia nu se mai asigură şi nu sunt atenţi înainte şi în timpul traversării, după cum reiese din Nota de Fundamentare.

Pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public”, potrivit documentului.