Scumpirile la gaz și curent nu te afectează doar pe tine: ce se întâmplă cu afacerile românești
Într-o perioadă în care 9 din 10 români se plâng de prețurile la utilități, scumpirile la gaze naturale și energie electrică au ajuns să afecteze nu doar utilizatorii finali, ci și mediul de afaceri.
Era doar o chestiune de timp până când fluctuațiile din zona energetică să afecteze întreaga piață de la noi, independent de domeniul de activitate. Inevitabilul s-a întâmplat, iar antreprenorii români ajung să resimtă costurile la produsele și serviciile lor cauzate de scumpirile la utilități. Tot mai mulți confirmă că prețurile crescute la materie primă și energie electrică le-a afectat activitatea, se arată într-un studiu realizat de Consiliul Național al IMM-urilor din România – CNIPMMR.
Creșterile prețului la energie, consecințe pe toate planurile
Nu mai puțin de 98% dintre respondenții sondajului declară că au sesizat creșteri ale costurilor la produsele și serviciile lor în ultima perioadă și aproximativ 73% afirmă că au avut majorări cuprinse între 10 – 30%, în timp ce 18,5% spun că au înregistrat o mărire a costurilor de peste 30%.
Toate au crescut, iar explozia prețurilor este doar la început. Peste 66% dintre antreprenorii chestionați în cadrul analizei CNIPMMR spun că prețul crescut al materiei prime le-a afectat activitatea, urmată de creșterea costului la energie electrică (65% dintre respondenți), a forței de muncă (65%), a serviciilor suport (aproape 58%) și a gazului natural (puțin peste 44%).
- Demararea urgentă a fondurilor europene 2021 – 2027 – aproape 70%
- Alocarea de fonduri pentru IMM-uri din PNRR – peste 68%
- Diminuarea gradului de impozitare – peste 65%
- Investiții în infrastructură – aproape 58%
- Deblocarea măsurii 3 – Granturi pentru investiții – 40%
- Relocarea e fonduri spre investiții din CMF 2014 – 2020 – aproape 35%
- Acordarea de subvenții în domeniul energetic – peste 27%
La întrebarea dacă vor crește prețurile la produsele și serviciile lor în perioada următoare, antreprenorii au răspuns astfel:
- aproape 37% au crescut sau vor crește costul între 10 – 30%;
- 31,6% că au crescut sub 10%;
- peste 25% au precizat că nu au crescut prețurile;
- 6,3% au crescut sau vor crește costurile peste 30%.
Aproape 70% dintre antreprenorii români spun că au redus sau au amânat investițiile viitoare și aproximativ 32% au diminuat activitatea firmei. De asemenea, peste 31% spun că au amânat achiziționarea unor programe de digitalizare a afacerii, aproape 18% au redus numărul de angajați și peste 6% au închis firma.