Cum ar putea Ford să pună România pe harta mașinilor electrice: toate planurile care indică asta

de: Ciprian Ioana
30 04. 2021

Ford are planuri mari pentru electrificarea gamei și pregătește investiții care vor impulsiona puternic și economia României.

Ford și Dacia sunt cei doi producători auto care fabrică mașini la noi în țară. Dacia pregătește primul său model electric, dar această strategie nu prea are legătură cu țara noastră, din moment ce Spring se face în China. Speranța rămâne, așadar, în Ford.

Americanii construiesc deja și vând primul hibrid făcut în România – e vorba de modelul Puma. Dar toate planurile de electrificare, gândite pe următorii ani, arată că și țara noastră ar putea beneficia de pe urma americanilor.

Ford, planuri cu impact în România

Ford anunța recent o investiție de 300 de milioane de dolari. Parte din acești bani se vor duce și pentru a construi un nou vehicul comercial uşor în 2023, în uzina sa de la Craiova, inclusiv o versiune complet electrică a acestuia, ce va debuta în 2024.

”Acesta va fi primul vehicul Ford de volum, complet electric, construit în România” – arată Ford.

După primul hibrid construit în România, așadar, ar putea veni și primul model electric făcut aici. Chiar dacă e vorba de un vehicul comercial, evoluția e importantă pentru imaginea pe care o are industria de aici în eforturile de electrificare la nivel european și nu numai.

Noul vehicul comercial uşor va fi echipat cu unele dintre cele mai avansate motoare convenţionale Ford pe benzină, precum şi diesel. Acestea sunt produse la uzina de motoare Ford Dagenham din Marea Britanie. De altfel, și transmisiile vor fi construite la Ford Halewood Transmissions Limited tot în Marea Britanie.

Stuart Rowley, preşedintele Ford Europa, susține că investiția de la uzina din Craiova vine în contextul altor mari investiții pe care compania le-a făcut în Centrul de Vehicule Electrificate Ford din Köln (Germania) şi la uzina Kocaeli a Ford Otosan din Turcia, cu scopul de a se alinia obiectivului de a reduce amprenta de carbon, prin lansarea de vehicule cu emisii zero, complet electrice sau plug-in hybrid, până în 2030.

Tehnologie nouă și peste hotare

Ford Motor are în plan investiții și-n străinătate și de aceste investiții ar putea beneficia și modelele produse în viitor la Craiova. Constructorul a spus că intenţionează să investească 185 de milioane de dolari într-un nou laborator pentru baterii, ca un pas către producţia de celule pentru baterii destinate vehiculelor electrice.

Fondurile vor fi folosite pentru construirea Ford Ion Park, o facilitate pilot pentru producţie care ar urma să fie deschisă până la sfârşitul anului viitor lângă Detroit.

Laboratorul va avea rolul de a accelera dezvoltarea de tehnologii, compania intenţionând ”să producă eventual” noi celule de baterii şi baterii, a declarat Hau Thai-Tang, directorul pentru operaţiuni şi platforme de producţie al Ford.

Ford a refuzat să discute despre momentul în care ar urma să înceapă să producă celule pentru baterii. În prezent, compania cumpără celule de la furnizori precum SK Innovation din Coreea de Sud.

Primul vehicul electric al Ford, Mustang Mach-E, a fost lansat în SUA la sfârşitul anului trecut. Compania anticipează că în acest an va lansa vehiculul comercial electric Ford Transit, iar la jumătatea anului 2020 va introduce o versiune electrică a pickup-ului F-150.

Cum stau americanii pe piața din România

După primele trei luni ale anului, cota de piaţă a Ford România a crescut în primul trimestru la 10,88%, iar cele mai vândute modele au fost: Ford Puma, produs exclusiv la fabrica din Craiova (648 de unităţi înmatriculate), Ford Focus (436 unităţi înmatriculate) şi Ford Kuga (268 unităţi).

Când vine vorba de cota de piață, e vorba de o creştere cu 3,94 puncte procentuale comparativ cu aceeaşi perioadă din 2020. Această creştere vine pe fondul unei scăderi de 22% a pieţei totale auto de la 33.000 de unităţi înmatriculate în primul trimestru din 2020, la 25.800 în aceeaşi perioadă din 2021, așadar succesul americanilor e cu atât mai mare.

E primul semn că americanii accelerează mai tare decât Dacia, celălalt contructor care face mașini la noi în țară. Și asta poate însemna un singur lucru: uzina de la Mioveni trebuie să apese și mai tare pedala.

A preferat să fabrice Spring în China pentru că a luat în calcul costurile mai mici. Dar n-ar fi rău ca-n anii următori să aducă și la Mioveni un prim model electric sau măcar hibrid.  Pentru că, iată, Ford a bifat una dintre aceste strategii și se încălzește și pentru cealaltă.