Parlamentarii dau peste cap legea RCA: care-s modificările propuse

Parlamentarii dau peste cap legea RCA: care-s modificările propuse
Ciprian Ioana
Ciprian Ioana
10:10 27.02.2020

Au loc schimbări importante în legislația RCA. Mai multe modificări sunt în discuție la Senat, iar asta a dat naștere la noi dispute între service-uri și companiile de asigurări.

Piața RCA este una extrem de importantă pentru orice asigurător din România. Polițele de răspundere civilă auto sunt obligatorii și, din acest motiv, această zonă reprezintă o permanentă sursă de venit pentru companiile care vând astfel de asigurări.

Doar că lucrurile nu-s atât de simple.

Există o instituție care, teoretic, veghează și acționează ca un arbitru. Se numește Autoritatea pentru Supraveghere Financiară – ASF. Instituția a venit cu niște propuneri, asigurătorii cu altele și reprezentanții service-urilor cu propriile puncte de vedere. Senatul, în calitate de legiuitor, a venit cu niște modificări.

Care mai mult au supărat lumea. N-au prea calmat spiritele.

Ce a modificat Senatul

Mai multe modificări la legea RCA au trecut de Comisia de Buget, Finanțe, Activitate Bancară și Piețe de Capital din Senat. Practic, parlamentarii au avizat pozitiv proiectul de lege care propune, printre altele, introducerea unei referințe pentru ora de manoperă facturată de service-uri pentru reparațiile pe RCA.

Concret, se urmărește introducerea unei referințe pentru ora de manoperă facturată de service-uri precum și limitarea costurilor cu mașina la schimb, plătită conform legii de asigurător cât timp automobilul este în reparații. Numa că acest preț al reparației va fi stabilit „ținând cont de referință”, nu „fără să depășească tariful de referință”.

Potrivit economica.net, tariful de referință pentru ora de manoperă ar urma să fie calculat de către INS și ASF. Dar forma ieșită din comisie a stârnit dezbateri aprinse.

Nimeni nu pare mulțumit.

De ce naște controverse noua lege RCA

Pe de-o parte, reprezentanții service-urilor susțin că n-au fost invitați la discuții. De cealaltă parte, companiile de asigurări continuă războiul pe care-l au cu atelierele de reparații. Ele spun că exagerările service-urilor au ajuns la un nivel care pune în pericol stabilitatea pieței de asigurări și buzunarul șoferilor și că despre dezbatere se știa de o săptămână.

„Pe ordinea de zi a ședintei de azi am avut de dezbătut și analizat  șapte puncte printre care și propunerea legislativă privind modificarea și completarea legii referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă. Au fost doar asigurătorii în sală, nu și service-urile.  Proiectul a plecat așa în plen, dar se va intoarce la comisii. Dupa ce vin toți pentru discuții, vom face un raport complet”, a declarat unul dintre senatorii prezenți la discuții.

Asigurătorii insistă că se va ajunge ca o reparație să fie mai scumpă decât mașina. De cealaltă parte, service-urile susțin că sunt întârzieri la plată și, din acest motiv, s-a ajuns chiar la acțiuni în instanță pentru recuperarea banilor.

Ce e problematic e că, în tot acest scandal, sunt prinși la mijloc exact șoferii. Asta pentru că modificările legislative sunt extrem de opace și nu sunt explicate pe înțelesul tuturor, dar și pentru că orice creșteri de costuri, indiferent din ce parte vin, se vor resimți în prețurile plătite de aceștia.

Firmele de asigurare arată că, potrivit sondajelor realizate, 90% dintre șoferi ar vrea tarife de referință pentru RCA.   Sunt cele stabilite de ASF la fiecare început de an. Prima inițiativă în acest sens a venit, la nivel de discuție, de la Consiliul Concurenței, care a arătat că se vede o creștere a prețurilor practicate de service-uri și că, pentru a evita o majorare a tarifelor RCA din această cauză, se simte nevoia unei reglementări.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI