14 nov. 2019 | 12:59

Semnal de alarmă de Black Friday: cum știi că ești „țepuit”, conform ANPC

ACTUALITATE
Semnal de alarmă de Black Friday: cum știi că ești „țepuit”, conform ANPC

De Black Friday e multă gălăgie cu reducerile. Unele corecte, altele înșelătoare. Directorul ANPC a explicat cum îți dai seama că ceva nu e în regulă. Și dacă nu e, atunci poți sesiza Autoritatea ca să verifice și, astfel, să nu spargi bani aiurea.

Paul Anghel, directorul general al ANPC, a explicat că Black Friday e și o perioadă în care retailerii profită mult de încrederea clienților. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) recomandă cumpărătorilor să se informeze cât mai mai mult asupra produselor pe care intenţionează să le cumpere. Astfel, când sesizează o problemă, s-o raporteze.

Anghel a explicat că vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora, trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ, de Black Friday sau alt sezon, trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice.

Ce responsabilități au magazinele de Black Friday

Toți comercianții trebuie să raporteze reducerea la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Iar prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același magazin în ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării reducerilor de preț.

De Black Friday sau în altă perioadă, reprezentantul ANPC îi sfătuiește pe cumpărători să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului. Totodată, așa se poate informa și despre serviciile post-vânzare sau condiţiile de livrare.

Astfel, în funcţie de modul în care comerciantul răspunde la întrebări, consumatorul își poate da seama de seriozitatea vânzătorului.

Ce trebuie să verifici pe site-ul magazinelor de la care cumperi

Tot de la ANPC vine recomandarea ca, înainte să cumperi ceva online, să verifici dacă pe site-ul comerciantul sunt următoarele informații:

  • datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.)
  • caracteristicile esenţiale ale produsului
  • preţul cu toate taxele incluse
  • cheltuielile de livrare, dacă este cazul
  • modalităţile de plată şi de livrare
  • perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului
  • durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs
  • existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului

Ca idee, fie că faci cumpărături de Black Friday, fie că ești în altă perioadă, beneficiezi de o perioadă de 14 zile pentru a returna produsele cumpărate dacă nu ești mulțumit. Nu îți trebuie nicio justificare.

Măsura e în OUG nr. 34/2014. E un act normativ care mai prevede și prelungirea perioadei în care se pot returna produsele cu un an. Asta în cazul în care comerciantul nu informează clienții de existența dreptului de returnare a produselor.

Nu în ultimul rând, mai ales de Black Friday, ține cont că e ușor să eviți falsele reduceri. Magazinele fac asta prin mărirea pretului înainte de aplicarea reducerii. Practic, asta duce la menținerea prețului inițial sau reducerea mai mică a acestuia.

Pentru a evita aceste situații, ANPC recomandă întocmirea unor liste cu prețurile produselor dorite și verificarea acestora după aplicarea reducerilor.

Prevederile UE cu privire la comerțul de Black Friday și nu numai

Pentru astfel de sezoane, Uniunea Europeană a introdus regulinoi, mai stricte. Acestea vizează direct reducerile.

Directiva de completare şi modificare a Directivei 98/6/CE privind protecţia consumatorului prin indicarea preţurilor produselor oferite consumatorilor introduce articolul 6a cu următoarele cinci alineate:

  • (1) Orice notificare de reducere a preţului indică preţul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preţ
  • (2) Preţul anterior înseamnă preţul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preţ
  • (3) Statele membre pot prevedea norme diferite pentru bunurile susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid
  • (4) Dacă produsul a fost prezent pe piaţă mai puţin de 30 de zile, statele membre pot prevedea, de asemenea, o perioadă de timp mai scurtă decât cea menţionată la alineatul (2)
  • (5) Dacă reducerea de preţ este majorată treptat, statele membre pot prevedea ca preţul anterior să fie considerat preţul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preţ

Directiva de mai sus trebuie transpusă în legislaţia naţională în termen de doi ani. Măsurile de transpunere s-ar aplica la distanţă de șase luni. Astfel, mediul de lucru pentru Black Friday ar fi ceva mai strict. Legislaţia va deveni obligatorie în 2022. Da, acel Black Friday va fi controlat mai strict.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele