De Black Friday e multă gălăgie cu reducerile. Unele corecte, altele înșelătoare. Directorul ANPC a explicat cum îți dai seama că ceva nu e în regulă. Și dacă nu e, atunci poți sesiza Autoritatea ca să verifice și, astfel, să nu spargi bani aiurea.
Paul Anghel, directorul general al ANPC, a explicat că Black Friday e și o perioadă în care retailerii profită mult de încrederea clienților. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) recomandă cumpărătorilor să se informeze cât mai mai mult asupra produselor pe care intenţionează să le cumpere. Astfel, când sesizează o problemă, s-o raporteze.
Anghel a explicat că vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora, trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ, de Black Friday sau alt sezon, trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice.
Toți comercianții trebuie să raporteze reducerea la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Iar prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același magazin în ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării reducerilor de preț.
De Black Friday sau în altă perioadă, reprezentantul ANPC îi sfătuiește pe cumpărători să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului. Totodată, așa se poate informa și despre serviciile post-vânzare sau condiţiile de livrare.
Astfel, în funcţie de modul în care comerciantul răspunde la întrebări, consumatorul își poate da seama de seriozitatea vânzătorului.
Tot de la ANPC vine recomandarea ca, înainte să cumperi ceva online, să verifici dacă pe site-ul comerciantul sunt următoarele informații:
Ca idee, fie că faci cumpărături de Black Friday, fie că ești în altă perioadă, beneficiezi de o perioadă de 14 zile pentru a returna produsele cumpărate dacă nu ești mulțumit. Nu îți trebuie nicio justificare.
Măsura e în OUG nr. 34/2014. E un act normativ care mai prevede și prelungirea perioadei în care se pot returna produsele cu un an. Asta în cazul în care comerciantul nu informează clienții de existența dreptului de returnare a produselor.
Nu în ultimul rând, mai ales de Black Friday, ține cont că e ușor să eviți falsele reduceri. Magazinele fac asta prin mărirea pretului înainte de aplicarea reducerii. Practic, asta duce la menținerea prețului inițial sau reducerea mai mică a acestuia.
Pentru a evita aceste situații, ANPC recomandă întocmirea unor liste cu prețurile produselor dorite și verificarea acestora după aplicarea reducerilor.
Pentru astfel de sezoane, Uniunea Europeană a introdus regulinoi, mai stricte. Acestea vizează direct reducerile.
Directiva de completare şi modificare a Directivei 98/6/CE privind protecţia consumatorului prin indicarea preţurilor produselor oferite consumatorilor introduce articolul 6a cu următoarele cinci alineate:
Directiva de mai sus trebuie transpusă în legislaţia naţională în termen de doi ani. Măsurile de transpunere s-ar aplica la distanţă de șase luni. Astfel, mediul de lucru pentru Black Friday ar fi ceva mai strict. Legislaţia va deveni obligatorie în 2022. Da, acel Black Friday va fi controlat mai strict.