03 dec. 2019 | 18:23

Eliminarea supraaccizei la carburanți | De ce e praf în ochi și ce se va întâmpla cu prețurile la pompă

ACTUALITATE
Eliminarea supraaccizei la carburanți | De ce e praf în ochi și ce se va întâmpla cu prețurile la pompă

Supraaciza la carburanți va fi eliminată de la 1 ianuarie 2020. Sau, cel puțin, așa-și doresc liberalii, care au depus un proiect de lege în Parlament în acest sens. Dar totul s-ar putea să fie doar praf în ochi.

PNL a depus un proiect de lege în Parlament care modifică multe prevederi din Codul Fiscal. Una dintre ele se referă la eliminarea supraaccizei la carburanți începând cu 1 ianuarie 2020. Inițiativa a primit raport de admitere de la comisia de Buget-Finanțe din Camera Deputaților și va merge în plen pentru votul final.

Numai că lucrurile nu-s atât de simple și s-ar putea ca totul să fie doar praf în ochi. 

Ce e supraacciza la carburanți și care e rolul ei

Supraacciza la carburanți are valoare de 7 eurocenți și a fost introdusă pentru prima dată în 2014. La acel moment, la putere era Guvernul Ponta. Scopul era să se adune bani la buget pentru a fi construite autostrăzi. Cu alte cuvinte, statul băga mâna în buzunarul cetățeanului, dar susținea că o face tot pentru binele lui.

Numai că lucrurile n-au stat chiar așa, dovadă fiind lipsa investițiilor în proiectele mari de infrastructură. Supraaaciza a fost eliminată în ianuarie 2017, dar reintrodusă spre sfârșitul acelui an. În ultimii doi ani, statul român a colectat peste 5,8 miliarde de lei din supraacciză.

Dar acești bani n-au fost direcționați către investiții în drumuri și autostrăzi. Matematic, prețul benzinei și al motorinei ar urma să scadă cu 33 de bani. Doar că nu înseamnă neapărat că acest lucru se va întâmpla. În ianuarie 2017, când a fost eliminată, nu s-a văzut în preț. E motivul pentru care Guvernul Tudose a reintrodus-o spre sfârșitul anului.

Chiar dacă Guvernul Orban, prin intermediul parlamentarilor liberali, încearcă să dea un mesaj, situația nu e atât de simplă. Pentru că eliminarea supraacizei ar fi imposibilă cel puțin dintr-un punct de vedere.

De ce nu pot fi scăzute sau eliminate accizele peste noapte

Potrivit datelor analizate de Economica, accizele sunt, în acest moment, în România de 427 de euro la 1.000 de litri de benzină și 397 de euro la 1.000 de litri de motorină. Toate aceste valori sunt strâns legate inclusiv de deprecierea leului din ultimii ani.

Dacă supraacciza ar fi eliminată, atunci înseamnă că se renunță la acei 7 eurocenți pentru fiecare litru de benzină sau motorină. Asta înseamnă o scădere de 70 de euro la mia de litri de carburant. Și aici lucrurile se complică: România va rămâne cu accize de 357 de euro pentru 1.000 de litri de benzină și de 327 de euro pentru 1.000 de litri de motorină.

România ar putea fi sancționată de Comisia Europeană pentru că va coborî sub nivelul recomandat la nivelul statelor membre. Asta înseamnă că accizele minime sunt de 359 de euro pentru 1.000 de litri de benzină și de 330 de euro pentru motorină. România ar fi sub cu doi, respectiv trei euro.

În mod paradoxal, dacă parlamentarii vor să elimine supraaciza la carburanți, aceasta trebuie, în primul rând, crescută. Mai mult, Ministerul Finanțelor nici n-a definitivat lista noilor accize, care ar trebui să se aplice de la 1 ianuarie 2020.

Cum se calculează accizele

Potrivit Codului fiscal, accizele „se actualizează cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioada octombrie 2014 – septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Național de Statistică până la data de 15 octombrie„.

Iar cifrele Institutului Național pentru Statistică arată că rata anuală pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum a fost de 3,5%. Dacă se ține cont de această valoare, atunci accizele la carburanți s-ar duce, din 1 ianuarie 2020, peste valorile minime impuse de Comisia Europeană.

Situație în care supraaciza poate fi eliminată. Parlamentarii se grăbesc în Legislativ cu proiectul privind supraaciza, dar până la votul final ar trebui să aștepte și anunțul Ministerului Finanțelor.

Altfel, e un caz clasic în care se pune carul înaintea boilor.