Cum a scos TikTok la iveală ipocrizia șefului Facebook

de: Ciprian Ioana
17 11. 2019

TikTok e aplicația aia pe care o folosesc mai toți puștii din ziua de azi și câștigă rapid teren și în zona influencerilor. E deținută de chinezii de la ByteDance, iar popularitatea ei a ajuns să-l enerveze până și pe Mark Zuckerberg, șeful Facebook. Numai că e multă ipocrizie în ceea ce spune șeful rețelei de socializare. Iar asta-ți arată, de fapt, cum se comportă și cum acționează giganții internetului. Doar pentru propriile interese și foarte puțin spre deloc în interesul utilizatorilor ca tine.

Până în vara lui 2016, Facebook ajunsese în aproape orice colț al lumii cu acces la internet. Rețeaua de socializare era peste tot și părea că nu mai are unde să se ducă și cum să se extindă. Dar a venit momentul 2009, atunci când China a interzis Facebook. Și uite așa a rămas Zuckerberg fără 700 de milioane de utilizatori.

A fost și momentul în care șeful rețelei de socializare a început să se uite altfel la China. Să curteze Beijingul, cum ar veni. Zuckerberg s-a plimbat pe la Beijing, a început să țină discursuri prin mai multe universități și chiar și-a exersat dialectul mandarin. S-a pozat făcând jogging prin piața Tiananmen și a vrut să arate, de fapt, că a doua lui casă este China.

Evident că scopurile erau altele și depășeau granița curtoaziei.

Ce urmărea, de fapt, Zuckerberg în China

China, însă, a atras atenția lui Zuckerberg din cu totul alte motive decât cele transmise în spațiul public. La fel cum pusese mâna pe Instagram și WhatsApp, Facebook dorea în propriul portofoliu și Musical.ly, un startup chinez din Shanghai. Ca o paranteză: revenind puțin în zilele noastre, da, e acea companie cumpărată până la urmă de proprietarii TikTok. Dar ajungem imediat acolo.

Îți spuneam că șeful Facebook era, de fapt, cu ochii pe startup-ul Musical.ly, care avea un extrem de mare succes în rândul tinerilor. Zuckerberg l-a invitat atunci pe cofondatorul Musical.ly în California. Pentru a pune la punct o eventuală tranzacție. O săptămână mai târziu, o echipă de la Facebook zbura spre Shanghai pentru a finaliza aceste discuții.

Negocierile au fost chiar serioase, se ajunsese până în punctul de a se bate palma. Dar înțelegerea nu s-a materializat. Un și un pic de la acel moment, ByteDance (tot o companie chineză) cumpără Musical.ly în schimbul a 800 de milioane de dolari.  Mai târziu, Musical.ly a fuzionat cu platforma TikTok, care exista deja. Și, din acel moment, aplicația pe care o folosesc azi tot mai mulți adolescenți și influenceri a început să crească.

Și să se facă tot mai mare. Până a intrat în atenția americanilor. Și, implicit, în atenția lui Mark Zuckerberg. Care începe să-și arate atitudinea ipocrită.

Zuckerberg e vulpea care nu ajunge la struguri și țipă că-s acri

Luna trecută, Zuckerberg a ținut un discurs la Georgetown University. În care și-a arătat ipocrizia fără margini.

„Până acum, internetul din orice țară în afară de China a fost definit de platformele americane, care au valori puternice privind libertatea de exprimare. Nu există nicio garanție că aceste valori vor domina. Serviciile noastre, precum WhatsApp, sunt folosite de protestatari și activiști din toată lumea, datorită confidențialității datelor, în timp ce TikTok câștigă teren și aceste proteste sunt cenzurate, inclusiv în Statele Unite”
Mark Zuckerberg, CEO Facebook

Zuckerberg se comportă precum vulpea care nu ajunge la struguri și se plânge apoi că-s acri. Pentru că demonizează rețele de socializare precum TikTok, dar uită să menționeze că a vrut să cumpere Musical.ly. Arată cu degetul către TikTok, spunând că aplicația reprezintă un risc la adresa securității naționale din Occident, dar acțiunile sale din trecut arată că, la vremea când se uita după achiziții prin China, nu mai considera acest lucru.

De fapt, Zuckerberg vede TikTok ca pe o amenințare. Și de aici și comentariile sale critice. Poate TikTok reprezintă, într-adevăr, o amenințare. Dar Zuckerberg nu e omul cel mai potrivit să vorbească despre acest lucru.

Dovadă stă și faptul că Zuckerberg încearcă să copieze, cu Instagram, ce are TikTok.

Zuckerberg e invidios pe succesul TikTok

Și ca să-ți dai seama de acest lucru, trebuie să te uiți numai la mișcarea pe care a făcut-o Instagram. Deocamdată, doar în Brazilia. Aplicația cumpărată de Facebook a lansat un nou tool de editare video care copiază multe dintre funcționalitățile TikTok.

Acesta poartă numele de Reels și e valabil atât pe iOS, cât și pe Android. Cu ajutorul Reels, utilizatorii pot înregistra videouri de 15 secunde, le pot mări sau scădea viteza, pot adăuga muzică sau pot împrumuta fișiere audio de la alte clipuri. Cam ce face „Duet” de la TikTok.

Așa a făcut Instagram și cu secțiunea „Stories”, pe care a copiat-o de la Snapchat. Sigur, reprezentanții Instagram insistă că nimeni nu a copiat nimic. Dar direcția e clară. Și, cel puțin din punctul de vedere al modului în care se raportează Facebook la TikTok, e dictată acum de chinezi.

De unde și nemulțumirea americanilor. În frunte cu autoritățile de reglementare. Pentru că Zuckerberg nu merită pus pe listă din cauza ipocriziei sale.