De ce melodiile de Crăciun în octombrie sunt o idee proastă

de: Bianca Prangate
20 10. 2018

Deși este abia octombrie, unele magazine încep, încet-încet, să forțeze spiritul de sărbători. Cum? Simplu – prin melodii de Crăciun în mijlocul toamnei.

Poate tu nu ești pregătit să o auzi pe Mariah Carey cântând într-o veselie „All I Want for Christmas is yooou”, dar asta nu înseamnă că supermarket-ul de lângă tine nu este. Iar dacă ție ți se pare enervant să asculți melodii de sărbătoare toamna, în cele douăzeci de minute pe care le petreci în magazin, imaginează-ți cum este pentru oamenii care lucrează acolo de dimineața până seara.

Dacă simți că aceste melodii te înnebunesc, nu ți se pare. Psihologul Linda Blair a explicat că aceste melodii de Crăciun îți seacă psihicul de energie. „Oamenii care lucrează în magazine de Crăciun trebuie să ignore muzica de Crăciun, pentru că dacă nu o fac, chiar te împiedică din a te concentra pe orice altceva”, a zis Blair. „Pur și simplu îți consumi toată energia încercând să nu auzi ceea ce auzi”.

În primă fază, melodiile de Crăciun pot trezi în tine nostalgia sărbătorilor, cum este și firesc. Dar când le auzi pentru a zecea oară, încep să îți trezească cu totul alte sentimente – enervare, plictiseală și discomfort. Acestea apar din cauza efectului de expunere, după cum a explicat psihologul Victoria Williamson pentru NBC. Practic, după ce auzi anumite melodii de mai multe ori, creierul simte o stare de suprasaturație și ajunge să le considere enervante.

Desigur, melodiile de Crăciun nu vor dispărea – ar fi imposibil, din moment ce ele sunt, cu bune și cu rele, unul din factorii care îi convinge pe oameni să cumpere mai mult (există chiar un studiu care demonstrează acest lucru). Unele magazine folosesc și alte trucuri în preajma apropierii sărbătorilor – de exemplu, parfumează aerul cu mirosuri de sărbătoare, precum cel de brad sau de scorțișoară. Așadar, rămânem cu două opțiuni – ori ne luăm dopuri de urechi pe care să le folosim până în decembrie, ori mutăm Crăciunul mai devreme.