Cum a pornit Black Friday în România

, 23 Oct, 14:00

Black Friday a intrat și în România în urmă cu câțiva ani. Dacă tot ești fan al acestei „sărbători“ am făcut un scurt istoric al evenimentului în România, de unde a început și unde a ajuns. Iar aici ai sfaturi care te ajută să nu iei țeapă de Black Friday.


ACTUALIZARE 31 OCTOMBRIE

evoMAG a anunțat că va avea o perioadă mai mare de reduceri și începe de pe 1 noiembrie. Promite că cele mai mari reduceri vor ajunge până la 70% şi vor viza aproape 30.000 de produse. De asemenea, perioada în care derulează campanie de Black Friday este între 1 și 19 noiembrie. Magazinul susține că va derula campania de reduceri în trei runde: între 1 și 5 noiembrie, între 7 și 14 noiembrie, și între 17 și 19 noiembrie. Astfel, cea mai așteptată va fi ultima, întinsă și peste weekend. În fiecare nouă rundă de Black Friday vor fi incluse şi produse diferite, care nu au beneficiat de reduceri în rundele anterioare. Toate detaliile sunt aici.


ACTUALIZARE 25 octombrie: eMAG a comunicat data oficială de derulare Black Friday 2017. Promite aproximativ două milioane de produse în ofertă și peste 4.000 de parteneri din Marketplace care să-i fie alături. De asemenea, numeroase produse vor fi la prețuri de Black Friday. Lista începe de la televizoare, telefoane, laptopuri, fashion și articole sportive și se termină cu electrocasnice, accesorii pentru casă și grădină, produse de îngrijire personală, mobilă, jucării și anvelope.

Astfel, ca să știi pentru ce-ți păstrezi banii, Black Friday 2017 va fi în România pe 17 noiembrie.


Black Friday ar trebui trecută în calendar ca sărbătoare, fiind una dintre cele mai așteptate zile ale anului. Acest concept a pornit de la americani și e cea mai bună perioadă pentru shopping înainte de Crăciun. De când există Black Friday și în România, lucrurile au evoluat accelerat. De la un eveniment pe zona electroIT a ajuns în aproape toate păturile comerțului, de la online la offline. 

În 2017, de Black Friday nu numai produsele au parte de eticheta neagră și roșie, ci și serviciile. Black Friday își face simțită prezența mai ales în turism, unde pasionații de călătorii profită la greu. Biletele de avion sunt cele mai căutate, urmate de cazări la prețuri cu adevărate tentante. Pe lângă turism, reprezentantele sexului frumos optează și pentru servicii de înfrumusețare, dar mai ales de reînnoirea garderobei. eMAG a reușit chiar să vândă și mașini de Black Friday, apoi lingouri de aur. Urmează casele, cel mai probabil.

În România, Black Friday a venit în 2011, la inițiativa eMAG. Atunci, au fost doar câteva magazine care au încercat să importe fenomenul în România. PC Garage și evoMAG încă mai există, dar Koyos a dispărut, iar în mediul offline Flanco a avut oferte și prețuri mici la produse. De Black Friday 2017, foarte probabil, vom vedea cel mai mare număr de magazine, din aproape toate domeniile de activitate.

Black Friday 2017 (probabil) va doborî recordurile de până acum

eMAG reduceri resigilate Xiaomi Mi Mix Black Friday 2017

În 2016, estimările indică o cifră totală de două miliarde de euro sau mai mult băgate în cumpărături online. Black Friday, cu siguranță, a împins comerțul online înainte. Tocmai de aceea e mai evident ca niciodată că, odată cu trecerea anilor, Black Friday în România a căpătat o identitate a sa, s-a detașat de sărbătoarea americană și comercianții au împins-o până într-acolo încât anul trecut au făcut Black Friday timp de un an. 

Dacă te întrebi când e Black Friday în 2017, data exactă încă nu a fost comunicată. Anunțul e așteptat de la eMAG și până acum a fost în penultima vineri din noiembrie. Retailerul a decis să mute data, ca să aibă timp să livreze înainte de 1 decembrie, când la noi e zi liberă. Astfel, în 2017, poți aștepta Black Friday fie pe 17 noiembrie, fie pe 24 noiembrie. Ceea ce vei vedea în acele zile este rodul unei planificări de luni bune înainte. Rămâne de văzut dacă serviciile de curierat au devenit un pic mai bune anul acesta.

Dacă te întrebi de ce există o așa nebunie Black Friday, trebuie să-i înțelegi cele două faze: una e mai mult sau mai puțin rațională, în care oamenii dau valma în magazine sau pe site-uri cu gândul că vor cumpăra la prețuri de neimaginat, că profită de oferte sau de „pierderile“ celor care le comercializează sub prețul pieței, iar cealaltă este, bineînțeles, cea socială, de aparteneță la normele și tendințele societății.

Se împlinesc anul acesta șase ani de shopping nebun într-o zi de noiembrie. Asta nu înseamnă că doar atunci sunt prețuri mici, doar că atunci e „la modă“ să cumperi. Într-adevăr, sunt și produse la prețuri incredibile, dar sunt puține și sunt de vânat cu sufletul la gură. Dacă vrei, de Black Friday, să prinzi un preț bun și un produs pe stoc e ca și cum ai strecura cu sita apa unui râu ca să găsești o bucată de aur. Poate e aur acolo, nu știi, trebuie să încerci.

De ce a prins Black Friday atât de bine în România

Într-un interviu din 2013, Iulian Stanciu, directorul eMAG, spunea pentru Adevărul că în State a văzut ce înseamnă sărbătoarea asta, festivalul ăsta de shopping. „Se dezvoltă foarte mult zona asta emoţională în detrimentul celei raţionale care îţi spune stai liniştit, ţine banii la saltea, s-ar putea să vină vremuri grele. (…) Zona emoţionmală te face să treci peste toate problemele de moment şi să ai curaj să investeşti în nişte bunuri de folosinţă îndelungată, până la urmă“.

Pune acest citat peste ceea ce era România în 2011: o țară care a rămas cu sechele după „creditul cu buletinul“, în care comerțul online era șubred. Black Friday n-a venit ca un eveniment, a venit ca o soluție salvatoare pentru magazine să vândă și să vândă aproape orice. Țara își revenea după criza economică și, lucru care n-a dispărut, voia să fie ca în Occident, voia să trăiască fenomenele de acolo.

Mai interesant cu Black Friday e să vezi că oamenii cumpără și produse pe care, până să le vadă la preț redus, la „promoții“, nu le găsesc folositoare sau la care nici nu s-ar fi gândi că le trebuie. Ideea de a cumpăra ceva, doar pentru că este la preț mai bun, după care îi găsești o utilitate este egală cu un moft, dar este un moft care aduce vânzări de sute de milioane de lei. La final de 2017, poate că Black Friday a fost un moment bun sau nu pentru magazine, dar cu siguranță, per total, volumul de vânzări a fost împins în sus, chiar dacă nu se reflectă totul în profit.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
loading...
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail