16 mai 2016 | 15:58

Cât de dispuși ar fi oamenii să renunțe la amor pentru Internet

ACTUALITATE
Cât de dispuși ar fi oamenii să renunțe la amor pentru Internet

„Oamenii secolului 21 sunt dependenți de Internet” a devenit aproape un adevăr general valabil. Totuși, un nou studiu sugerează că s-ar putea să avem nevoie de o detoxifiere digitală mai mult decât am fi crezut.

Studiul despre care vorbim a fost realizat recent de compania Intrepid Travel și oferă o privire de ansamblu despre dependenţa, în continuă ascensiune, de tehnologie a americanilor. Studiul sugerează că mulţi oameni ar fi dispuşi să renunţe timp de o lună la prieteni pentru a avea WiFi. Ceea ce e incredibil de trist.

Mulţi dintre cei intervievaţi au admis dependenţa lor de dispozitivele tehnologice moderne, precum și faptul că renunțarea la acestea ar putea să le provoace durere şi stări de nervozitate. În medie, adulţii intervievaţi au afirmat că pot rezista fără telefoanele mobile doar 16 de ore. După depăşirea acestui termen, respondenţii au spus că se vor simţi „mizerabil”. Ca o confirmare a faptului că smartphone-ul a devenit o extensie a sinelui, mai mulţi dintre cei chestionaţi au spus că telefonul lor mobil nu este niciodată la o distanță mai mare de trei paşi.

Dependenta de internet

Pentru realizare studiului, au fost chestionați 1.500 de adulţi din Statele Unite, pentru a se afla gradul lor de dependenţă de tehnologie. Mai mult de o treime dintre participanţi (35%) au raportat că îşi petrec prea mult timp pe telefonul mobil, laptop sau tabletă.

Aproape jumătate, 41 %, au declarat că aleg să viziteze anumite locuri sau să participe la evenimente pentru că fotografiile făcute acolo vor face conturile lor social media să arate mai bine. Alte răspunsuri au fost chiar mai ciudate și îngrijorătoare. De pildă, o femeie a povestit că ea, de obicei, înainte de somn, foloseşte iPad-ul. Într-o dimineaţa, după ce s-a trezit, şi-a dat seama că soţul ei s-a rostogolit în timpul nopţii peste iPad, declanşând accidental camera dispozitivului și făcând câteva fotografii ale părților genitale. Din fericire, nu le-a și distribuit accidental pe Internet.

Un alt participant a spus că vacanţa lui cu familia a fost ruinată pentru că, fiind atent la ecranul telefonului, s-a lovit de o vacă și și-a sucit glezna. Dacă scoatem din ecuație partea cu vaca, acest scenariu e cât se poate de comun. Unul din cinci adulţi intervievaţi au spus ca au dat peste cineva/ceva erau distrași de un dispozitiv. Mai mulţi de 1 din 10 au raportat că au căzut, au intrat într-un stâlp sau s-au lovit de un perete în timp ce scriau sms-uri.

Patru din zece intervievaţi au răspuns că nu „au trăit cu adevărat” unele dintre momentele cele mai preţioase ale vieţii, inclusiv primii paşi ai copilului sau absolvirea acestuia, din cauza dispozitivelor mobile. O femeie a raportat că a ratat momentul în care cenuşa mamei sale a fost împrăştiată în ocean, fiindcă era ocupată, încercând să fotografieze petale de flori care pluteau pe apă.

Dependenta de tehnologie

Aproape 47 % dintre cei intervievaţi au declarat că nu ar merge în vacanţă fără telefonul lor şi că ar putea petrece aproximativ două ore în căutarea conexiunii. „O excursie cu scopul unei detoxifieri de digital are multe beneficii pentru sănătate, inclusiv obţinerea unor noi prietenii sau aprofundarea celor vechi, un somn mai bun sau îmbunătăţirea memoriei şi a capacităţii de a participa la conversaţii mai semnificative”, a declarat Leigh Barnes,director al agenției de turism care a realizat studiul.

Unii americani au declarat că în schimbul unui serviciu de telefonie mobilă sau WiFi pe o lună, ar renunţa la mai multe obiceiuri preferate, inclusiv vin, prieteni şi chiar sex. Mulţi dintre intervievaţi sunt conştienţi că au o problemă, iar 56% dintre ei au raportat că ar fi dispuşi să ia măsuri pentru a se debarasa de acest obicei. „Am devenit atât de obsedaţi de documentarea tuturor momentelor din viaţă pe care pur şi simplu uităm să le trăim. Un detox digital este un memento important că viaţa nu este menită să fie trăită printr-un telefonul mobil”, a declarat Leigh Barnes. Chiar dacă studiul a reprezentat o parte din strategia sa de marketing, rezultatele sunt viabile și ar trebui să le luăm ca pe un indiciu că ar fi cazul să mai luăm, măcar ocazional, o pauză de la tot ce înseamnă mediul digital.