11 oct. 2016 | 18:44

Galaxy Note 7, eșecul prin care Samsung își ajută rivalii

OPINII
Galaxy Note 7, eșecul prin care Samsung își ajută rivalii

Ai auzit de Samsung. A copiat, a creat, a vândut, a crescut. Acum, oprește producția de Note 7 și lasă în urmă un studiu de caz numai bun de predat în școlile de inginerie și cele de comunicare. Și această problemă tot va fi profitabilă pentru cineva: pentru toți ceilalți rivali ai Samsung. Mai ales pe Apple și Google. 

Vreau să fie clar de la început. Samsung nu va da faliment, nici nu va avea pierderi incredibile, oricât de mare va fi eșecul cu Note 7. Imaginea va fi terfelită, ca a unui cocoș care intră în luptă cu un taur, dar financiar va trăi să mai lanseze un Note și anul viitor. Asta dacă nu alege alt nume și îngroapă acest brand cum îngropi tu eșecurile sentimentale în alcool.

Lista pierderilor va fi lungă, extrem de lungă, și imaginea va fi afectată câțiva ani de acum înainte, dar Samsung a greșit la un capitol important și a estimat prost dimensiunile problemei. Deocamdată, nu avem pentru România cifre ale telefoanelor schimbate, deși le-am cerut de câteva săptămâni. În Statele Unite ale Americii, a fost fortață de împrejurări să recunoască abia pe 1 septembrie 35 de cazuri, iar la jumătatea lunii am aflat că erau „ceva“ mai multe: 92 de cazuri pentru baterie supraîncălzită, 26 cu arsuri, 55 cu distrugerea proprietății. Sunt peste 100 în prezent și ar putea trece câteva luni până aflăm un număr exact.

Ce compania a reușit prin excelență n-a fost să ne liniștească, ci să arate de câtă neglijență poate da dovadă. A demonstrat că din Samsung Electronics Co. Ltd. am putea crede oricând că avem de-a face cu Samsung Service GSM SRL cu sediul între Lujerului și Preciziei sau între Lacul Tei și Obor. Și poate în România pretențiile ar fi prea ridicate – să aflăm cifre exacte pentru cazuri, să spună „cine a fost românul care a încercat să păcălească sistemul?“, dar cu studii aduse „din condei“ a pus în fața întrebărilor un răspuns pe care nu l-a cerut nimeni. A fost un sofism de colțul străzii: „Studiul realizat pe un eșantion de 5.000 de consumatori din Marea Britanie, Germania, Franța, Spania și Italia arată că (…) 15% au mai multă încredere în (Samsung)“. Discuțiile pe rețelele sociale arată altceva.

Și peste toate acestea, din școala de PR 1.0, a venit o declarație ca un strigăt mut de panică. „Am decis să oprim producția și vânzările de Galaxy Note 7, deoarece siguranța clienților noștri este prioritatea noastră“, a susținut Samsung într-o declarație remisă presei.

Acum, după aproape două luni, Note 7 dispare. Face istorie, chiar dacă nu în cel mai demn mod. Dar compania încă e evaluată la peste 200 de miliarde de dolari, are tot felul de divizii care vor genera venituri, însă pe cea mai vizibilă categorie a eșuat și este chiar o decizie înțeleaptă, binevenită, de a opri totul, de a distruge și de a încerca din nou la anul.

Un telefon premium nu poate fi o „pocnitoare“

Ziceam de bani. A pierdut pe bursă circa 17 miliarde de dolari prin simpla scădere a acțiunilor. Va pierde și mai mult, deoarece un telefon nu înseamnă doar niște componente puse la un loc și vândute la suprapreț. La o estimare sumară, Galaxy Note 7 înseamnă pierderi pe câteva direcții cheie. Operatori telecom, retaileri și marketing, furnizori de componente, muncitori și fabrici, unde a încheiat contracte dinainte. Ar putea fi un avantaj, uneori, că își fabrică unele componente, dar acum și acea divizie pierde. Apoi, telefonul trebuie colectat, depozitat și distrus. Mai poți trece pe listă măsurile de siguranță sporite la transport și linie specială de dezasamblare, unde are iar nevoie de muncitori.

Cecul acesta pe care Samsung îl va completa pentru ceea ce a fost „galaxy note 7“ este încă alb, are doar o semnătură pe el. Va fi însă mult despre imagine și încredere. Bâlbâiala în a spune precis ce se întâmplă va deveni parte din folclor și problema la fel.

Cel mai grav va fi pusul în balanță cu Apple, acolo unde americanii încă au avantajul, dar și cu alți competitori. Deocamdată, deși „antennagate“ a fost celebră și n-a fost o glumă, nici n-a fost atât de gravă. Și în acest context, o analiză arată că aproximativ 15 milioane de oameni ar lua un iPhone 7, în locul unui Note 7, până la finalul anului. Mai mult, este un colac salvator pentru Apple într-un an în care telefonul său nu este impresionant.

Pe lângă Apple vor profita și alte companii. Este o nevoie pe piață și acestea o vor acoperi. Din păcate, Galaxy Note 7 e retras din postura de cel mai bun telefon al Samsung pentru toamnă. E ceea ce în presa de tehnologie se numește „flagship“. Personal, mi-a plăcut și la fel multora care l-au cumpărat încă de la precomandă. Dar niciodată nu vor putea încăpea în aceeași despre un gadget cuvintele „flagship“ și „explozie“. Când plătești sute de euro pe un telefon, te aștepți să primești un produs premium, nu pocnitori chinezești.

Am spus în mai 2016 că am trecut de la iPhone la Android ca să văd cum trăiesc „săracii“. Articolul acela avea anumite nuanțe pe care majoritatea oamenilor nu le-au parcurs. În fine, a fost în primăvară, acum e toamnă, situația aplicațiilor Android nu s-a schimbat, chiar dacă telefoanele sunt scumpe. Acum, toamna, putem învăța ceva nou din povestea Samsung, iar morala are o nuanță de umor negru: trebuia să trec de la iPhone la Note 7 ca să văd cum plâng bogații.

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele