19 aug. 2016 | 15:57

De ce are nevoie România de Ministerul Viitorului

OPINII
De ce are nevoie România de Ministerul Viitorului

În Statele Unite există 3,5 milioane de șoferi de camion. Numărul total al persoanelor angajate în industrie este de 8,7 milioane. Una din 15 persoane din Statele Unite lucrează în acest domeniu. Pe de altă parte, 235.000 de persoane lucrează ca șoferi de taxi.

[related]

În aceste condiții, vestea că Uber va începe să testeze în Pittsburgh primele mașini fără șofer este una îngrijorătoare pentru mulți. De asemenea, tot ieri, Uber a anunțat că a achiziționat o mică firmă numită Otto. De ce e important acest lucru? Pentru că Otto e creată de foști angajați Google și lucrează la tehnologii pentru camioane autonome, care nu mai au nevoie de șoferi. Lumea se schimbă, iar odată cu acest lucru trebuie să fim pregătiți să privim la perspectivele de peste 30 de ani, când joburile de astăzi se vor transforma.

Să ascultăm tehnologia

Ce ne spune tehnologia? Dacă o ascultăm atent ne vom da seama că tehnologia va aduce, într-adevăr, o transformare a locurilor de muncă și o nevoie cât mai mare de profesioniști, nu de executanți. Oamenii se vor specializa pe joburi care nu necesită neapărat cunoștințe academice, dar care vor fi de suport pentru tehnologie, cel puțin pentru următorii 50 de ani. Să luăm cazul unei mașini fără șofer. În testele care vor începe în Pittsburgh, mașinile Uber vor circula gratuit, dar vor avea în față un inginer la „volan“ și un copilot, pentru a interveni în caz de avarii tehnice.

Evident, aceasta va fi situația în următorii ani. Și la camioane, acestea nu vor fi lăsate de capul lor. Șoferii de astăzi pot deveni suport pentru tehnologie, ca să asiste și să preia controlul la nevoie. Joburile nu vor dispărea peste noapte, dar în 50 de ani mașinile și camioanele nu vor mai avea nevoie de asistenți. De ce vor avea nevoie ele?

Taxiurile ar putea avea nevoie de valeți care să te ajute să intri în mașină, să-ți deschizi ușa, să aleagă muzica pentru tine sau să te ajute cu bagajele. În același timp, camioanele vor avea nevoie de interacțiuni cu oamenii – specialiști care să stea în cabină la drum lung, care să descarce marfa, care să deschidă ușile la nevoie și să se ocupe de acte. Ce înseamnă acest lucru? Atestatele profesionale se vor schimba, iar job description-ul va fi radical diferit față de ziua de astăzi.

Cu toate acestea, să privim optimist la perspective. O lume în care taxiurile nu au șofer e una foarte ieftină, pentru că o companie va plăti pentru tehnologie, nu pentru șoferi. Așadar, prețul pe kilometru nu mai trebuie să acopere și salariul unui șofer, ci doar benzina, motorina sau curentul electric. În privința camioanelor, industria ar putea deveni mai profitabilă pe viitor pentru că prețul unui transport va deveni din ce în ce mai mic. În plus, crearea unei flote de camioane autonome, care să semene cu un convoi de tren va putea fi făcută mult mai ușor. Astfel, costul transporturilor va fi mult mai mic și vom avea alternative la trenuri sau la vapoare.

Arhitectul viitorului românesc

Cum ne pregătim? Inovația va fi cuvântul principal. Evoluția tehnologică poate aduce beneficii uriașe, dar poate adânci falia economică dintre națiuni. Țările care nu vor fi în prim-planul inovației, care nu vor adopta tehnologii, vor fi lovite economic mai puternic. Greutatea administrării unei economii offline, neadaptată, va fi uriașă.

Orice țară trebuie să aibă un plan pentru următorii 50 de ani. De asta, aici, pe playtech.ro eu vreau să propun un lucru pentru Guvernul României: Chief Future Officer of Romania. Propun înființarea Ministerului pentru viitor, condus de un șef vizionar, ales pe 5 ani și un comitet de vizionari din rândul celor mai luminate capete ale țării.

Cu ce se va ocupa Chief Future Officer?

Să realizeze planurile pentru evoluția viitoare a țării – ce tehnologii vor fi folosite, cum analizăm datele, cum conectăm la internet diverse industrii și cum nu vom lăsa afacerile să decadă? Avem experiența fabricilor comuniste. Din lipsa adaptării lor la economia capitalistă și la noile tehnologii, acestea au colapsat sub propria greutate. Un CFO al României se va asigura că economia este destul de ușoară pentru a putea fi susținută. Cum vom adapta drumurile? Cum vom adapta transporturile? Cum vom crea legislație?

Dacă cineva din Guvern citește, tehnocrații ar putea face un ultim lucru visător pentru țara asta: să-i construiască viitorul. Să se asigure că educația se duce pe drumul cel bun, că tinerii vor fi învățați că meseriile viitorului vor fi diferite, că vom avea specialiști.

Vlad Andriescu este Redactor-Șef, start-up.ro. Când nu e în căutarea următorului Steve Jobs, scrie despre trecut și viitor. vezi toate articolele