Cazul QuickMobile vs Huawei România: Pro și contra telefoanelor ”aduse cu sacoșa”

Navigam plictisit pe Facebook la o oră destul de târzie când am dat peste o postare QuickMobile. Sunt o fire curioasă și îmi place să citesc comentariile, fie ele de la postările unor persoane din listă, fie de la postările paginilor pe care le urmăresc. Am dat accidental peste una dintre cele mai bune exemple de ”așa nu” în social media, un atac la adresa Huawei România și am stârnit o mică dezbatere. 

Povestea, pe scurt, e cam așa: QuickMobile promovează (pe bani, adică) o postare cu o fotografie cu Huawei P9 Lite, versiunea cu 3GB RAM, indisponibilă oficial pe piața din România; unul dintre fanii paginii, interesat de produs, adresează o întrebare privind garanția, specificând faptul că Huawei România nu recomandă achiziționarea telefonului, nefiind destinat pieței din România; răspunsul QuickMobile vine sub forma unui text destul de lung, cu multe greșeli gramaticale și care conține și un atac direct la adresa ”Huawei romania SRL”. Mai jos găsiți captura de ecran originală, dar și cele două comentarii de la fotografie.

Potențial client: ”Ce puteti spune despre garantia acestui produs cu 3GB RAM?Cei de la Huawei Romania nu recomanda achizitionarea acestui produs deoarece nu este destinat pietei din Romania…si de aici garantia este pusa sub semnul intrebarii.Este un model pentru Asia…Ce puteti spune despre asta?”

Răspunsul QuickMobile: ”Huawei romania SRL este o societate, pe care, se pare ca nu ii intereseaza de tine care iti doresti acest telefon iar fetele de acolo au decis sa nu il aduca si in Romania, dar sunt alte filiale Huawei din lume care le pasa de clientii lor si le-au dat aceasta posibilitate. Acest produs de la acele filiale provine iar noi am facut tot posibilul sa ti-l punem la dispozitie. Toate produsele comercializate de noi au garantie standard de 2 ani, manageriata prin www.service-return.com Daca doresti Garantie extinsa ai si aceasta posibilitate. Asteptam comanda ta pentru a te putea bucura cat mai curand de produsul mult dorit.”

quickmobile-vs-huawei

Postarea originală și comentariile încă mai sunt disponibile aici. Acum, hai să disecăm puțin răspunsul.

Unde greșește QuickMobile

Înainte de a comenta pe subiectul acesta, câteva informații despre QuickMobile. Este un retailer online care are și numeroase puncte de desfacere în toată țara. Este o afacere legitimă, înregistrată la Registrul Comerțului, dar care are un model de business care poate fi considerat drept parte a ”pieței gri”. Mai exact, majoritatea (dacă nu toate) produselor vândute pe site sunt aduse din alte țări (de unde și gluma cu ”aduse cu sacoșa” din titlu, exprimare folosită atât de unele persoane din domeniul în care activez eu, de persoane din domeniile adiacente, dar și de clienți nemulțumiți).

După cum bine știți, disponibilitatea pe o anumită piață a unui produs este stabilită de producător. De exemplu, chiar dacă un telefon se lansează în SUA pe 1 martie, sunt șanse mari ca la noi să ajungă o lună mai târziu sau niciodată (voi intra în detalii privind motivele ceva mai târziu). QuickMobile achiziționează produsele de pe piețele pe care ele apar inițial și le comercializează la prețuri stabilite de ei (uneori mai mari, alteori mai mici decât prețurile oficiale).

Din punctul de vedere al persoanelor care vor să aibă mereu cel mai nou și cel mai performant smartphone, Quickmobile (și alte magazine care operează în acest fel) este o adevărată binecuvântare. Persoanele pasionate de tehnologie care nu au răbdare încă o lună, bloggerii și jurnaliștii care vor să facă review-uri în același timp cu publicațiile din afară, dar și persoanele vanitoase care vor să se laude cu produse pe care nu le mai are nimeni se bucură când le pot cumpăra rapid și sigur, fără să fie nevoite să aștepte săptămâni întregi pentru a le fi livrate din China, SUA sau alte țări din lume și fără să stea cu stres în ceea ce privește garanție.

Problema este că treaba cu garanția este oarecum relativă. Compania QuickMobile este obligată, potrivit legilor României, să ofere garanție de doi ani de zile pentru produsele electronice. Acea garanție există, dar nu este onorată de fiecare dată potrivit standardelor. Mai exact, o simplă căutare cu termenii ”păreri QuickMobile” arată zeci, dacă nu sute, de cazuri de oameni nemulțumiți de cum a fost gestionat service-ul, de răspunsurile pe care le-au primit, de ”țepele” pe care și le-au luat. Pe scurt, service-ul QuickMobile nu are cea mai bună reputație (a reușit să înfurie și presa, cerând mai multor jurnaliști daune pentru produse de review care a fost avariate după ce au ajuns înapoi la destinație). Cu toate că echipa de PR a încercat (și a reușit, parțial) să schimbe imaginea pătată a magazinului, tot apar scăpări mai mari sau mici, iar unele probleme (care nu țin de imagine, ci strict de modul de funcționare) nu dispar.

De ce a greșit QuickMobile în acea postare? Fiindcă a atacat direct o companie din simplul motiv că utilizatorul a primit o informație corectă: că Huawei România nu își poate asuma răspunderea pentru produse pe care nu le distribuie și nici nu poate oferi service în caz de defecțiuni. Dacă răspunsul magazinului ar fi fost compus doar din ultima parte, nu ar fi fost nicio problemă (bine, ar mai fi trebuit puse câteva virgule, dar ideea era corectă). Am cerut un răspuns oficial din partea QuickMobile, dar acesta întârzie să apară. Articolul va fi actualizat în momentul primirii lui. 

De ce Huawei România are dreptate

Am încercat să obțin un răspuns pe această temă și de la Huawei România, însă reprezentanții companiei au ales să nu comenteze pe marginea subiectului. Totuși, nu este greu de priceput de ce Huawei (dar și alte companii) nu recomandă achiziționarea de produse care nu sunt create pentru regiunea în care se comercializează și nu este de greu de înțeles nici motivul pentru care retaileri ca QuickMobile nu sunt priviți cu ochi buni de către companii, fie că vorbim despre cele din România sau cele din alte țări.

În primul rând, contrar părerii social media managerului de la QuickMobile, nu ”fetele de la Huawei” decid ce produse se vând sau nu la noi. Deciziile de genul acesta sunt luate la nivel global, după ce se fac analize, sondaje și studii privind nevoile și puterea de cumpărare de pe anumite piețe. Mai exact, dacă la nivel global se ia decizia ca un anumit model de telefon să fie comercializat doar în China, de exemplu, este pentru că producătorul a ajuns la concluzia că, în ciuda câtorva persoane din alte regiuni dispuse să cumpere respectivul terminal, costurile de marketing și distribuție ar depăși veniturile pe care le-ar obține din comercializare.  În cazul acela, compania ar putea oferi o altă versiune, cu specificații și preț gândite special pentru țările din afara Chinei, ca să mențin exemplul, sau ar putea pur și simplu să nu comercializeze niciun model. Nu uitați că scopul oricărei companii este, în cele din urmă, să înregistreze venituri și profituri cât mai mari, iar strategiile de acest gen optimizează pierderile.

În al doilea rând, magazinele de tipul QuickMobile pot sta chiar în drum și pot afecta negativ distribuirea de terminale pe o piață. Să nu uităm că fiecare filială locală a unei companii trebuie să raporteze către ”nava mamă” cât de multe produse au vândut pe piață, cât de eficiente au fost campaniile de marketing și care au fost categoriile de produse care s-au vândut cel mai bine. Pe baza acelor rapoarte, ”nava mamă” decide ca într-un an să mărească bugetele de marketing sau să le scadă, decide să aducă produse noi sau să elimine game întregi. Problema este că Huawei România, precum și alte companii globale cu filială la noi, pot contoriza doar vânzările făcute prin distribuitorii autorizați. Deci, dacă QuickMobile reușește să vândă 20% dintre toate terminalele P9 Lite ajunse pe piață (e o cifră pusă la plesneală, pentru a susține argumentul), Huawei România trebuie să raporteze o cifră considerabil mai mică, în ciuda faptului că românii ar fi fanii numărul unu ai produselor.

În al treilea rând – iar acesta îl afectează direct pe cumpărătorul care optează pentru serviciile QuickMobile, în afară de problema cu garanția și service-ul specializat, mai există problema diferențelor de hardware. Un Huawei P9 distribuit oficial pe piața din România diferă de unul cumpărat de pe piața gri, adus ”cu sacoșa” din China. Nu uitați de diferențele între benzile 3G/4G de la noi și cele din Asia sau SUA. Cu toate că e foarte posibil să prinzi semnal cu un telefon destinat altei piețe, sunt șanse să te chinui cu o serie de setări înainte (caz în care ai putea crede că produsul e defect) sau să ”beneficiezi” de semnal mai prost și acoperire limitată. Când un producător aduce un dispozitiv pe o piață se asigură că totul este calibrat perfect. În plus, mai este problema telefoanelor care vin fără Google Play instalat sau pline cu bloatware în limba chineză, fără încărcătoare compatibile cu prizele noastre sau cu ambalajele originale desigilate și resigilate. E posibil chiar să vă treziți cu un telefon care vă trimite toate informațiile către cine știe ce companie chinezească. 

În ultimul rând, pe lângă faptul că suferă utilizatorul de pe urma acestor probleme, suferă și compania. Dacă un utilizator are o experiență neplăcută cu un telefon cumpărat de la QuickMobile, iar problema nu este rezolvată, pe lângă lovitura de imagine pe care o suferă QuickMobile, și compania producătoare își pierde un client. Dacă ar fi să cumperi un telefon destinat pieței din China (fără ca tu să fii înștiințat oficial de toate riscurile asociate și să fii conștient că nu e la fel cu cel distribuit oficial) și te trezești cu semnalul prost, pe cine dai vina? Pe QuickMobile sau pe Huawei?

Un scurt rezumat

Pentru că am scris un text destul de lung, am zis să fac și un scurt rezumat, în care nu mă mai leg de modul în care QuickMobile comunică în social media. Care ar fi punctele pro și punctele contra privind achiziționarea de produse de pe piața ”gri”?

Pro: 

  • # Produsele ajung mai rapid decât pe canalele oficiale;
  • # Există produse pe care nu le găsești la distribuitorii parteneri companiilor;
  • # Uneori, prețurile pot fi puțin mai mici;
  • # Nu trebuie să aștepți săptămâni întregi pentru ca produsul să-ți fie livrat, cum s-ar întâmpla dacă l-ai comanda din China sau SUA, de exemplu.

Contra: 

  • #Pot exista probleme cu garanția – fie din cauza service-ului de calitate îndoielnică, fie din cauza unor probleme hardware ale terminalelor (vezi cazul Boot Loop) – iar utilizatorul se poate trezi că rămâne cu buza umflată și terminalul stricat;
  • #Poți avea probleme mai mari sau mai mici, datorate diferențelor tehnice ce țin de regiunea pentru care au fost făcute produsele;
  • #Faci rău companiilor și scazi șansele ca, pe viitor, să găsești o varietate mai mare de pruoduse de la respectivul producător.
Octavian Palade
Opinie scrisa de
Octavian Palade
09/12/2016
Octavian Palade este Redactor-Șef, Playtech.ro.
Urmareste-ma

Comentarii

Daca vrei sa nu ai garantie cumperi de la ei si de la C.E.L,sa te fereasca Dumnezeu sa ai probleme cu produsul,de fapt cei de la quick au si un proces pe rol pentru reclama mincinoasa,de evitat cu orice pret!!!

QM, mari tepari! Aveti dreptate, sunt f multe probleme de garanție la ei. Cunosc un caz in care telefonul a fost trimis în garanție după doar 2 săptămâni de folosire pentru ca nu mai pornea. Răspunsul a fost ca telefonul a luat apa si nu se asigura garanție. La returul telefonului către proprietar acesta a găsit apa in el cu toate ca a fost trimis in condiții bune. Un refuz de garanție mai jegos decât asta nu am auzit niciodată. Cat despre spălarea imaginii, nicio șansă dacă se continua cu politici de felul asta la garanție

Incercarile de manipulare a pietei libere naste nebuni frumosi, cum sunt cei de la Quickmobile. Fara ei nu ar exista concurenta in adevaratul sens al cuvantului, ci doar piete manipulate pentru ca X si Y sa castige mai multi bani pe spinarea consumatorului.

Atata timp cat telefonul merge bine si nu apar probleme tehnice sa ai nevoie de acea garantie totul este perfect.In momentul in care esti de cealalta parte a baricadei si dispozitivul tau este in mare nevoie de o reparatie intelegi de ce NU vrei sa mai cumperi NICIODATA de la QUICkMOBILE.Pe scurt : Cumparat Sony Xperia Z3 de la QUICKMOBILE prin Emag Marketplace (atentie mare, Emag Marketplace nu tine de politica Emag ci de a firmei care vinde produsul) produsul se strica (in primele 30 de minute de folosinta) il trimit in service la Quickmobile. QuickMobile nu reusesc sa-si dea seama ce-i cu el si se spala pe maini trimitindu-mi telefonul inapoi asa cum l-au primit (defect).Sony Romania nici nu vor sa stea de vorba cu mine avand in vedere ca acel Sony Xperia Z3 cumparat de la Quickmobile prin Emag Marketplace era destinat pietei Arabiei Saudite.Deci aviz celor care vor sa-si asume riscul si „vor” sa devina posesorii unor dispozitive defecte la niste preturi destul de mari.Mare atentie si la Emag avand in vedere ca multe dintre garantiile la produsele vandute de ei nu mai beneficiaza de garantia producatorului ci de a firmei Depanero, firma locata doar in Bucuresti.Clar nici Emag nu trece cu fata curata avand in vedere ca ofera garatia prin firma Depanero la unele produse iar aceasta firma nici nu face service pt ei (ex. Whirpool).Asa ca dormi linistit cu gandul ca ai cumparat un produs nou cu garantie dar apoi realizezi ca este o mare teapa.

Vezi ca sunt destule greseli gramaticale si in articolul tau. Just saying.

Octavian Palade

Maria, voi reciti articolul. Nici nu mă așteptam să nu am câte o scăpare pe ici-colo, dar te asigur că respectivele greșeli sunt făcute din neatenție, din grabă, din dorința de a-mi înșirui cât mai coerent și obiectiv gândurile, și nu din lipsă de cunoaștere a limbii române.

Aș aprecia să-mi lași tu câteva exemple concrete, ca să pot termina mai repede.

„Este o afacere legitimă …” D-le Palade, să ştii că există o mare diferenţă între înţelesul termenului „legitim” pe care l-ai folosit în locul celui de „legal” pe care l-ai fi dorit şi care ar fi fost cel corect! Încercă cu un dicţionar.

Octavian Palade

Mersi, fiji, chiar am verificat dex-ul, nu de alta, dar voiam să-ți citez din el. Ia uite ce zice: 1. Conform, potrivit legilor în vigoare; legal.

Incep cu o intrebare de ce aparati cu atita indirjire Huawei Romania ?
Acum o sa va relatez un caz si o sa vad cit de obiectiv sunte-ti sau nu.
In vara anului care se termina in doua zile am achizitionat din Bucuresti de la magazinul F64 un terminal gsm marca HTC One A9u model comercializat „cica” doar in Taiwan .Toate bune si frumoase nu este nici o diferenta intre cele comercializate de operatorii telecom si acesta pe care eu il detin din punct de vedere tehnic .Are garantie 24 luni conform legislatiei din Romania .Proplema este la aceste firme de doi lei care ii intereseaza sa isi vinda produsele .Cite firme care comercializeaza terminale gsm cunoasteti ca in pachet ba e sa vina cu garantie internationala ? Vezi cazul Iphone.Sa revin la problema Htc .Telefonul functioneaza impecabil iar problema acuma vine cu actualizarile care pot sa vina sau nu iar cind intrebi a ba e pentru Asia a ba e pentru US gasind tot felul de explicatii puerile sa nu rezolve sau sa dea un raspuns corect.In concluzie dl.Palade sa stiti ca os.fie ca este android fie ca este iso sint la fel pe tot mapamondul nu sint diferite in functie de continent.Acesta este bataia de joc a acestor companii care nu au inteles ca daca consumatorul final nu este multumit inchid sandramaua si se duc acasa.
In concluzie nu le mai tineti parte ca toti sint o apa si un pamint cu citeva exceptii.
O seara buna si LA MULTI ANI

Eu am avut o problema cu garantia la maneta unei drona cumparata de la cel.ro. A ramas blocat un buton, am trimis-o in service conform pasilor urmati pe site si primesc raspuns ca am manipulat necorespunzator maneta adica brutal, in contextul in care nu am facut acest lucru si nu avea urma de zgarietura/praf pe ea. Le cer explicatii suplimentare (pe e-mail) la cei de la cel.ro respectiv service-ului adica SC SERVICE RETURN SRL, din Baia Mare, evident, nimeni nimic. Fisa care au redactato cei de la service avea mai multe controverse, asa ca le-am cerut date despre firma si sa-mi dovedeasca ca sunt service autorizat. Raspunsurile lor erau vagi si evitau tot timpul intrebarile mele. Am mai gasit si pe alte site-uri si forum-uri review-uri negative la adresa acestui service.
Adresa de unde mi-au trimis inapoi maneta (tot defecta) de la asa zis-ul service din BM, era adresa sediului Quick Mobile din Baia-Mare.
Deci foarte multe lucruri putrede.
Din cauza ca maneta a fost cumparata pe firma, nu am putut sa-i reclam la OPC.
Deci, nu cumparati de la quickmobile si/ sau cel.ro !!

gabriel.cadar

Lasand la o parte adevarurile sau ne-adevarurile privind quick… ( nu am cumparat niciodata de la ei pentru a ma putea pronunta in acest sens)- nu pot sa nu observ isa virulenta cu care autorul ii ataca. Nu mi se pare, cititd articolul, ca i-ar fi contactat – ca sa-si spuna si ei parerea- asa cum au fost contactati cei de la Huawei;
O fi o politica jurnalistica noua?
Pe de alta parte- majoritatea celor care cumpara produse din piata gris se asteapta ( sau ar trebui) ca sa existe anumite probleme la garantie; Daaaar…una peste alta- daca-ti doresti nu -stiu-ce produs care nu se vinde aici- iti faci calculul si vezi daca merita deranjul sau ba; De regula boot-loop-ul se rezolva cu ul flash nou ( problema celor de la quick e ca nu vor sa dea bani pe un flash-rom si pe un „baiat”- ca sa le respect expresiile- care sa stea sa le repare- daca alta sansa n-au)
Mai exista urmatoarele variante- pentru a-ti vedea telefonul inapoi OK: reclamatie la OPC ( daca esti PF) sau apelezi la un avocat ( pt PJ); E drept- dureaza mai mult-…si cu ceva costuri ( recuperabile in instanta) dar trebuie sa ti le asumi;

Octavian Palade

Gabriel, chiar scrie în articol ”Am cerut un răspuns oficial din partea QuickMobile, dar acesta întârzie să apară. Articolul va fi actualizat în momentul primirii lui.”. L-am cerut chiar înainte să public articolul și am așteptat mai bine de jumătate de zi înainte de a-l scrie, dar răspunsul nu a mai venit. Eu cred că tu nu ai citit articolul care trebuia. Nu înțeleg unde vezi un ”atac virulent” la adresa QuickMobile, chiar am fost pe cât de obiectiv se putea și am enumerat și punctele pro când vine vorba de achizițiile pe piața gri. Problemele principale dezbătute în acest articol țineau strict de modul în care QuickMobile a atacat o altă companie, felul în care face social media și faptul că nu își anunță din start clienții că este un magazin care importă produse de pe alte piețe. Nu toată lumea știe ce e aia piața gri și nu toată lumea știe că QuickMobile operează acolo. Înțelegi acum? Eu zic să parcurgi articolul din nou, poate ai să-ți schimbi părerea.

@Octavian Palade exact aceste lucruri m-au facut sa renunt la Pixel . Am vrut sa-l achizitionez de la ei si dupa putina cercetare si mai multe review-uri negative despre garantie si service citite am renuntat. Un articol bun. Felicitari !

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail