05 dec. 2015 | 13:03

PC-uri versus console: putere de procesare sau marketing

TEHNOLOGIE
PC-uri versus console: putere de procesare sau marketing

Nu cred că au existat războaie în lumea liberă mai feroce decât bătăliile luptătorilor cu tastatură ce susțin fie flexibilitatea și puterea de calcul a PC-urilor, fie ușurința de utilizare și puterea financiară a industriei producătoare de console. Astăzi, majoritatea celor nehotărâți se întreabă: PC de gaming sau o consolă de gaming? Care este cea mai bună opțiune pentru mine?

Disputa dintre susținătorii PC-urilor și deținătorii de console este, de asemenea, veche de când lumea. De când consolele au reluat dominația împotriva PC-urilor la sfârșitul anilor ’90, după o perioadă ”de glorie” a jocurilor pe calculator, o generație de gameri a crescut cu titluri excepționale portate atât pe console cât și pe PC-uri.

Dacă jocuri precum Halo, Gears of War, Call of Duty și Red Dead Redemption au rămas jocuri care au făcut furori în industria consolelor, titluri precum Rome Total War, Counter Strike, DOTA și World of Warcraft rămân în continuare niște simboluri imense ale dominației de nestrămutat a PC-urilor în industria jocurilor.

Chiar și așa, majoritatea oamenilor nu știu care este varianta cea mai bună dintre un PC de gaming sau o consolă de gaming. E adevărat că în zona consolelor intră și titlurile dedicate jocurilor Nintendo, dar acestea se plasează în ultima perioadă mai degrabă într-o zonă de nișă ce poate fi considerată ”distracție de sufragerie” decât jocuri în sensul modern, competitiv, al cuvantului. Așadar, vom prezenta o serie de argumente care susțin în mod onest avantajele și dezavantajele consolelor și PC-urilor în a oferi experiențe de gaming cât mai plăcute cu putință.

PC sau  consolă de joc? – Argumentul financiar

La acest capitol, atât consolele cât și PC-urile vin cu avantaje și dezavantaje notabile. Când vine vorba de achiziția unui dispozitiv, fie că avem de-a face cu un PC de gaming sau o consolă de gaming, va fi acela de a putea juca jocuri pe dispozitivul pe care îl cumpără. Ca să poată face aceasta, clientul trebuie să rețină câteva informații extrem de importante: jocurile pentru console vor fi mereu optimizate la perfecție pentru orice consolă, pe când cele de pe PC nu, însă jocurile pentru console se vor vinde adesea la preț dublu față de jocurile pentru PC și nu arareori vor arăta mai rău decât cele din urmă.

Totuși, dacă va trebui să cheltui mai mulți bani pe jocuri odată ce ai cumpărat o consolă, e bine de știut că, totuși, prețul unei console noi este în general mai puțin de jumătate față de cel al unui PC dedicat jocurilor.

Ca să sumarizăm, în general gamer-ii pe PC vor trebui să plătească mai mult la intervale de 3 ani pentru un PC nou, pe când un jucător pe console va plăti mai puțin pentru o generație de console ce poate dura șapte sau opt ani. Chiar și așa, cel din urmă va plăti prețuri in general mari pentru fiecare joc original achiziționat. În final, cam tot aceeași bani se dau, dar în frecvențe diferite, cu experiențe de joc diferite.

PC-uri versus console: putere de procesare sau marketing

PC sau  consolă de joc? – Argumentul ergonomic

Depinde foarte mult cum îți place să te joci. Și, da mă refer în ce poziție. Jucatul la calculator de obicei constă așezat pe un scaun la un birou, în fața unui ecran de mărime medie, cu un mouse și o tastatură drept accesorii de control. Poziția pe care o ai jucându-te la calculator nu este printre cele mai confortabile. În timp ajungi să stai aplecat, cocârjit și nu arareori te ridici de la calculator cu dureri de spate și de gât.

Pe de altă parte, jucatul pe consolă constă în conectarea acesteia la un TV iar tu vei sta așezat pe o canapea sau un scaun, la distanța pe care o ai în mod obișuit în fața unui TV. Evident că poziția este infinit mai confortabilă, și poate oferi experiențe nu arareori asemănătoare cu cele vizionării unui film.

Din acest punct de vedere consolele câștigă de departe. Însă, chiar și așa, flexibilitatea calculatorului poate oferi experiențe asemănătoare, chiar dacă cer o anumită inventivitate din partea utilizatorului. Poți să preferi un PC de gaming sau o consolă de gaming, dar trebuie să ții minte un lucru important: poți conecta orice controller la un calculator, iar prin ieșirile HDMI din placa grafică îți poți proiecta jocurile pe un TV cât de cât nou. Așa ajungi să te joci World of Warcraft sau Counter Strike din confortul canapelei exact cum ai face-o cu o consolă.

Totuși, pentru a menține argumentul ergonomic în termeni cât mai simpli, considerăm consolele ca având un avantaj detașat față de PC-uri.

PC-uri versus console: putere de procesare sau marketing

PC de gaming sau o consolă de gaming? – Argumentul jocurilor

Depinde extrem de mult ce gen anume de jocuri îți place să joci. Dacă ești un pasionat al jocurilor de strategie, action, FPS sau RPG, află că un PC va putea rula oricare dintre acestea în mod nativ. De ce? Pentru că fiecare joc apărut atât pe console cât și pe PC este creat cap-coadă pe un PC. Orice armă, nivel, sau obiect este creat pe un PC, iar testarea jocurile se fac tot pe un calculator. Abia în perioadele tărzii ale procesului de dezvoltare a unui joc se folosesc emulatoare pentru console, și apar primele optimizări. Totuși asta nu are nimic de a face cu optimizarea jocurilor pe PC, care e complet altă poveste ce se poate sfârși tragic (vezi Arkham Knight).

Dar touși să spunem că ești un fan al jocurilor FPS. Îți place Counter Strike, dar observi succesul enorm al lui Call of Duty și ai dori să-l încerci, jucându-l pe consolă. Ei, află că nu există first person shooter pe console care să nu folosească aim assist. Deși extrem de fin și aproape inobservabil, acesta există astfel încât acuratețea unui controller să imite cât mai mult precizia unui mouse. Deși majoritatea jucătorilor de console vor spune că aim-assistul este atât de mic că nici nu ar merita luat în considerare, existența unui astfel de soft ar atrage un uragan de mânie și protest în lumea jucătorilor frecvenți de Counter Strike. În lumea jucătorilor profesioniști, orice interferență a unui soft care te ajută să țintești nu doar că este ceva rușinos, dar se consideră de asemenea și un hack pentru care poți fi banat permanent.

Când vine vorba de alte jocuri competitive, cum sunt jocurile de strategie, nici nu se poate pune problema de console, pentru că acestea duc lipsă de un mouse și tastatură. Pur și simplu nu poti juca DOTA sau Starcrtaft pe consolă, pentru că nu ai cu ce. Din start, publicul interesat de astfel de jocuri va ignora consolele complet.

Totuși, vă veți întreba, nu există nici un joc competitiv care să fie jucat pe console? Unii ar spune că, indiferent de faptul că preferi un PC de gaming sau o consolă de gaming, vei putea juca în mod competitiv unele titluri. Jocuri precum Mortal Kombat și Street Fighter sunt considerate într-o anumită măsură e-sports, având campionate dedicate unde jucătorii luptă cu personajele preferate folosindu-și talentul nativ ca orice jucător de Dota 2.

PC-uri versus console: putere de procesare sau marketing

Aceste campionate nu au faima uriașelor concursuri mondiale, cum e Dreamhack pentru Dota sau Starcraft, dar au un cerc restrâns de fani și jucători dedicați, care participă cu pasiune la aceste concursuri de nișă.

Pe lângă jocurile mai sus menționate, trebuie totuși să mai precizez un anumit gen, care nu are de a face cu limitările controller-ului, sau ale perifericelor vreunei platforme de joc, ci pur și simplu de marketing. Limitate de producători, fie din cauza lipsei de fonduri sau pur și simplu pentru a forța o audiență să cumpere o anumită consolă, unele jocuri pur și simplu nu apar pe toate platformele chiar dacă ar putea fi perfect compatibile cu oricare dintre acestea.

Cele mai faimoase titluri care au această exclusivitate sunt Halo pentru Xbox, God of War pentru PlayStation, Gears of War pentru Xbox, Read Dead Redemption pentru Xbox și PlayStation, și seria Uncharted pentru PlayStation. În această listă destul de controversată poate intra cumva și seria recentă de jocuri GTA care preferă să-și lanseze jocurile pentru o perioadă exclusiv pe Xbox și PlayStation ca mai apoi, după multă vreme, să le lanseze pe PC. Aceste jocuri sunt special create de studiouri deținute de giganții creatoride console, cum ar fi Sony, ca să atragă un număr cât mai mare de potențiali utilizatori să cumpere consolele PlayStation pentru a juca hit-uri precum God of War sau Uncharted.

Acest gen de marketing este cel puțin controversat. Izolează restul deținătorilor de alte platforme de jocuri de a se bucura de un produs nu arareori excelent, dar de asemenea Sony își impune automat un tavan al profiturilor, de vreme ce doar un numar limitat de jucători au PlayStation, în timp ce ignoră un număr mult mai mare de potențiali cumpărători care folosesc un PC sau un Xbox.

Ca să subliniez, chestiunea jocurilor preferate este cea mai importantă, și ar trebui să ai această perspectivă foarte clar stabilită în minte înainte să alegi dacă vrei să joci un joc pe PC sau consolă. Dacă ești hotărât că vrei să joci Uncharted atunci ia-ți un PlayStation. Dacă vrei să joci Assassin’s Creed îl poți cumpăra la fel de bine pe PC și să ai o experiență poate chiar mai plăcută.

PC-uri versus console: putere de procesare sau marketing

În final, trebuie să menționez probabil cel mai mare dezavantaj pe care consolele îl au în general față de PC-uri, și acela fiind multiplayerul limitat dacă nu plătești un abonament premium lunar. Dacă ești jucător de Xbox sau PlayStation, trebuie să-ți faci un cont (mai bine zis abonament) de Xbox Live Gold sau PlayStation Plus pentru a te bucura din plin de multiplayer. Da, este adevărat că acest gen de cont vine și cu unele avantaje cum ar fi jocuri lunare gratuit pentru PS Plus, și Xbox Live Gold, dar nu vei putea vorbi cu prietenii în chat, de exemplu, dacă nu ai acest abonament. Este redundant să menționez că orice formă de multiplayer pe PC este gratis și vine la pachet cu jocul cumpărat în toate formele sale posibile.

PC de gaming VS. Console de gaming: Argumentul tehnic

Argumentul tehnic poate fi împărțit în două, primul fiind experiența tehnică a utilizatorului, care este evident cea mai importantă, și într-o mai mică măsură, dar relevantă, experiența tehnică a dezvoltatorului.

De vreme ce generațiile de console au o rată de înlocuire extrem de rară, aproape de două ori mai înceată decât PC-urile, tehnologia de pe acestea își spune cuvântul mai greu dar mai vizibil. Dacă PC-urile sunt ca niște bolizi de curse pe care atât jucătorii cât și dezvoltatorii le menajează cât pot, accesând doar o parte din resursele de care dispun, consolele sunt precum carele de boi în care dai cu biciul și cu bâta astfel încât să-ți ”tragă” un joc de ultimă generație până își dau duhul.

Pentru că tehnologia de pe console este perpetuu învechită, mai ales când au trecut, să zicem, cinci ani de la lansarea ei, dezvoltatorii trebuie să aibă acces până și la ultimul strop de resurse, și mai ales memorie video, pentru a putea face un joc să meargă și să arate cât de cât decent pe niște piese realmente învechite.

Principalul avantaj al consolelor este că dezvoltatorii nu sunt limitați de aceleași limite cum sunt limitate PC-urile care merg pe DirectX. Consolele în marea lor majoritate folosesc API-uri tipice create de companiile mamă pe arhitecturi AMD. Consolele Xbox folosesc DirectX, iar PlayStation folosește OpenGL sau Vulkan. Cu ajutorul acestora, dezvoltatorii pot accesa resursele unei console mult mai bine decât pot, sau puteau, pe PC.

Diferențe există de la dezvoltator la dezvoltator, dar motivul pentru care mulți preferă API-ul de pe PlayStation este pentru că vine optimizat ca o mânușă pentru AMD. Vulkan sau Mantle pot accesa infinit mai bine resursele de memorie oferite de o placă grafică AMD decât poate DirectX-ul de la Microsoft, de exemplu.

Deși DirectX 12 a cunoscut multe îmbunătățiri față de DirectX 11 totuși, se pare că acesta nu este destul de avansat, sau flexibil, să ofere constant viteze de maximum 30fps cu toate detaliile pornite, pentru orice joc.

Cum se reflectă toate acestea în experiența jucătorilor? Simplu, apare percepția că PlayStation este mai bun, pentru că gestionarea resurselor și mai ales a memoriei grafice, are loc cu o viteză mult mai mare decât pe Xbox.

PC-uri versus console: putere de procesare sau marketing

Cum apar toate aceste detalii în comparație cu PC-urile? Depinde extrem de mult de echipele care optimizează jocurile pe PC. Optimizarea pentru PC-uri este extrem de complicată din cateva motive simple. În primul rând că se face folosind în mare parte folosind un singur API și anume DirectX de la Microsoft, iar în al doilea rând, piesele pot veni de la un număr uriaș de producători. Jucătorii de pe PC-uri pot folosi piese de la Intel, Nvidia sau AMD în orice combinație posibilă, deci orice proces de optimizare este un infern. Din acea cauză jocurile vor avea niște cerințe minime cât de cât decente, dar în nici un caz la nivelul celor aplicate la sânge așa cum se întâmplă la console.

Te bucuri astăzi de un joc la rezoluție Full HD cu toate detaliile la maximum și cu un framerate de 60fps pe un PC puternic? Bucură-te cât mai poți pentru că în scurt timp abia dacă vei mai putea rula pe el jocuri în general, asta pe când consolele se vor bucura de modestele 30 de frame-uri pe secundă 7 ani la rând. Ca să vă dau un exemplu simplu: anul trecut un Xbox 360 care a rulat în tinerețea lui Elder Scrolls Oblivion, a trebuit să ruleze în termeni obligatoriu acceptabili, asta înseamnă minimum 25fps, jocuri precum Battlefield 3 sau Watch Dogs!

În încheiere, nu contează foarte mult care pltformă de jocuri e mai bună, ci ce tip de jocuri anume ai vrea să joci. De asemenea, contează ce jocuri joacă și prietenii tăi. Dacă toți prietenii tăi se joacă Dota 2 sau Counter Strike e clar că nu vei atinge o consolă în viața ta. Dacă însă ai prieteni care în fiecare seară joacă o sesiune de Call of Duty, Halo, Fifa sau Mortal Kombat, și nu sunt puțini în România, atunci ideea de a-ți lua o consolă nu mai pare atât de străină. Până la urma omul e un animal social, și indiferent că joacă pe PC sau consolă, va avea mereu grijă să rămână în ”haită.”