13 iul. 2015 | 14:40

Heroes of the Storm – Genul MOBA, reinventat chiar de către creatorul său [REVIEW]

Heroes of the Storm - Genul MOBA, reinventat chiar de către creatorul său [REVIEW]

Heroes of the Storm este un alt fel de MOBA, unul care, cel mai probabil, va diviza comunitatea de jucători în viitorul apropiat.

Istoria jocurilor de tipul MOBA se confundă în mare parte cu istoria celor de la Blizzard. Ceea ce a început cu titluri precum Aeon of Strife (1998) și Defense of the Ancients (2003) ar putea suferi niște schimbări majore. Odată cu lansarea Heroes of the Storm, americanii adună la un loc cele mai importante elemente ale diverselor jocuri create de către Blizzard și transformă unul dintre cele mai grele tipuri de jocuri, ușurând accesul unui număr mult mai mare de persoane.

Din acest punct de vedere, nu este nimic surprinzător. Blizzard este o companie care a preferat întotdeauna simplitatea, motiv pentru care a eliminat unele dintre elementele clasice ale titlurilor MOBA, adăugând unele noi. Rezultatul este unul extrem de interesant: un joc care pare a fi creat nu pentru comunitatea hardcore, ci pentru oamenii care nu au încercat League of Legends sau DotA. Astfel, Heroes of the Storm ar putea diviza comunitatea în curând, reprezentând anul zero al întregului gen.

[related]

La început, Heroes of the Storm nu pare a fi foarte diferit. Fiecare echipă are câte cinci jucători, iar majoritatea hărților, cu excepția uneia, au trei culoare pe care poți avansa spre baza inamică. Fiecare membru al unei echipe își alege câte un caracter cu care va porni din bază. În centrul bazei se află o structură principală, care trebuie păzit de atacurile inamice. Odată distrusă, mediul va lua sfârșit, iar echipa atacatoare va fi declarată câștigătoare.

Desigur, această clădire este protejată de numeroase alte structuri înconjurătoare, iar în mod constant vor fi create unități controlate de către calculator, care vă vor ajuta în confruntările cu inamicii. La începutul fiecărui meci, personajul pe care ți-l alegi pornește de la nivelul unu, însă pe parcurs, acesta va progresa și va deveni mai puternic. Cu toții beneficiază de trei abilități standard și una ”ultimate”, aceasta din urmă fiind disponibilă mult mai rar decât celelalte trei.

Heroes of the Storm

Însă cel mai interesant lucru în Heroes of the Storm este, probabil, necesitatea de a părăsi culoarul din când în când. Fiecare hartă pe care veți juca vă va oferi diverse obiective. Dacă le îndepliniți, veți primi ajutor în diverse feluri. De exemplu, pe harta Sky Temple, la un anumit interval de timp, jucătorii vor putea intra într-o zonă unde se vor duela cu gardieni. Dacă îi înfrâng pe aceștia, clădirea principală a templului va începe să atace, prin intermediul unui laser, structurile din interiorul bazei inamice.

Heroes of the Storm

Pe lângă faptul că vă vor slăbi baza, acesta vă poate limita în mod considerabil capacitatea de a vă regenera, deoarece poțiunile au fost înlocuite de așa-zisele ”healing wells”. Sky Temple este doar una dintre hărți. În alte situații, va trebui să adunați elemente pentru a primi personaje extrem de puternice care vă vor ajuta să progresați. După câteva înfrângeri la început, veți observa importanța părăsirii traseului din când în când, pentru a preveni situația fatală în care un inamic pune stăpânire pe hartă.

O altă schimbare foarte importantă este modul în care se progresează. Spre deosebire de jocurile din trecut, acum toți membrii unei echipe vor progresa în același timp. Un singur jucător bun nu poate trage după el o întreagă echipă, iar un singur jucător slab nu înseamnă neapărat înfrângerea. Aceasta este și una dintre cauzele pentru care jocul progresează atât de rapid. Practic, într-un sfert de oră se poate ajunge la situații care ar fi fost înregistrate abia după o oră în League of Legends sau DotA.

Heroes of the Storm

De ce ai juca Heroes of the Storm?

Accesibilitatea este principalul atu al acestui joc. După cum spuneam mai devreme, cei de la Blizzard au deschis unul dintre cele mai dificile tipuri de jocuri publicului larg. În cazul celor mai populare titluri MOBA, economia din cadrul acestora se bazează pe aur, care poate fi folosit pentru a achiziționa echipament. Fiecare jucător are zeci de opțiuni când vine vorba de echipament, fiecare dintre acestea fiind potrivite unui anume erou. Pentru a vă da seama care sunt cele mai bune și cum se folosesc, este nevoie de zeci de ore de joc.

În Heroes of the Storm, însă, singurele lucruri care vă vor interesa vor fi abilitățile și îmbunătățirile pe care le efectuați. Vă puteți concentra pe atac sau pe apărare și puteți alege una dintre abilitățile ”ultimate”. Cu toate acestea, există și efecte adverse, iar cel mai important este reducerea numărului de soluții posibile la numărul foarte mare de probleme, despre care voi vorbi mai jos.

Heroes of the Storm

Caracterele diverse, din cele trei jocuri de mare succes, creează o experiență plăcută și sunt grupate în patru mari categorii. Un ”warrior” este un erou care se poate descurca foarte bine în luptele directe și care poate încasa multe lovituri fără a fi afectat foarte rău. De cealaltă parte, un asasin este potrivit pentru luptele duse de la distanță, din moment ce poate cauza pagube mari, însă nu poate încasa foarte multe. Cei din categoria suport influențează luptele ajutându-i pe cei din echipa lor, iar specialiștii se axează pe diverse alte lucruri, cum ar fi distrugerea de clădiri.

Luptele se desfășoară foarte rapid, grație cool-down-ului redus implementat de Blizzard. Astfel, o abilitate utilizată într-un moment inoportun nu va avea un impact atât de mare asupra jocului. S-a terminat cu ”farming-ul”, singurele lucruri care vă vor distrage de la aleile principale fiind obiectivele de pe fiecare hartă. Dacă o greșeală împotriva unui erou nu va influența decisiv soarta bătăliei, nu același lucru poate fi spus despre aceste obiective. Iar înfrângerile din cauzate de un inamic care a pus stăpânire pe hartă în timp ce ai tăi se duelează cu minionii sunt cel mai frustrant lucru pe care l-am experimentat.

Heroes of the Storm

Dintre cele trei tipuri de lupte disponibile la început, cel mai mult timp îl veți petrece în Quickmatch, unde veți fi aruncați în luptă alături de oricine. Mai exact, asta înseamnă că vor exista situații în care componența unei echipa nu va fi nici pe departe optimă. Prea mulți eroi support, prea puține tancuri, prea puțini asasini, acestea sunt doar câteva dintre problemele pe care le veți întâlni în modul Quickmatch.

Pentru a scăpa de ele, va trebui să dobândiți acces la Hero League, iar acest lucru nu este posibil decât dacă dețineți 10 eroi și aveți un profil de nivel 30. Asta ar însemna în jur de două săptămâni în care să că jucați (și, preferabil, să câștigați) timp de câteva ore zilnic. Modul ranked este cel mai indicat pentru cei care vor să se perfecționeze, deoarece vă permite să vedeți harta, componența echipei voastre și a echipei inamice. Pe lângă acestea, jucătorii de tip ranked vor trata fiecare meci cu seriozitate, iar în acest fel vă vor ajuta să progresați. Comunicarea prin chat, rareori întâlnită în quickmatch, este extrem de folosită în ”ranked matches”.

Heroes of the Storm

De ce ai spune pas?

Absența item-urilor este atât un lucru bun, cât și un lucru rău. Pe scurt, echilibrul asigurat în alte cazuri de item-uri trebuie acum să vină din partea celor de la Blizzard, prin crearea unor personaje corespunzătoare. Aceștia s-au descurcat foarte bine, din câte se pare, însă jucătorii hardcore probabil nu vor fi mulțumiți de simplificarea economiei și de importanța aproape exagerată a obiectivelor pe hartă.

Concluzie

Blizzard reușește să deschidă universul MOBA, prin păstrarea unor caracteristici importante ale acestuia și eliminarea altora. Fiecare dintre eroii incluși oferă o experiență diferită, iar cei care au mai jucat în trecut Diablo, Warcraft sau StarCraft probabil vor fi deja familiarizați cu abilitățile acestora. Ritmul este unul alert, grafica este foarte bună, iar efectele din timpul jocului sunt reușite. Probabil că fanii LoL sau DotA nu vor aprecia unele elemente, însă, cu unele îmbunătățiri pe viitor, ar putea ajunge un rival semnificativ pentru acestea.