Cinci mituri despre zahăr pe care nu trebuie să le crezi [VIDEO]

, 25 Iun, 16:23

În fiecare zi, aflăm câte ceva despre ce ar trebui sau nu ar trebui să mai mâncăm pentru a fi sănătoși și pentru a arăta bine. Nu e de mirare, ținând cont de faptul că rata obezității e îngrijorătoare.

Majoritatea celor care se străduiesc să mănânce echilibrat și să își monitorizeze atent greutatea aleg, în primul rând, să scoată zahărul din alimentație și eventual să îl înlocuiască cu produse similare, dar mai sănătoase. Totuși, oamenii de știință nu sunt de acord cu faptul că îndulcitorii ar fi mai benefici. Cei de la Business Insider au alcătuit o listă de cinci mituri despre zahăr, care cu siguranță nu au ocolit nicio persoană câtuși de puțin interesată de nutriție.

Îndulcitorii sunt mai sănătoși decât zahărul

Îndulcitorii artificiali ar trebui să ajute la reducerea nivelului de zahăr din sânge, dar studii recente arată că au chiar efectul opus. De asemenea, afectează flora microbiană din intestine şi astfel duce la o intoleranţă a organismului la glucoză. Aceasta este prima tulburare metabolică înainte de apariţia diabetului. De asemenea, aceștia reduc rata calorică, dar nu și pofta de zahăr.

Unul dintre cei mai cunoscuți îndulcitori, prezenți și în Coca-Cola Zero, este aspartamul, care nu conţine nimic natural. Îndulcitorul a fost descoperit, în mod accidental, de câtre omul de ştiinţă James Schlatter, un chimist al Companiei G. D. Searle, în anul 1965, în timp ce testa un medicament anti-ulcer. În descrierile sale, Coca-Cola afirmă că aspartamul are la bază compuşi naturali, în realitate însă el conţine substanţe chimice şi anume metanol (10%), acid aspartic (40%) şi fenilalanină (50%), care în doze mari devin toxice.

Mai exact, metanolul este asociat cu distrugerea iremediabilă a celulelor creierului şi cu probleme neurologice cronice. Acidul aspartic se divide în formaldehidă, o neurotoxină care face ravagii asupra proteinelor sensibile, dar şi asupra ADN-ului. De asemenea, fenilalanina cauzează tulburări emoţionale şi depresie.

Zahărul te face fericit

Un alt mit promovat încă din secolul trecut pretinde că zahărul te face fericit. În realitate, induce o ușoară stare de veselie, prin multiple reacții chimice care au loc în creier. Mai întâi, pătrățelul de ciocolată sau mușcătura din gogoașă stimulează căile nervoase către creier, ducând la eliberarea dopaminei și a endorfinelor.

Mai mult, plăcerea este potențată de acumulările energetice ale organismului, care sunt o consecință a creșterii nivelului de glucoză în sânge. Din păcate, senzația de fericire este de scurtă durată, diminuându-se o dată cu revenirea glucozei din circulație la niveluri normale. Pe măsură ce glicemia scade (după o oră-două de la servirea mesei), apare și o stare de tristețe. Așa devenim dependenți de zahăr.

Zahărul din fructe e la fel de nociv

Un alt mit spune că zahărul din fructe este la fel de nociv precum cel din comerț. De fapt, fructoza din fructe este diferită față de îndulcitorii pe bază de fructoză utilizați în produsele alimentare procesate. Nutriționista Susan Bowerman, o portocală medie conține aproximativ 12 grame de zahăr natural, în timp ce o ceașcă de căpșune are aproximativ 7 grame.

Cu numai 50 până la 60 de calorii, ambele alimente oferă 3 grame de fibre, 100% din aportul zilnic recomandat de vitamină C și mici cantități de acid folic, potasiu și alte minerale. 590ml de suc are aproximativ 225 calorii, nu conține substanțe nutritive, dar are în schimb 60 de grame de zahăr, de obicei sub formă de fructoză din sirop de porumb.

Zahărul organic e o alternativă sănătoasă

Faptul că zahărul organic e mai sănătos e un alt mit popular. În realitate, zahărul organic este tot zahăr, iar dacă este natural sau nu, nu reprezintă nicio diferenţă. Modul în care acest îndulcitor este procesat poate fi diferit de cel al zahărului obişnuit pe care îl găsim pe rafturile din supermarket, însă compoziţia chimică este exact aceeaşi.

Şi mai important, organismul nostru nu recunoaşte diferenţa. Va descompune zahărul în glucoză şi fructoză în tractul digestiv şi va avea aceleaşi efecte asupra metabolismului. Din toate punctele de vedere, zahărul organic din trestie de zahăr este complet identic cu zahărul obişnuit.

Soluția e reprezentată de dietele fără niciun pic de zahăr

De asemenea, mulți oameni par să creadă că răspunsul este reprezentat de dietele total lipsite de zahăr. Desigur că sunt o mulțime de produse ale căror etichete pretind că nu au adaos de zahăr. În realitate, dacă pe etichetă nu este menționat exact cuvântul „zahăr”, asta nu înseamnă nicidecum că produsul este total lipsit de așa ceva. Produsele light pot fi foarte înșelătoare.

Conținut redus de grăsime, 0% calorii, fără zahăr, produs natural. Cât adevăr există în spatele acestor etichete? Totul se rezumă la maniera în care producătorul încearcă să-și vândă mai bine și mai repede produsele, apelând la marketing și publicitate. De cele mai multe ori, o etichetă ceva mai sofisticată, un preț mai ridicat și parafa de “natural”  sunt suficiente pentru a ne face să credem că avem acces la ceva de calitate. E bine de știut că așa-zisele produse fără zahăr conțin îndulcitori și înlocuitori ai clasicului zahăr, care se pot dovedi chiar mai nocivi.

De exemplu, studii efectuate pe animale arată că zaharina favorizează în special cancerul de vezică urinară, aspartamul este implicat în înmulțirea cazurilor de sclerozã multiplă și de afecțiuni dermatologice și ciclamatul ar favoriza dezvoltarea tumorilor.

 

Etichete:
Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!

Comentarii

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail