13 apr. 2015 | 14:46

Călătoriile cu mașinile autonome nu vor fi tocmai plăcute

ACTUALITATE
Călătoriile cu mașinile autonome nu vor fi tocmai plăcute

Atât giganții tehnologiei, cât și giganții industriei auto-moto lucrează de zor la următoarea revoluție a transporturilor: mașinile care se conduc singure. 

Mașinile autonome sunt testate deja de câțiva ani. Google are o flotă întreagă de astfel de automobile, iar BMW și Mercedes lucrează de zor la propriile modele.

Chiar și un tânăr român a inventat o mașină fără șofer, care a fost premiată în cadrul unui eveniment internațional.

Se vorbește deja de mijloace de transport în comun fără șofer, iar această tehnologie ar avea numeroase avantaje. De exemplu, persoanele cu dizabilități de vedere s-ar putea deplasa mai ușor, numărul accidentelor ar scădea semnificativ (pentru că toate mașinile ar comunica între ele, iar computerele de bord ar reacționa mult mai rapid în cazul unor situații neprevăzute), trafic mai degajat, iar șoferii s-ar putea relaxa în drum spre destinație.

Există totuși și dezavantaje, în special legate de ultima parte. S-ar părea că în loc de relaxare, pasagerii mașinilor autonome ar avea de ales între plictiseală și rău de mașină.

Un studiu efectuat de Institutul de Cercetare al Transporturilor din cadrul Universității Michigan, efectuat pe 3.200 de persoane din SUA, Marea Britanie, Australia, China, Japonia și India, are niște rezultate interesante. Participanții la studiu au explicat că, în loc să conducă, ar prefera să se uite la un film, să navigheze pe Internet, să citească o carte sau să se joace.

Problema? Răul de mașină intervine în momentul în care între vedere și echilibru există un conflict. Mai exact, urechea internă îi transmite creierului că ești în mișcare, dar dacă te concentrezi la una dintre activitățile enumerate mai devreme, mișcarea nu este percepută și cu ajutorul vederii, și atunci creierul face ce ar face și atunci când detectează otravă în sânge: îți provoacă greață, amețeli și oboseală.

Partea bună este că această problemă are o rezolvare. Suprafețele care afișează conținut pot fi semi-transparente, pentru a permite ”decorului” să fie perceput, sau pot fi create dispozitive speciale care să reducă răul de mașină. De exemplu, pentru a evita astfel de situații în cazul astronauților, NASA folosește ochelari LED similari ochelarilor de realitate virtuală.