01 dec. 2014 | 16:30

De 1 Decembrie, suntem mândri că sunt din România: Oamenii care au avut succes în tehnologie

FEATURE
De 1 Decembrie, suntem mândri că sunt din România: Oamenii care au avut succes în tehnologie

Este 1 decembrie 2014 și este ziua națională a României. Mai avem puțin până la veacul Unirii și până atunci trecem în revistă companiile din tehnologiile care au crescut frumos din ideile unor români.

companii romanesti 1 decembrie 2

De 1 decembrie 2014 ne amintim de unele dintre cele mai mari companii de tehnologie din România. Se spune că poporul român este unul cu multe idei și care se descurcă în multe situații. Ei bine, oamenii care le-au fondat pe acestea ne arată că ideile lor au avut succes. Nu am menționat magazinele online de succes din România, dar cu siguranță s-au remarcat în era Internetului eMAG și F64. Primul drept magazin generalist, al doilea specializat pe foto-video. În timp ce eMAG și-a extins operațiunile în afara țării, în țări precum Ungaria și Bulgaria, F64 s-a concentrat pe creștere aici și consolidarea bazei de clienți.

Românii care țin virușii departe

Poate cea mai de succes companie din România este Bitdefender. A pornit în 2001 fondată de Florin Talpeș, iar în prezent este un nume de luat în seamă în lumea protecției informatice. Compania are sediul în Silicon Valley, dar reprezentanțe în Statele Unite ale Americii, Germania, Spania și, desigur, România. Bitdefender a pornit la drum drept AVX – AntiVirus eXpert, dar în 2001 s-a redenumit și a devenit actuala companiei sub sloganul „Antivirus is not enough; Bitdefender: secure your every bit“ (trad.: Antivirusul nu este destul; Bitdefender: îți protejează fiecare bit).

În fapt, acel slogan avea să fie foarte bun pentru actuala lume a tehnologiei, când protejarea informației înseamnă protecție pentru cloud, dispozitive mobile și PC, dar în viitor dispozitive purtabile. Mai trebuie spus despre Bitdefender că în 2005 a devenit lider de piață în Franța, iar primele filiale au fost deschise în Germania și Spania în 2003.

florin talpes bitdefender

Românii care ne pun gadgeturile în (și pe) mână

Allview este marca românească cea mai cunoscută pentru gadgeturi. Aceasta a fost fondată de Lucian Peticilă, actualmente director, și a împlinit anul acesta 10 ani de când activează în domeniul echipamentelor electronice. Compania condusă de Peticilă se numește Visual Fan și are sediul în Brașov. Din 2008 compania vinde sub numele Allview și telefoane, începând cu cele dual SIM, iar în ultimii ani a migrat spre smartphone-uri cu Android. În ultimul an a lansat telefoane foarte bune, cu ecrane, procesoare și camere foto din ce în ce mai performante. Compania din Brașov mai are de anunțat ceasuri inteligente și probabil vom vedea câteva modele cu Android Wear în 2015.

Allview X2 Soul-1501

Allview X2 Soul, unul dintre cele mai frumoase gadgeturi aduse de brașoveni pe piață. FOTO Răzvan Băltărețu/Playtech

Un concurent pe piața ceasurilor inteligente ar putea fi Vector Watch. E un startup producător de ceasuri inteligente (încă nu a lansat primul produs) și a pornit la finalul anului 2013, fondator fiind Andrei Pitiș, un om care în ultimii ani a devenit angel investor și s-a ținut departe de antreprenoriat. Alături de el mai sunt cofondatori Irina Alexandru și Dan Tudose, iar ei speră să lanseze un gadget care nu-ți îngreunează viața, ci ți-o completează într-un mod cât mai util. Deocamdată n-au publicat prea multe informații despre ceas și ce anume îl va scoate în evidență, dar Radu Georgescu, unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori români, a investit 500.000 de euro în acest proiect.

Referitor la Radu Georgescu, el a realizat câteva importante tranzacții, printre care vânzarea în 2003 a tehnologiei RAV Antivirus către Microsoft. În urma acestei tranzacții, o echipă de aproape 20 de specialiști în securitate IT au fost cooptați în echipa de securitate a Microsoft și cei mai mulți dintre ei se ocupă și acum de securitatea produselor companii americane. În 2010, un alt exit de succes a fost vânzarea companiei GECAD ePayment, acum PayU România, către grupul sud-african Naspers (care mai deține OLX, eMAG și Fashion Days, printre nume mari din România). Anul 2013 a fost unul cu al al treilea exit de amploare, când Francisco Partners a achiziționat de la GECAD Group compania globală Avangate.

Românii jocurilor, ai web 2.0+ și ai plăților electronice

În 2012, românii Bobby Voicu, Cristi Badea și Elvis Apostol anunțau compania Mavenhut. Sediul este în Irlanda, dar există un studio și în România. Vor să schimbe experiența de joc și să le ofere oamenilor pârghiile divertismentului potrivit pentru rețelele sociale. Astfel, jocurile single player clasice pot foarte bine să se integreze în noul mediu. Cu o așa idee, în 2012, Mavenhut a lansat jocul Solitaire Arena și a câștigat premiul Best App la „The Next Web – Romanian Startup Awards“.

Spuneam de web 2.0+ și probabil că te întrebi care e acesta. Ei bine, dacă web 2.0 a reprezentat user generated content prin bloguri și rețele sociale, acest web 2.0+ reprezintă consumul de muzică și videoclipuri via Internet, fără să le stochezi local. Nu este un termen folosit la scară largă, ci este unul care să introducă Trilulilu, compania care a creat o platformă de video sharing și consum și Zonga, un serviciu de music streaming.

Sergiu Biris, fondator Zonga, interviu Playtech-0015

Aplicația Zonga pe iPhone și Sergiu Biriș, fondator Trilulilu. FOTO Răzvan Băltărețu/Playtech

Trilulilu a pornit în 2007 și a fost fondat de Sergiu Biriș și Andrei Dunca, iar proprietar (și omul cu investiția) este Alexis Bonte. Este o platformă de conținut multimedia care, spre deosebire de YouTube, îți permite să încarci video, foto și audio. Anul trecut, site-ul a fost regândit și relansat, iar din 2012 compania a creat și Zonga, serviciul de music streaming prin Internet în parteneriat cu Vodafone. Un interviu despre Zonga este disponibil pe Playtech aici.

Netopia System este o companie care furnizează soluții de SMS marketing și plăți electronice, poate cea mai bine dezvoltată pentru piața din România. A fost înființată în anul 2005 și până acum a dezvoltat două soluții importante: web2sms și mobilPay. În 2007, Netopia a trimis, în scopuri de marketing 3,6 milioane mesaje, iar în 2008 a trimis 15 milioane de mesaje, dar actuala țintă este dezvoltarea soluției de plată electronică. În fapt, acesta e următorul domeniu în care ne vom folosi smartphone-urile și ceasurile inteligente și soluția perfectă încă nu există. Compania care o găsește câștigă totul. Acum, peste 3.000 de companii sunt înregistrate în Netopia mobilPay si aproximativ 1.000 din acestea sunt active. Fondator și director executiv este Antonio Eram, iar director tehnic este Felix Crișan.