Adio revista Chip & comp. – Statistica unei industrii

, 07 Feb, 19:23

După 23 de ani de existență, revista Chip a fost închisă acum. Iar un lacăt pus pe o publicație reprezentativă pentru o anumită industrie spune ceva despre însăși acea industrie.

revista Chip

Este trist că, după 23 de ani de publicare, Chip (cu revistă, site și alte produse conexe), iese din fluxul publicațiilor. O postare de adio și o imagine care arată redacția goală confirmă. Chip a fost o publicație care a crescut în paralel cu dezvoltarea industriei IT&C înseși. Personal, nu știam la acea vreme de existența revistei, nu eram fan, nici pasionată de IT. Cert e că influența dată de revista Chip în presa nu poate fi contestată.

Așa cum am mai spus, consider că acest moment este un indicator pentru întreaga industrie IT, nu doar pentru media.

Ce a rămas [edit]

Din păcate, presa de specialitate se tot restrânge, acum patru ani a fost închisă o altă publicație foarte iubită, XtremPC. Nici PC Magazine nu mai funcționează de ceva vreme, iar exemplele pot continua. Ce-i drept, poate nici nu a existat o strategie de dezvoltare bună. Au ratat cu brio (și) dezvoltarea online, într-o vreme în care era evident că acesta era trendul. În ceea ce mă privește, vestea că s-a închis revista Chip nu este șocantă, m-aș fi așteptat la această decizie încă de mai bine de un an, în condițiile în care lucrurile acolo au intrat pe o direcție vădit descendentă de vreo trei ani încoace, fără accent pe noile trenduri și o reinventare a produsului media. Pe de altă parte, și contextul media este departe de a fi fost favorabil.

Presa românească s-a îndreptat de multă vreme către o mocirlă contagioasă, nu că în alte părți ale lumii situația ar fi mai albă. Puțin câte puțin, tabloidizarea excesivă a cuprins mai toate colțurile media, iar formula „Senzațional! Click aici, acum, n-o să iți vină să crezi!” și-a făcut loc nu doar în publiicațiile generaliste, ci și în cele de nișă. Bugetele de marketing mici au dus la scăderea dramatică a calității jurnalistice. Companiile au devenit, în mare parte, interesate doar de comunicarea de masă, elementul de specialitate pare să-și fi pierdut, momentan, adepții printre advertiseri.

Scopul presei este confundat cu țintele de vânzări, magazinele online de profil au pretenția disperată ca publicațiile să livreze conversie imediată în vânzări, sistemul de profitshare a ajuns înțeles ca strategie absolută de marketing și notorietate. Ori, publicațiile nu pot aduce conversie imediată în achiziție și nici nu e scopul lor lor să facă asta, indiferent dacă vorbim de o publicație generalistă sau de nișă. Media aduce în primul rând notorietate, iar, dacă ne referim la presa de specialitate, vorbim și de o educare și informare corectă, de interacțiune cu cititorul, de feedback relevant.

Concluzionând, am sentimentul, cu riscul de a mă lansa în „teoriile conspiraționale”, că, în general, companiile își doresc mai degrabă cititori slab informați, împărțiți în două mari categorii: unii care aleg prețul și alții care, dorindu-și un aparat „extra-ultra”, plătesc inutil o serie de opțiuni de marketing, fără să aibă habar de adevăratul raport calitate-preț. Companiile capabile de eficiență și de transformarea mărcii proprii într-un lovebrand sunt, din păcate, puține.

Etichete:
Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
Citeşte şi...

Comentarii

Eu am mir cum de au rezistat pana acum, sincer. Am avut colectie de reviste CIP si XtreamPC, dar la CIP am renuntat in momentul in care au inceput cu articole nesfarsite gen:

„Cum sa-ti faci PC-ul sa mearga mai rapid”
Cum sa-ti devirusezi calculatorul”

si alte articole de genul CanCan IT pentru incepatori, nemainteresandu-i de vechii cititori pentru care genul acesta de articole sunt plictisitoare. Inteleg ca baietii incercau sa atraga si alt public mai incepator in ale calculatoarelor pentru a cumpara revista, dar asta a insemnat o scadere a calitatii articolelor.
In paralel insa, chiar am suferit cand revista XtreamPC a incetat sa apara, editorialele acesteia erau mult mai bune fata de CIP.

sa fim seriosi, o va pune pe picioare cineva. Voi credeti ca daca chip si pro sport anunta ca nu mai apar e… odihna vesnica? cine vrea brandul va plati si va scoate in continuare! Eu as fi facut altceva, ca tot se plang de distributie. Renuntand la cateva pagini, la hartia lucioasa se mai obtineau cativa lei buni si revista putea aparea. Se plangeau de distributie? pai cine ii oprea sa le vanda in librarii?

iar level a murit pe mana lui: nu se puteau citi cronicile din cauza tampeniei de poze peste scris si pentru jocurile de 2-3-5 ani puse ca bonus, pe care toate lumea le-a jucat deja sau le-a piratat deja.

Florin – ultimele jocuri erau destul de bune, nu toate lumea are timp de piratat si nu toti au bani de i7. Pe sistemele din Romania acele jocuri erau foarte foarte bune. Eu cred ca a dat faliment din cauza ca lumea nu prea are bani de spart asa pe reviste, nici eu nu am m-ai cumparato dar din cauza banilor si a economiei extrem de proaste, traim in Romania. Totusi am amintiri placute cu Level, Xtreme PC, Chip.. pacat totusi. De acolo am invatat sa fac recenzii la diferite produse iar acum din asta imi castig pita 😀

E normal sa deplangem si sa fim nostalgici apropo de disparitia revistei, dar nu inteleg mirarea ca s-a ajuns aici.
Pt mine era evident ca asta va fi deznodamantul unei reviste care se adreseaza pasionatilor de IT, care sunt conectati permanent si isi iau informatiile de pe net.
Eu unul sunt pasionat, desi ‘amator’ in ale IT-ului, dar am deja vreo 3 ani de cand nu mai cumpar revista si ma tin la curent cu noutatile de pe net.
Facand o paralela ne miram ca au disparut carutele cand s-a inventat automobilul.
Asta va fi soarta tuturor publicatiilor scrise, e doar o chestiune de timp, tirajele scad de la an la an.
Publicul care le-a ramas sunt cei cu educatie scazuta si care nu stiu sa foloseasca internetul, de aici si succesul celor tabloide.
Eu n-am mai cumparat un ziar sau o revista de cativa ani, fara nicio exagerare..

bai omule nu mai compara merele cu perele. Revista germana de ce draq merge? stai in tramvai si vezi un film pe telefon sau tableta? trebuie sa fii dus cu pluta rau de tot.Ce draq calitate vezi pe 5 sau 10 inch? Asta numai in caz de extrema necesitate sa nu mori de plictiseala cind astepti citeva ore la nu stiu ce cozi. Asta da. Si nici atunci eu nu m-as chinui sa vad un film pe 5inch. Dar sa deschizi o revista si sa te delectezi cu ultimile tehnologii aparute…. aaa e altceva.

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail