Adobe Flash – Azi esti, maine nu mai esti

, 01 Aug, 12:00

Au trecut anii in care internetul era accesat exclusiv de pe computere de tip  desktop, greoaie, scumpe si mai ales zgomotoase. Din pacate, daca ne uitam la ultimele evenimente, Adobe Flash pare ca si-a depasit de mult conditia de simplu plugin, radacinile sale fiind prea adanc ancorate in era PC-ului incat sa se mai poata adapta la gadgeturile moderne cu acces online.

Adobe Flash a murit

Ca de fiecare data, trebuie sa existe un moment in timp in care cineva sa arunce manusa si sa se declare invins. Acel moment a avut loc pe 28 iunie, anul acesta, printr-un post pe blogul Adobe.com. Printre altele se anunta ca Adobe va renunta sa mai ofere suport si actualizari pentru pluginul Flash destinat dispozitivelor cu Android, incepand cu Android 4.1 Jelly Bean . Adobe nici macar nu a anuntat cu aceasta ocazie o amanare a lansarii respectivului plugin pe Google Play. Ba mai mult, incepand cu data de 15 august Adobe Flash va disparea complet din magazinul virtual de aplicatii al celor de la Google. Cat de fericit ar fi fost Steve Jobs daca citea respectivul post?

Au trecut 5 ani. In 2007, pe vremea cand gigantul din Cupertino lansa primul iPhone fara suport pentru Adobe Flash, devenea evident ca Apple se inhamase la un lucru curajos. Ca si in cazul postului de pe blogul Adobe, la acel moment un iPhone nu doar ca venea fara Flash insa Apple prin numeroase declaratii se si batea cu pumnul in piept ca a luat decizia corecta. Ambitia lui Steve Jobs de la acel moment, justificata in detaliu mai tarziu, era privita cu atata reticenta de catre concurenta incat cei mai multi dintre ei erau convinsi ca telefonul celor de la Apple urma sa devine un esec. La acel moment, HTML5 exista doar in teorie, motiv pentru care gigantii din domeniu au continuat sa rada de atitutdinea celor de la Apple. Acest lucru a fost insa valabil pana la scurt timp dupa lansarea primului iPad.

Anuntat in luna ianuarie a anului 2010, primul iPad a ajuns la utilizatori undeva in martie. Odata cu iPad-ul a venit insa si dezamagirea utilizatorilor care erau uimiti de lipsa suportului pentru Flash pe un ecran de o asemenea dimensiune. Practic, standardul de interactiune cu continutul dinamic de pe internet, singura optiune de redare a clipurilor online lipsea si de pe acest gadget creat, dupa opinia multor utilizatori, ca un  dispozitiv pentru navigarea pe internet. Daca lipsa suportului pentru Adobe Flash pe iPhone era o problema relativ minora, proportional cu cresterea dimensiuni ecranului, frustrarea in cazul posesorilor de iPad s-a triplat. Era absurd sa lansezi un aparat care isi propunea sa indeplineasca o parte considerabila din sarcinile unui notebook fara sa poti vedea filme de pe internet.

flash-stoped-android-4

Din coltul opus al ringului in acel moment a venit Google cu o campanie publicitara ce echivala cu cel mai puternic croseu de dreapta. In aprilie 2010, in momentul in care Andy Rubin de la Google anunta Froyo – Android 2.2, suportul pentru Flash a devenit parca cea mai importanta functie. Un avantaj enorm pentru platforma si un punct de promovare in reclame pentru smartphone-urile cu Android. Atunci am auzit prima oara asocierea de termeni „Full web” folosita pentru a defini experienta navigarii pe internet de pe un smartphone cu Android. Cu alte cuvinte, doar cu un asfel de aparat poti experimenta intregul internet.

La scurt timp dupa eveniment, tot in aprile 2010, Steve Jobs a facut publica o scrisoare intitulata Ganduri despre Flash. In textul respectivei scrisori deschise se explica lipsa Flash-ului pe platforma si se argumenta de ce Apple nu vroia sa integreze niciodata Flash pe iDevice-uri. Printre elementele punctate atunci se numarau probleme de securitate, performanta, impactul asupra bateriei si alte cateva detalii. Un alt aspect important suprins atunci, care a atras multa critica din partea dezvoltatorilor, era indarjirea cu care Apple interzicea aplicatiile cross-platform create in Flash. Motivul pentru aceasta decizie, desi ar fi putut sa para exagerat, era ca mergand pe aceasta cale a aplicatiilor compatibile cu mai multe platforme, aplicatiile rezultate nu ar fi profitat de ultimele avantaje ale sistemului iOS.

In acel context Steve Jobs a spus ,,Motivatia noastra este simpla – vrem sa oferim cea mai avansata si inovativa platforma pentru dezvoltatorii nostri. Vrem ca ei sa stea direct pe umerii acestei platforme si sa creeze cele mai bune aplicatii pe care le-a vazut cineva vreodata. Vrem sa imbunatatim in permanenta platforma in asa fel incat dezvoltatorii sa poata crea aplicatii si mai uluitoare, puternice, distractive si utile. Toata lumea castiga. Noi vindem mai multe dispozitive pentru ca avem cele mai bune aplicatii, dezvoltatorii beneficieaza de pe urma unui public din ce in ce mai larg, iar utilizatorii sunt incantati de cele mai bune aplicatii si cea mai larga selectie de programe de pe orice platforma.”

adobe_flash

Mai tarziu s-a demonstrat ca viziunea co-fondatorului Apple era corecta. Cand Flash a intrat in forma sa nestingherita pe dispozitivele cu Android, in 9 din 10 cazuri era evident ca internetul nu este chiar ca pe computer, desi asta se promisese. In final, utilizatorii de Flash ajunsesera la fel de frustrati pe Android cum fusesera utilizatorii de iOS in urma cu cativa ani.  Din acest motiv, pasul urmator a fost ca oamenii, desi aveau aceasta posibilitate, sa inceteze sa mai foloseasca Flash pe dispozitivele portabile, urmand ca la scurt timp dezvoltatorii sa inceteze sa mai faca aplicatii folosind acest framework.

Din fericire, ca o alternativa fezabila, HTML5 este acum pe val. Cu experiente complet noi pe care le poate recrea in browser, cu aplicatii interactive si continut 3D randat in browser, niciodata nu a fost mai evident ca acum ca Flash nu mai este necesar. Filmele in format HTML5 sunt de mult prezente intr-o mare parte din site-uri. A fost suficient ca YouTube sau Vimeo sa dea startul acestui trend pentru ca orice site care se respectiva sa faca tranzitia in directia implementarii noului standard.

Merita retinut ca un preludiu pentru acest eveniment a fost publicat pe 9 noiembrie 2011, tot de catre Adobe. La momentul respectiv Danny Winokur – vicepresedinte la Adobe si Manager General pentru dezvoltare interactiva scria ,,HTML5 este acum suportat la nivel global pe toate platformele mobile importante, in unele cazuri chiar exclusiv. Acest aspect transforma HTML5 in cea mai buna solutie pentru dezvoltarea si distributia de continut in browser pe toate platformele mobile. Suntem entuziasmati de acest aspect si vom continua efortul noastru cu jucatori cheie din comunitatea HTML, inclusiv Google, Apple, Microsoft si RIM, pentru a angrena inovatiile in domeniul HTML5 pe care in scurt timp le vom vedea in browserele de pe mobile. ”

Adobe Flash a murit. Mai avea cineva un dubiu legat de destinul acestei tehnologii?

Adobe_Flash_Hack_LOL_by_BretKinney

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
Citeşte şi...

Comentarii

Da, ce sa zic – ai scris articoul asta dar habar nu ai ce înseamna Flash – nu este doar un simplu player sau plugin – in Flash se pot face aplicatii/jocuri care merg pe android si ios iar din versiunea 11 merge pe GPU nu pe CPU ca pana atunci, singurul lucru care poate duce la disparitia lui sunt cei care codeaza in Actionscript – anume, disparitia interesului in a construi aplicatii in Flash.

Alexandru Puiu

Daca ai fi citit articolul, si ai fi reununtat la asocieri de termeni precum ,,habar nu ai”, te-ai fi lamurit ca sunt strecurate in text citate de la adobe, chiar referinte catre doua comunicate de presa ale companiei in care se atragea atentia asupra faptului ca va renunta la Flash pentru mobile si ca-si va concentra atentia in alte directii. ,,Codatul” in flash deja este o decizie proasta in momentul in care continutul generat nu se vede pe nici o tableta sau smartphone. Pentru referinte un articol de acum un an http://playtech.ro/2011/flash-multe-probleme-putine-solutii/

Daca ai fi studiat intradevar domeniul ai fi stiut ca Flash nu se rezuma doar la ce vezi in browser. Dar e mai bine sa anunti moartea tehnologiei X decat sa vezi cum sta treaba de fapt. Mai documenteaza-te si tu inainte de a scrie astfel de articole RIP.
„Codatul in flash deja este o decizie proasta in momentul in care continutul generat nu se vede pe nici o tableta sau smartphone”. Pe bune?!?!?!Pot sa-ti dau exemple pana maine de aplicatii Flash care ruleaza pe tablete/smartphone-uri. In fine, probabil nu e bine sa ma pun cu propovaduitorii sfarsitului Flash ca au mintea odihnita.

Alexandru Puiu

Daca ai fi invatat sa-ti controlezi limbajul si sa profiti constructiv de libertatea si anonimitatea pe care ti-o ofera internetul poate ai mai fi avut norocul ca cineva sa mai stea sa-ti conteste filozofia gresita. Din pacate, cum acest lucru nu s-a intamplat pentru o exprimare de genul ,,minte odihnita” data viitoare nu-ti vei mai vedea comentariul pe site.

Sincer nu inteleg de ce s-a desconsiderat atat de mult platforma Flash. E drept ca avea marele dezavantaj de a nu fi „SEO-friendly”, dar asta nu te interesa decat daca faceai website-uri intregi in Flash. In rest avea enorm de multe avantaje.
De exemplu daca vroiai sa faci o animatie relativ simpla, rapid, aveai cum … aveai o interfata destul de usor de utilizat, iar timpul de invatare era minim. La fel si timpul de creare a acelei animatii, fiind vorba doar de editare.
Acum in HTML5 nu mai editezi nimic, stai sa scrii n-linii de cod sursa, cand tu vrei o amarata de animatie pt un banner. Poate sa-mi spuna cineva de ce e mai simplu asa ?

In alta ordine de idei, vizionarea continutului multimedia era posibila (aproape) exclusiv pe Flash din simplul motiv ca browserele nu stiau ele sa citeasca un MP4, de exemplu. Acum standardul HTML5 le-a impus sa stie ele sa citeasca H.264, MP3, etc. Cu alte cuvinte sa aiba pluginuri incorporate pt asa ceva. De-asta e posibil sa vezi filme cu HTML5, nu din alt motiv.

Ca sa nu mai zic de problema compatibilitatii browserelor … foarte putine functionalitati de HTML5 merg in toate browserele, in rest ai numai lipsuri. Gasesti ca iti merge ceva in FF, dar nu si in IE, si invers.

Mda … mie unu’ mi se pare ciudata decizia lor. Parerea mea.

Alexandru Puiu

Chiar daca flash avea multe avantaje pe partea de creatie, este doar o chestiune de timp pana ce vom vedea unelte asemanatoare, relativ usor de folosit si pentru html5. Nu cred ca in 2-3 ani se va scrie la fel de mult cod ca in acest moment, mai ales in cazurile simple, precum crearea unui banner.

Adobe a preferat sa se reorienteze catre aplicatii air pe mobile decat pe continut redat in browser si parerea mea este ca au facut bine.Majoritatea site-urilor nu erau optimizate pentru mobil si dezvoltarea playerului mobil era o risipa de potential uman si financiar.

Mai nou adobe a anuntat ca nu mai certifica FP pe Android 4.1 (chiar daca pana acum de dezvoltare se ocupa un third-party – google)

http://blogs.adobe.com/flashplayer/2012/06/flash-player-and-android-update.html

Tehnologia Flash nu a murit ci renaste din propria cenusa sub forma aplicatiilor air.

Alexandru Puiu

http://playtech.ro/2012/ultima-picatura-adobe-flash-nu-mai-exista-pe-google-play/ din pacate au renuntat la proiectul de flash player pe android 4.1. Air este o directie buna, din pacate este un efort 50/50 din partea adobe care trebuie sa ofere unelte prietenoase si actualizari , pe de o parte, si dezvoltatori care sa-si doreasca sa adopte cu entuziasm platforma adobe pentru diversele platforme de pe piata.

Nu vreau sa intru in detalii, mie imi place ca lucrurile sa fie cat mai simple spuse. Sunt de acord ca Adobe Flash Player pentru mobile (aici includ smartphone/tablete) si-a pierdut interesul, din cauza ca acum flash-ul ofera posibilitatea de a face lucruri mult mai complicate si complexe, iar hardware-ul nu poate tine pasul (vezi 3D-uri complexe, 1000+ poligoane in obiecte 3D…etc.) dar s-au axat in a exporta aplicatii native. Un avantaj al ActionScript-ului (aici trebuie facuta diferenta) iti permite foarte usor sa exporti o aplicatie (cu mici modificari) catre cele 2 platforme: iOS si Android; daca vorbim de mobile si cu putin tweaks and tricks (sa le numim asa) catre Mac iOS/Windows/Linux. Eu unul te aprob ca Adobe Flash Playerul(plugin-ul de browser) o sa moara pe mobile dar Flash-ul ca si tool nu o sa moara ever (folosinduse de ActionScript – limbajul de programare din Adobe Flash) poti foarte usor sa faci foarte multe aplicatii.

I rest my case! 🙂

Domnule Alexandru Puiu, documenteaza-te inainte sa faci un articol. Habar n-ai in ce domenii se folosete Flash-ul, cum se foloseste si asa mai departe. Articolul este complet eronat.

Pentru cultura ta generala. In domeniul web unde il vede toata lumea ca site-uri si animatii isi pierde teren, desi momentan alternativele sunt greoaie si pline de buguri. Dar in domeniul advertisingului online este platforma numarul 1. Si acum o sa zici a pai bannerele o sa moara in curand. Dar nu doar la bannere ma refer. Sunt sisteme de adveriting complexe bazate pe el.

In domeniul gaming-ul castiga din ce in ce mai mult teren.

Documentati-va inainte sa faceti un articol pentru ca sunteti lideri de opinie in in fluxul informatiei in doi timpi, si voi nedocumentati in diferite domenii, dezinformati lumea.

E ca si cum m-as apuca eu acum sa fac un articol despre muzeul de geologie si despre pietre ca si cum m-as pricepe, citind si citand 2-3 articole de pe net.

Nu ti-o spun cu rautate, dar esti jurnalist. Porta-te ca atare!

Domnule autor, pot face pariu ca folositi in fiecare zi, constient sau nu platforma Flash.. Care inseamna mult mai mult decat un plugin pentru un browser de dispozitive mobile..
Astept sa mai studiati problema si sa reveniti cu completari..

Mi-am petrecut o buna parte din ultimii 5 ani dezvoltand aplicatii si website-uri Flash, asa ca eu consider ca am suficienta experienta ca sa pot afirma urmatoarele:
1. o aplicatie dezvoltata in Flash poate functiona ori exceptional, ori multumitor, ori groaznic pe un device mobil, ex. Android. Diferenta o face codul (ActionScript-ul) din spatele aplicatiei. Un bun programator, indiferent ca scrie cod ActionScript, JavaScript, PHP, Objective-C, C++ etc. va *optimiza* intotdeauna codul aplicatiilor pe care le creaza pentru ca acestea sa ruleze cat mai bine si sa foloseasca cat mai putine resurse din sistemul pentru care au fost destinate. Astea fiind zise, acum trebuie sa recunosc ca puterea pe care capabilitatile ActionScript-ului o ofera, a cazut de prea multe ori in maini gresite (adica cei care se cred programatori au creat milioane de aplicatii si site-uri Flash pline de bug-uri si cod NEoptimizat), ducand implicit la cresterea frustrarii celor care incercau sa ruleze acele aplicatii/site-uri Flash pe device-uri mobile.
2. raposatul Steve Jobs, ex-CEO Apple, Dumnezeu sa il ierte, a vazut numarul din ce in ce mai mare de marketplace-uri (magazine online) care vindeau continut Flash (de ex. FlashDen/ActiveDen, FlashFiles etc. etc.) si l-a deranjat succesul pe care aceste magazine il aveau in a vinde aplicatii care conflictau direct cu vanzarile din magazinul AppStore al Apple. Jobs a profitat de problemele Flash-ului pe care le-am mentionat mai sus si a facut publica acea renumita scrisoare deschisa in care de fapt deforma adevarul in favoarea lui si a companiei pe care o conducea. Nu am sa ma complic acum sa-mi sustin afirmatia pt. ca sunt zeci sau poate sute de articole care darama miturile create de Jobs.
3. Adobe, in loc sa vina in sprijinul developer-ilor Flash prin masuri eficiente care sa faca optimizarea aplicatiilor mai usoara, au venit cu un milion de update-uri ale plugin-ului Flash, majoritatea ciudate si total inutile. Call me a conspiracy theorist, dar eu sunt convins ca in comitetul de conducere al Adobe au fost oameni cumparati de Jobs ca sa ia aceste decizii stupide. Fondurile Apple erau mult mai mult decat suficiente ca Steve Jobs sa-si permita asa ceva. Pana la urma scopul scuza mijloacele, nu-i asa? Sau NU? 🙁
4. Dispozitivele mobile de la Apple sunt mai mult decat capabile, din punct de vedere hardware, sa ruleze Flash, si inca bine de tot. Ca intotdeauna, lacomia pentru bani, insa, a invins. Ce fel de vizionar te poti numi cand, desi strigi si te bati cu pumnii in piept ca sprijini progresul, interzici accesul publicului la o tehnologie doar pentru ca ea intra in conflict cu interesele tale financiare?
Ca o adaugire la cele afirmate mai sus, eu sunt, de mai bine de jumatate de an, utilizator impatimit (culmea) de iOS pe un iPhone 4S 🙂
Si dezvolt aplicatii bazate pe HTML5 🙂

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail