NFS Shift 2 Unleashed spala pacatele predecesorilor [Review]

, 08 Apr, 14:25

jocuri video, EA, Slightly Mad Studios, Need For Speed, NFS, NFS Shift 2 Unleashed, review

Aparent, EA ne surprinde (sau nu prea) cu un nou titlu din seria NFS. Lasand ironia deoparte, chiar incep sa fiu placut surprins de EA, care in ultima vreme ofera jocuri din ce in ce mai bune, facandu-ne astfel pe toti mai fericiti. Recunoc, initial am fost sceptic in privinta acestui nou titlu, avand in vedere experienta teribila care am avut-o cu NFS Stift, aaa, ma scuzati, Shift. As minti daca as spune ca nu m-am gandit, si poate chiar am sperat, ca franciza si traditia EA de scoate un NFS pe an sa se apropropie de sfarsit, ca doar a avut viata lunga, iar ultimul Shift mi-a scos chiar si mie peri albi. Cu toate acestea, avem NFS Shift 2 Unleashed, dar oare reuseste acest titlu sa scape de problemele monstruoase pe care le avea primul, sau se indreapta spre un sfarsit tragic, ca orice franciza ce a facut odata ravagii si acum nu este decat trasa de par pentru a incerca sa ma adauge ceva banuti in niste buzunarele oricum ticsite?

Unul dintre cele mai importate lucruri pe care trebuie sa le aiba un astfel de joc, care vrea sa fie pe de-o parte un simulator si pe de alta parte un arcade, este un control de exceptie, iar eforturile depuse pentru implinirea acestei conditii se simt instant in cazul lui Shift 2. Controlul masinii este cu mult superior, lucru ce se observa la curbele stranse, ce acum se efectueaza intr-un mod echilibrat si ascultator, atat la folosirea unei tastaturi, cat si la cea a unui volan sau a unui joypad. Una din inovatiile pe care le-am privit initial cu scepticisim este Helmet View-ul din interiorul masinii, prin care jucatorul poate intra in pielea unui pilot adevarat, o dinamica a camerei bine implementata fiind punctul cheie in acest caz. Astfel, avem parte de o doza de realism atunci cand, de exemplu, ai impresia ca monitorul tau pleaca din loc pentru ca ai lovit un parapet. Intr-adevar, o evolutie fata de imaginea bordului masinii de care ne-am saturat cu totii si care, de altfel, nu ne-a interesat prea mult niciodata, drumul fiind cel care conteaza. Un alt lucru care mi-a placut este implementarea unor mecanici de joc si a unor achivementuri legate strict de felul in care conduci in timpul unei curse, dand o nota imersiva si adaugand un nou nivel de complexitate jocului. Cu toate ca rezultatul este unul dintre cele mai bune racere de pe piata la ora actuala, exista si lacune la capitolul control, un exemplu ar fi controlul extrem de simplu al unor super bolizi.

In orice caz, este laudabil efortul depus de Slightly Mad Studios, ce s-au apucat de recrearea unui motor fizic al jocului, folosind schemele originale ale bolizilor, si astfel avem parte de reactii fizice corecte in momentul in care masina are un impact, pentru ca tu sa zbori cum ai face in realitate, in cazul in care lovesti un parapet sau de un adversar. De asemenea, controlul unor masini este similar cu cel gasit la masinile reale. Totusi, nu este numai miere, am si plangeri. In cazul in care folosesti un volan, jocul fiind setat pe manual, exista un punct mort in timp ce schimbi vitezele sau misti volanul, asta dupa ce am incercat 3 modele diferite ca sa fiu sigur ca nu este vina volanului. In plus, jocul detine controlul uneori, facand practic masina sa schimbe viteza.

Avem parte de celebra linie ce trebuie urmata pentru ca jucatorul sa nu se duca in parapet, plus inca cateva explicatii aditionale pentru a-i ajuta pe cei nou veniti sa inteleaga jocul cat mai bine, Shift 2 urmand aceasta regula nescrisa a racere-lor de succes.

Bineinteles ca, asemenea oricarui alt joc, exista un sistem de dificultate. Mie insa mi-a capatat atentia Handling Model prin care poti sa rogi jocul sa te ajute la franarea sau la controlul masinii, lucru nu foarte des intalnit pe piata si, in orice caz, nu atat de bine detaliat in meniu. Ai parte de un sentiment foarte placut cand vezi eforturile depuse de anumiti dezvoltatori pentru atragerea unor noi jucatori, mai ales in randul  celor care nu au jucat un racer cu volan.

Daca tot suntem la capitolul control al masinii, nu pot trece peste fara sa mentionez cele 30 de piste disponibile pentru a te intrece cu adversarii tai teleghidati artificial. In general, cam toate mi-au placut, avem parte de diversitate si de un aspect vizual placut, din toate punctele de vedere. Aici chiar nu am de ce sa ma plang, totul fiind foarte bine realizat, chiar mai mult, unele dintre ele as putea sa le numesc impresionante.

Cat despre sistemul de progresie in joc, acesta este destul de simplu. Practic dupa fiecare cursa terminata castigi un numar de stele, ce le folosesti pentru a debloca mai multe evenimente, acestea fiind impartite pe grupe numite Tier si numerotate de la 1 la 5. Varietatea de curse la care poti participa este coplesitoare, jocul nelasandu-ma sa ma plictisesc nici o clipa, cursele fiind alternate, pentu a nu plictisi jucatorul. Odata ce avansezi in nivel, primesti o masina noua pe care o poti edita cum doresti, pentru a deveni bolidul viselor tale. Iar daca mai ai nevoie de ceva banuti pentru a-ti procura masinuta, te poti aventura intr-un Quick Race pentru ceva monetar ce se adauga pe profilul tau in timpul acestor curse. Partea interesanta pentru unii si, poate, suparatoare pentru altii consta tot in implementarea legilor fizicii. Astfel, cei care si-au facut prostul obicei de a pune n-spe mii de viniluri si eleroane disproportionate, de a creea adevarate sifoniere pe roti, vor fi tare dezamagiti, pentru ca editarea masinii se face dintr-un preset stabilit de joc. In schimb sunt destule masini disponibile pentru editare, deci avem de unde alege.

La partea de vizual jocul mi-a depasit asteptarile. Nu sunt texturi care sa apara din celebra retea matrix si nici alte aspecte precum asfaltul lucios, iar detaliul masinilor si al pistelor este in general placut. Pe langa asta, Shift 2 este unul dintre cele mai imersive jocuri de pe piata, uimirea mea fiind in nici un caz mica la vederea aspectelor generale si efectelor bine implementate pentru realizarea unuia dintre cele mai aratoase racere pana la momentul actual. Un alt lucru care m-a bucurat este pastelul de culori folosit, care desi este viu colorat, nu seamana cu un papagal exotic. Iar daca, de exemplu, te afli intr-un oras, vei vedea accente puternice de gri si ceva insertii de culoare, dar daca esti pe o pista deschisa predomina verdele si albastrul. Totul este foarte bine realizat, masiniile arata superb, unele au chiar mici detalii pe care nu le-am intalnit in alte jocuri, nimic nu este lasat la voia intamplarii. Pentru aceasta nu pot decat sa ii felicit pe cei de la Slightly Mad Studios. Cat despre sunet, mi-a placaut in toate aspectele. Masinile suna diferit, muzica este de nota zece, iar sentimentul ca te afli intr-o cursa reala este prezent datorita efectelor sonore.

Iar acum sa trecem ce nu prea m-a impresionat, si anume componenta online. Nu prea sunt optiuni care sa te dea pe spate, ai parte doar de Versus si Driver Duel, amandoua fiind…. cam dezamagitoare. La acest capitol, Shift 2 este cam limitat, mai ales in comparatie cu Hot Pursuit 2, ce oferea mult mai mult. Ceea ce il scapa putin din gura leului la acest aspect este posibilitatea de a te inscrie intr-un meci Ranked sau Unranked, unde iti poti alege un mid de competitie. Ca si in Quick Race, banii sunt transferati in contul tau, fapt ce incurajeaza intr-un fel jocul online. Dar cel mai rau este MatchMakingul, sa stau 10-15 minute pentru ca un calculator sa aleaga adversarii mei in functie de timpul de raspuns si clasa este dezolant. Asa ca asteptam cu drag patchuri pentru remedierea situatiei.

Shift 2 Unleashed mi-a placut in general. Doar ca micile probleme cu directia si controlul cu ajutorul unui volan pot scoate din sarite cateodata. Jocul a fost testat pe un Xbox 360, PS3 si un PC cu procesor Intel si o placa video AMD ATI 6970 si un NVIDIA 8600GT, in ambele cazuri setarile minime si maxime facand jocul sa ruleze superb. Playtech ii acorda acestui ultim Shift un 8,6.