MindJack: Aaa… nevermind! [Review]

, 23 Feb, 14:41

jocuri video, MindJack, Square Enix, FreePlus, shooter, third person shooter

Conform unui studiu facut de cine altcineva decat de englezi, sunt un individ simplu, caruia ii place sa se joace, sa iasa in oras cu amicii, sa bea bauturi carbogazoase si ma incadrez intr-o majoritate covarsitoare formata din alti indivizi asemeni mie! Asemenea indivizi sunt catalogati drept simpli de catre cercetatori, pentru ca nu cer foarte multe pentru a supravietui… Ei bine, nu e asa! Cer al draq de multe de la calitatea vietii mele si de la mijloacele de distractie pe care societatea mi le pune la dispozitie, dovada ca am ajuns si critic de jocuri si nu tester… In fine. Probabil va intrebati de ce o asa introducere pentru un joc, motiv pentru care o sa incerc sa explic putin situatia. Acum doua saptamani am primit jocul in cauza si eram destul de intrigat, avand in vedere felul in care a fost descrisa lumea din MindJack, conceptul nemai fiind abordat de la Mesiah pana acum, si anume sa preiei controlul unui NPC in orice moment al gameplay-ului si sa il controlezi ca si cum ar fi un personaj jucabil. Cum, Doamne iarta-ma, gresesti un asemenea concept este peste puterea mea de intelegere, cum reusesti sa distrugi o idee in asemenea hal de nu mai seamana cu nimic din ce ai prezentat, pur si simplu nu pricep. In orice caz, iata review-ul lui MindJack cu rele si cu bune… daca le gasesc.

Anul 2031, anul in care guvernele lumii sunt ceva de domeniul trecutului si companiile stapanesc  oranduirea mondiala, dicatand astfel toate aspectele umanitatii. Un fel de utopie pentru Activision si EA daca doriti. In fine, in joc preiei rolul unui agent numit Jim Corben ce seamana izbitor de bine cu un personaj din Resident Evil  si inca din primele momente iti poti da seama de un lucru… nea’ Caisa este tipicul de agent american din filmele anilor 80’. Toata replicile pe care le scuipa pe gurita lui randata sunt fie clisee, fie dureros de generice. Asta ca sa nu spun ca jocul te arunca in mijlocul actiunii inca din primele momente, facand astfel experienta din punct de vedere al povestii al draq de aiurita. Nu stii cine esti, ce cauti intr-un aeroport si cum de tipa pe care trebuia sa o arestezi acum te ajuta. Sa mai adaug ca Jimmy nu are pic de materie cenusie, dandu-i tipei la primul foc tras un pistol… Amice, tu trebuie sa o arestezi nu sa o inarmezi pana in dinti, pentru ca dupa sa te chinui sa-ti scoti continutul unui incarcator din cutia toracica… Zic si eu. Daca stau bine sa ma gandesc toata povestea jocului este plina de inconsistente la acest capitol, ma refer la poveste implicit.

Undeva pe la jumatatea jocului afli ca o companie rivala a dezvoltat o tehnologie ce poate proiecta vointa umana asupra oricarui individ sau masina, controland-o in mod direct, aceasta numindu-se MindJack. Ceea ce ma face sa ma intreb un singur lucrur. Daca tu afli de aceasta tehnologie la jumatatea jocului, cum de poti sa o folosesti inca din primele momente? Serios, inca de cum incepi sa-ti controlezi personajul, poti sa preiei in mod direct controlul unui soldat advers dupa ce il umpli de plumb sau sa il “inrolezi” in serviciu tau. Atat tu, cat si partenera ta generic de blonda. Te face sa te intrebi daca nu cumva esti un agent dublu si sa iti pui fel si fel de intrebari, facand experienta confuza de la inceput pana la sfarsit. Pana am ajuns la finalul jocului sincer sa fiu eram atat de plictisit si plin de nervi din cauza naratiunii prost prezentate, incat nu imi mai pasa ce urma sa se intample, dorind sa termin mai repede oripilitatea asta. Concluzie? Skip the Cut Scenes.

Gameplay… well that’s a fun bag! In MindJack cineva cred ca a vrut in mod deliberat sa faca experienta frustranta, inca de cum ai pus mana pe joypad. Personajul se controleaza normal, folosind cele doua analog stick-uri pentru miscare si ochire, problema aparand in momentul in care doresti sa tintesti si sa tragi… acolo intervine stresul. Initial am jucat acesta abominatie pe PS3 si mi-am prins urechile in istetimea producatorilor. Nu numai ca folosesti L2 si R2 pentru a ochi si tinti, dar este extrem de greu sa faci asta, snap-ul pe oponent fiind atat de prost optimizat incat poate face copiii din intreaga lume sa planga. Pe langa asta nu poti edita butoanele, fiind si mai stresant. Detinatorii de PS3 presupun ca stiu care este problema cu triggerele controller-ului, acesta fiind lasate in interior, fiind extrem de usor sa iti alunece mana de pe ele, spre deosebire de Xbox 360 unde sunt iesite in extrior. Chiar si asa, ghiciti la ce folosesc bumperele superioare L1 si R2? Nu va vine nici-o idee? Hai ca sunt milostiv azi… se folosesc pentru a iesi din corp si a prelua controlul unui alt personaj. Ce maimuta abuzata a gandit asta nu stiu… dar merita tinuta intr-un laborator pentru testarea cosmeticelor.

Impresia pe care MindJack mi-a lasat-o a fost aceea a unui joc de aceasi natura de pe batranul Playstation 1, fiind repetitv, plictisitor si extrem de prost implementat. Sistemul de cover in joc are probabil cea mai proasta mecanica pe care am vazut-o pana acum. Aceasta se realizeaza prin apasarea unui buton, problema fiind unde se aseaza personajul tau, de multe ori inregistrand un inamic precum un zid. Iar daca nu face asta, este extrem de posibil ca tu sa vrei sa iesi din cover, doar ca aceasta sa se rostogoleasca ca un cimpanzeu in fata unei ploi de gloante. Asta ca sa nu spun ca inamicii sunt ACEIASI pe toata durata gameplay-ului, varietatea acestora fiind comparabila cu zicala: “Bula cate non-culori cunosti” Iar lupta cu ei este plina de probleme. Hit detection-ul, atat al inamicilor, cat si al armelor este peste tot mai putin pe acestia, de multe ori tinta fiind rosie, semn ca ii ai in vizor, doar ca toate gloantele sa se duca intr-un perete imvizibil pe care jocul il inregistreaza ca textura solida.

Cat despre mecanica inovativa de joc ce reprezinta controlul adversarilor sau a NPC-urilor este o durere de cap dar si o pata umoristica. In momentul in care izbucneste o lupta, toate NPC-urile iau aceasi pozitie de cocarjat ghemuit yoghin cu capul intre maini, asta pana in momentul in care preiei controlul lor. Este foarte haios sa preiei controlul unui robot sau a unui inocent de pe margine, dandu-ti un simt atotputernic, totusi, sunt tare curios de unde dracu scoate o copila de 10 ani un uzi? Toti inocentii de pe parti au o arma la ciorap in momentul in care ii controlezi, ceea ce ma face sa ma intreb unde dumnezeu le ascund. Pe langa asta, daca ai turnat un numar de gloante intr-un adversar, acesta poate fi inrobit mental de catre mintea ta puternica, facand-ul pe acesta sa fie aliat-ul tau…dar, trebuie sa fii intr-o anumita raza pentru a face asta, fiind extrem de greu sa traversezi un camp de lupta pentru a apasa butonul corespondent acestei actiuni, sansele fiind sa treci in lumea celor drepti pana ajungi la inamic. Iar daca ambele personaje, blonda si Jimmy mor, atunci ecranul de game over este prezent, fiind o generalitate spre finalul jocului. Ceea ce imi aduce aminte cam cat de prost este inteligentul artificial in MindJack. Nu numai ca in afara pistolului nu stiu sa foloseasca alta arma, dar in 90% dintre cazuri amica ta blonda va sta in camp deschis pentru a trage, facand reanimarea acesteia un lucru pe care il faci o data la cinci minute.

Abordarea pe care MindJack a luat-o nu era rea deloc, fiind chiar unicat ca si concept pe piata. Jocul permite altor cinci jucatori sa ti se alature in timpul campaniei fie ca adversari, fie ca aliati, fiind gandit ca un multiplayer de la cap la coada. Problema intervine in momentul in care doresti sa joci de unul singur fara ca cineva sa ti se alature. Daca conexiunea pe PS3 la PSN iti este intrerupta, nivelul se incheie si tu pierzi toata experienta acumulata. Motiv pentru care m-am chinuit cu review-ul acestui joc, fiind scos in nenumarate randuri din campanie. Pe cand pe Xbox 360 problema nu a fost intalnita, jocul fiind clar dezvoltat pentru Xbox 360 si abia dupa “optimizat” pentru PS3. Sa amintesc ca jocul avea impresia ca nu am conexiune la internet, iar dupa ce ieseam din joc sa verfic asta, aceasta nu avea nici pe draq… da… asa de prost este optimizat. Apropo .. daca nu ai legatura la internet NU POTI JUCA ACEST JOC PE PLAYSTATION 3.

Conceptul de baza este interesant, meritand poate o dezvoltare mai adecvata, dar de la un alt producator. Daca, de exemplu, intri si vrei sa termini o misiune si un alt jucator intra in sesiunea ta ca adversar, acesta primeste aproape de trei ori mai multa experienta ca tine fie ca acesta castiga sau pierde, facand balansul extrem de frustrant. Astfel este imposibil sa gasesti o sesiune deschisa careia sa te alaturi, facand conceptul de “ open multiplayer” inexistent in acest caz. Sa mai adaug ca jucatori de nivel maxim se pot alatura campaniei tale si sa mature cu tine pe jos destul de usor, doar pentru ca pot, matchmaking-ul fiind inexistent! Pana la urma am inchis abilitatea altora de a mi se alatura in timpul jocului, fiind mult mai simplu sa te ajuti singur. De amintit ca daca joci singur sau in multiplayer nu poti pune pauza jocului, indiferent de situatie?

La finalul fiecarui nivel primesti niste experienta pe care o poti folosi pentru a debloca doua seturi de abilitati numite Rules si Arts. Fiecare dintre acestea are un rol in timpul campaniei, regulile practic impunanad jucatorilor ceea ce nu au voie sa faca, cum functioneaza anumite puteri, sa amplifici dificultatea sau cat de puternici sunt anumiti inamici. Iar artele iti dau mai multa putere de foc sau mai multa viata, dar si abilitatea de a trage mai repede sau de a incarca mai usor anumite arme, acestea fiind usor influentate de seria Call of Duty. Problema este ca, daca vrei sa schimbi artele sau regulile, trebuie sa iesi din joc, sa le setezi si abia dupa sa reincepi nivelul. De multe ori terminand cu un handicap din aceasta cauza, pentru ca jocul nu imi permitea sa imi schimb anumite perk-uri in timpul gameplay-ului. Si la acest aspect, MindJack, pica in fund ca si la restul. Nimic nu este bine facut, cel putin la capitolul gameplay si sunt foarte dezamagit de asta. Totul este un dezastru.

Chiar daca am “certat” jocul in celelalte aspecte, in cazul graficii aceasta este chiar buna. Daca ar fi fost pe Gamecube… Jocul pierde constant cadre, are probleme cand vine vorba de sincronizarea vocilor cu miscarile buzelor, se impiedica ori de cate ori are mai mult de 20 de personaje pe ecran, mai ales in cazul lui Xbox 360, si, ca tabloul sa fie complet, dialogurile in joc sunt oribile. Fie sunt siropoase, fie au probleme in consistenta; de multe ori jucatorul nu are idee despre ce vorbesc personajele si cand chipurile intelegi ceva, acestea sunt atat de prost interpretate in cat iti vine sa vomiti. Este clar… nu pot spune nimic de bine despre acest joc.

Sfatul meu: stati cat mai departe de acest joc! Nu are nimic care sa te tina in fata televizorului nici pentru zece minute. MindJack ofera cea mai frustranta experienta din acest an, ba mai mult, ma face sa ma gandesc daca nu cumva Deus Ex-ul care este pe “vine” nu o sa fie o mizerie de proportii mai mari. Playtech ii acorda lui Mindjack un 1, 5 si titlul de Nu ma lasa frate (sa joc dezastrul asta).