Kingdom Hearts: Re:Coded A neverending story [Review]

, 17 Mar, 14:34

Cu ceva ani in urma cand am auzit de primul Kingdom Hearts era sa sparg ceva… literalmente.  In capul meu se desfasura urmatorul scenariu: “Disney si Square Enix impreuna? … clar o sa fie o mizerie de joc cu Mickey pe post de Squal sau Tidus incercand sa refaca universul Final Fantasy intr-un Disneyland… Bleah!” In ciuda reticentei mele asupra acestui titlu eram curios sa vad cu ce o sa vina pe piata o companie care imi este extrem de draga, si anume Square Enix, mai ales ca la vremea aceea nu dadusera nici-un chix major. (Final Fantasy X inca il consider un joc mediocru dar bunicel) Asa ca am urmat drumul catre PC si mi-am cautat ceva trailere cu jocul in cauza. Surpriza, nu parea rau. Cu toate ca personajul principal arata precum copilul bastard al lui Goofy si Squal. In fine, trecem peste referintele clar Emonoide pe care urma sa le fac si spun ca jocul mi-a placut la nebunie. Un joc Disney nu a mai fost facut atat de bine de multa vreme, chiar si recentul Epic Mickey nu se ridica la nivelul pe care primele doua parti le-a stabilit.

In timp, am primit jocuri pe consolele hand-held precum GBA, DS, PSP, chiar si platforme mobile, Square Enix stiind ca au descoperit o armata de fani gata sa digere orice iese pe piata cu numele Kingdom Hearts la inceput. Evident ca anii au trecut, lumea a fost extrem de sucarita ca un al treilea titlu din serie nu a fost realizat pe consolele HD, in schimb am primit un joc pe PSP si unul pe DS, cel din urma fiind si obiectul review-ului de astazi.

Chiar daca nu am primit o continuare directa a primelor doua jocuri, ci doar povesti alternative si personaje de care putea sa imi pese catusi de putin, Re:Coded poate fi considerat o continuare a celui de al doilea titlu pe DS. Initial, acesta a fost un joc exclusiv pentru Japonia, unde se pare ca a avut un succes destul de mare, fiind destul de profitabil, mai ales ca era vorba de unu joc pentru telefoanele mobile. Asa ca Square Enix s-au decis sa il porteze si pentru DS. Si stiu, multi dintre voi o sa inceapa sa caute alt review, doar la mentionarea in aceeasi propozitie a cuvintelor “Mobil”si “Portare”, dar nu este asa. Re:Coded este unul dintre cele mai bine realizate jocuri din punct de vedere grafic pe care l-am incercat in ultima vreme, si spun asta fara sa subliniez faptul ca sunt fan al seriei, mai ales ca jocului pentru GBA la vremea aceea i-am dat un 3 cu felicitari pe un site de profil.

Probabil ca pentru cei care nu au incercat un joc din serie, ceea ce urmeaza sa spun este mai mult o balmajeala fara noima, mai ales ca numele personajelor si locatiile sunt mai mult sau mai putin ciudate. Oricum, personajul principal in acest joc este Sora, acelasi tanar din primele doua parti de pe Playstation 2, motiv pentru care si acest titlu mi-a atras atentia. Stiu ca poate cativa care vroiau un Roxas sau mai stiu ce personaj secundar, dar Re:Coded ofera o poveste mai mult decat placuta fata de alte jocuri din serie, mai ales ca accentul este pus pe felul in care se desfasura jocul original.

In urma cu doua saptamani au auzit de la un prieten urmatoarea plangere: “Mah mie nu imi place pentru ca este practic acelasi joc ca si primul, doar locatiile si povestea fiind putin alterate”, si intr-un fel ii dau dreptate. In Re:Coded, jurnalul lui Jiminy Cricket o ia pe aratura incepand sa arunce in stanga si in dreapta in lumea Disney inamici numiti Heartles, astfel Sora incercand sa repare raul facut. Chiar si asa, daca nu ai jucat macar unul dintre cele doua jocuri de pe batranul PS2, noii veniti vor fi bombardati cu referinte la seriile vechi, de care nu au nici-un habar, astfel facandu-i sa isi piarda interesul destul de repede. Totusi, daca ai putin rabdare cu povestea, incet, incet, incepi sa prinzi firul narativ, uneori referintele pe care le-am amintit mai sus fiind usor de intuit. In mod special mi-a placut felul in care Square Enix au ales sa respuna povestea din primele doua titluri, balmajind si mai mult universul Disney, locatiile fiind familiare pentru unii, dar lasand impresia unui joc cu totul nou. Chiar si asa, nu ii iert ca pana acum nu am avut un Kingdom Heats 3.

Pe toata durata gameplay-ului te vei intalni cu personaje cunoscute, precum Goofy, Mickey, Donald sau Chip & Dale, pentru a enumera cativa dintre acestia, dar si cu alte personaje din serii precum Final Fantasy, jocul fiind o imbinare placuta intre cele doua universuri. Atat de placuta incat nu pare fortata sau inghesuita in poveste pentru a acapara mai mult public din ambele tabere. Personajele ce apar sunt bine subliniate in poveste, iar prezenta lor in aceasta are o logica, singura problema pe care o am cu acest titlu fiind absenta unor dialoguri vorbite, acestea fiind totusi animate extrem de bine. Sfatul meu, daca detineti un DSi XL incercati acest joc, uneori este cam greu sa cititi dialogurile.

Comparand cu 358/2 Days Re:Coded, jocul este in esenta tot un button masher, in sensul ca tot aceleasi apasari repetate de buton sunt necesare pentru a realiza un combo. Ceea ce a fost adaugat in plus sunt asa numitele G-elements, care in esenta sunt niste upgrade-uri ce le poti distribui pe ceva ce semana cu o placa de circuite. Cu ce te ajuta asta? Destul de simplu. Daca unele dintre acestea iti confera mai multa putere de atac si viata, altele te pot ajuta sa avansezi in nivel mai repede, totusi pozitionarea lor in puncte cheie a placii de avansare fiind extrem de necesara.  Pe langa asta, daca combini anumite blocuri poti debloca anumite abilitati speciale, pe care in mod normal nu le-ai avea. Trebuie sa recunosc ca de la Star Ocean 3 nu am mai stat cu un strategy guide in brate, Re:Coded fiind primul joc care ma facut sa “studiez problema”mai in detaliu. Este un element frustrant in stadiul incipient al jocului, dar odata ce ai inteles cum merge treaba devine extrem de placut, mai ales ca te obliga sa gandesti mai strategic la modul in care doresti sa investesti anumite abilitati, subliniand astfel aspectul RPG al jocului. Chiar si asa, surprizele nu se opresc aici.

Jocul nu este un RPG in totalitatea lui, in sensul in care modurile pe care le prezinta sunt atat de diverse incat uneori o sa uiti ce fel de joc este. Daca incepi in felul traditional cu care seria ne-a obisnuit, adica 3rd person, pana la sfarsitul acestuia vei trece prin action adventure, puzzle, platformer 3D si 2D, totul fiind completat de un nivel RTS. Diversitatea de care acest joc da dovada m-a uluit, cel putin pe mine, care ma asteptam la o experienta similara cu restul titlurilor si am gasit ceva cu totul nou, oferindu-mi ore si ore de gameplay… divers. Divers, dar cu cateva probleme. De exemplu, in timpul misiunii RTS am gasit controlul extrem de greoi, iar camera in secventele action RPG mi-a scos peri albi, incapatanandu-se sa se blocheze uneori intr-un colt. De asemenea selectarea inamicilor este inexistenta, mai ales ca vorbim de DS care dispune si de un touch screen.

Pentru un sistem precum DS-ul, ce a implinit venerabila varsta de sapte anisori, a inceput sa se vada varsta. Kingdom Hearts Re:Coded este unul dintre cele mai frumoase jocuri din punct de vedere vizual pe care le-am incercat pana acum pe DS. Mediile sunt alese cu atentie, locatiile familiare precum lumea din Alice in Wonderland sau Peter Pan arata incredibil de bine, iar modelele personajelor sunt extrem de detaliate. Totusi, in anumite portiuni jocul pierde cadre constant in momentul in care prea multi inamici sunt pe ecran, iar in unele momente m-am trezit cu ceva artefacte vizuale, varsta DS-ului fiind clar vizibila cu acest titlu. Sunt sigur ca cei de la Square Enix au dorit sa impinga la maxim ceea ce poate face aceasta consola si se vede, dar micile neajunsuri cam atrag atentia in unele cazuri. Ceea ce mi-a placut au fost animatiile in timpul luptei si miscarea personajelor. Consider Re:Coded unul dintre cele mai anatomic corecte jocuri de pe DS. Personajul principal se misca extrem de fluent, lasand impresia unuei animatii Disney recente. Iar sunetele sunt absolut superbe. Un bong sau un trosc  se aude exact ca si cum ai fi in fata unui televizor, iar vocile in timpul secventelor pre-randate sunt foarte apropiate de cele ale personajelor originale. Mickey suna ca Mickey, Donald ca Donald, iar Sora este interpretat de actorul vocal original, ceea ce da o nota de autenticitate acestuia. Ca si in titlurile precedente, Kingdom Hearts Re:Coded are parte de un tratament preferential. Muzica este in ton cu lumea in care esti, fiind o imbinare placuta intre titlurile Disney Clasice si universul Square Enix. Sigur, daca nu mi-l bagau pe Waka din FF-X as fi fost un review-er mai fericit, dar asta e viata. Chiar si asa, sunetul in joc, atat muzica cat si vocile sunt de nota zece. Nu ma pot plange de nimic la acest capitol.

Ce pot spune… pentru o portare de pe un joc de mobile, Re:Coded arata extrem de bine si ofera o poveste destul de buna cat sa ma tina in fata consolei. Chiar daca altii l-au cam blamat, eu unul sunt de parere ca a fost destul de bun si a oferit ceva continuitate seriei. Gameplay-ul diversificat si accentul pus pe performanta fac din acest joc un Must Play, dupa mine, dar asta daca esti un fan al seriei sau cel putin ai jucat unul din primele doua jocuri, altfel risti sa te uiti ca curca in lemne si sa nu intelegi nimic. Playtech ii acorda lui Kingdom Hearts Re:Coded un 8,2, pana una alta, si va asteapta in sectiunea de comentarii pentru ceva troling, daca este cazul.