Ghost Recon Predator: inca un shooter tactic [Review]

, 04 Feb, 11:36

joc, PSP, Sony PSP, shooter, mobil, mobilitate, jocuri PSP, tactical shooter, UMD, Ghost Recon Predator, Ubisoft

Ghost Recon nu face parte din seria de jocuri care se vand ca painea calda, dar, spre deosebire de titluri precum: Bad Company, Halo sau Call of Duty, acesta se axeaza pe elementul tactic al luptei. Acea parte in care chiar gandesti o actiune inainte sa o savarsesti, obligand jucatorul la o perspectiva a campului de lupta nu la o atitudine, atat de familiara recent, de “Run n Gun”. Lipsindu-i uneori acel sentiment arcade, in care inamicii vin pe banda, iar optiunea ta este limitata la arme si echipamentul din dotare. Sigur, si acest gen de jocuri este agreat in ziua de astazi, publicul fiind mult mai larg, jucatorul casual fiind si el acaparat pe nesimtite in acest univers virtual plin de aventuri, suspans si adrenalina. Totusi, subiectul de astazi nu este evolutia gameplay-ului, ci ultimul joc din seria Ghost Recon, si anume… Predator. Jocul a aparut de ceva timp pe rafturi, dar avand in vedere numarul ridicat de lansari cu care am fost asaltati la sfarsitul anului trecut, pur si simplu nu am avut timp de el, colectand praf pe o etajera undeva. Intr-o seara, plictisit de Black Ops [review] si Bad Company am pus mana pe PSP si am introdus UMD-ul cu pricina. Doar asa, pentru a incerca ceva mai nou, avand in vedere ca imi aduc aminte cu placere de momentele in care jucam Ghost Recon 2 online.

Probabil primul lucru pe care il observi cand vine vorba de acest joc, este felul in care se prezinta meniul principal. Inca din primele momente acesta tine sa te anunte ca poate si single player si multiplayer Co-Op, lucru care cred ca este de notat in agenda de asa da. Totusi, aspectul multiplayer il disutam la gameplay. Daca stam bine sa analizam povestea jocului, nu este nimic in care sa iti infigi dintii sau sa iti provoace dileme de viata profund legate de aspectele psihologice ale jocului. Povestea din pacate este limitata. Ceva americani incep sa dispara pe lumea ai’lalta in Sri Lanka iar guvernul decide sa trimita stafiile, pardon mumiile, pardon barcolacii… valeu… “Za Ghosts” in actiune. O unitate militara super tehnologizata, arhi-antrenata si mai presus de toate… limitata. O sa vedeti mai incolo despre ce este vorba. Acestia trebuie sa se bazeze pe latura tactica pentru a rezolva misiunile, facand uz de tehnologia pusa la dispozitie inainte de inceperea acesteia, fiind destul frustrant de repetitiv la un punct, obiectul fiind sa descoperi cine se afla in spatele mortilor. Sa zicem ca spre final povestea primeste o intorsatura de situatie destul de fericita, dar nu indeajuns incat sa salveze naratiunea de mediocritate. Mediocritatea de care si secventele cinematice dau dovada, acestea fiind realizate intr-un stil de banda desenata, usor animata, facand secventele intre misiuni atat de memorabile ca si prima oara cand te-ai dus la olita. Nu pot spune ca este cea mai stralucita istorisire pe care am intalnit-o intr-un joc, aceasta fiind destul de limitata, mustind de banal si anost. Tot ceea ce reuseste sa faca, intr-un final, este sa tina cap la cap misiunile pentru ca jucatorul sa aiba un motiv pentru a duce la bun sfarsit jocul.

Chiar daca nu vreau sa fac o comparatie, aceasta este inevitabila, avand in vedere ca Pradatorul este extrem de similar cu un alt shooter exclusiv pentru PSP si anume Socom FTB 2. De la modul de control, pana la ordinile pe care le dai aghiotantilor, nu prea are multe de oferit cand vine vorba de inovatii. Orice misiune pe care urmeaza sa o intreprinzi incepe cu o scurta prezentare a zonei, punctul de insertie, toate pentru a iti evalua cat mai bine tactica de abordare. Dupa ce primesti toate aceste informatii, jocul te pune sa iti alegi echipa. Tineti minte ca v-am spus ca jocul este limitat? Ei bine despre asta vorbeam. Jocul nu iti permite decat sa alegi inca trei camarazi de arme pentru a termina misiunile. Fiecare dintre acestia are o specialitate si un stoc clar de arme pentru inceput, urmand sa deblochezi altele pe masura ce avansezi in nivel, jocul detinand si un sistem de level up ce iti permite accesul la noi arme si gadgeturi, facand o necesitate rejucarea jocului daca doresti ca toti din echipa ta sa aiba level maxim. Fie ca iti alegi un sniper, un scout si un close combat soldier, jocul aici da dovada de o anumita versatilitate cand vine vorba de abordarea gameplay-ului, doar daca nu exista reguli, ca de exemplu nu fii detectat, caz in care sniper si close combat reprezinta cea mai buna alegere. Dar exista si o luminita la capatul tunelului pentru cei carora le place sa isi editeze personajul dupa bunul plac. Jocul permite editarea camuflajului fiecarui membru al echipei, realizand astfel un individ unic…. Bine atat cat iti da voie selectia din joc.

Daca tot am ajuns la aghiotanti teleghidati artificial, trebuie sa mentionez ca acestia chiar nu sunt batuti in cap… uneori. Fie sar pe tinta fara sa se mai gandeasca la consecinte, punandu-ti in cap toate fortele din imprejurime, fie chiar se comporta regulamentar si il adorm in liniste… fiind mai mult un joc de noroc decat orice altceva. Sa zicem ca jocului ii place sa se joace cu tine, in special cu nervii tai. Nu de putine ori i-am lasat intr-un loc pentru a curata o zona, doar pentru a chema cavaleria aproape de sfarsitul misiunii. Totusi, stiu sa execute ordinele, fie ele si complexe, ceea ce scapa un pic din aspectul putin slefuit al AI-ului. Iar inamicii… sa zicem asa: Daca aveam o armata de genul ala mai bine imi faceam treaba singur. Prosti, prosti, prosti. Pana si pe hard acestia uita sa iasa din cover, raman blocati, treci fluierand pe langa ei si nici nu clipesc. Am tras o rafala de gloante la un punct langa un grup de oponenti si acestia nici nu au reactionat, fiind prea ocupati cu epitetele pe care si le adresau unul altuia.

Pe acelasi principiu merge si controlul personajului tau. Una calda, una rece. Sistemul de cover este decent, destul de usor de realizat. Apesi patrat pentru a intra in modul cover, apesi patrat pentru a iesi, fiind destul de greu sa te pierzi in butoane. Ca si la Socom, le ordoni printr-o secventa de butoane aghiotantilor ce sa faca, fiind usor anevoios uneori, dar dupa un timp te obisnuiesti cu layout-ul, iar secventele de shooter sunt, sincer sa fiu, oribile. Spre deosebire de titluri precum Medal of Honor pentru PSP, Predator a optat pentru o optiune free shoot, Ubisoft realizand ca PSP nu are (inca) doua stick-uri anlog, au ales sa il foloseasca pe cel din dotarea acestuia pentru a tinti. Odata ce ai apasat pe X, intri in shoot-mode, ochind practic cu analogul. Nu este cea mai buna alegere, avand in vedere limitarea de care da dovada acesta, fiind destul de mica tija, ccea ce face ca actiunile mai ample, precum intoarcerea brusca la 180 de grade, sa fie  destul de anevoioase.  Iar aruncarea unei grenade este o durere, avand in vedere ca jocul iti umple centrul ecranului cu un ditai cross-hair-ul pe care trebuie sa il incarci in functie de cat de tare doresti sa arunci ragalia, aproape de fiecare data ratand tinta.

Ghost Recon Predator are o abordare clasica cand vine vorba de viata personajului pe care il controlezi. Fie ti se regeneraza in timp viata, fie folosesti health-pack-uri, problema fiind alta. In momentul in care tu mori misiunea se sfarseste, lovindu-te in ochi ecranul de game over. Sincer sa fiu, daca tu esti la anaghie, nu inteleg de ce colegii de macel nu pot sa te ajute, avand in vedere ca tu poti sa ii resuscitezi pe acestia. Sa fie de vina faptul ca sunt pierduti fara iscusita ta carmuire, sau ca cineva acolo sus doreste sa se joace cu nervii nostri? Ubisoft avand obiceiul asta.

Multiplayer-ul ar putea fi cel mai stralucit aspect al lui Ghost Recon Predator. Nu este o inovatie, dar faptul ca poti juca cu alti 3 amici semi-online il recomanda ca un joc de societate uneori. Da stiu.. alea sunt cu hartii si alte pasarele, dar este distractiv sa nu mai stai sa dai ordine si sa te intelegi cu acestia prin intermediul microfonului, fara sa mai fii nevoit sa iti stresezi neuronii. Comparativ cu alte jocuri de PSP ce doresc sa aspire la un online rafinat, GRP chiar reuseste sa sustina o partida fara intarzieri prea mari (adica LAG). Sigur, exista neintelegeri cand vine vorba de cine vrea sa fie scout si cine sniper, dar acestea sunt chestii normale intr-un astfel de joc.

Iar grafica… sincer sa fiu nu prea m-am interesat cat a stat jocul in productie, dar aspectul vizual al jocului lasa de dorit major. Pare mai mult a semana cu un joc de la lansarea PSP-ului, decat cu unul iesit aproape de finalul ciclului de viata al acestuia. Texturile sunt patratoase, modelele armelor nu prea seamana cu ce ar vrea sa repezinte, animatiile sunt mediocre spre proaste iar cel mai suparator fapt este ca jocul are obiceiul sa nu delimiteze texturile uneori, dand aspectul de revarsare din margini, fiind primul joc de PSP care a reusit sa imi dea acest bug.  Auditiv, iarasi nu straluceste. Predator are ceva secvente de voice over, dar nu atat de notabile incat jucatorul sa doreasca sa le reviziteze. Simple si la obicet, le auzi fie la inceputul unei misiuni fie intre acestea, dandu-ti doar strictul necesar de informatie, actorul parca cititnd de pe scenariu aproape robotic. Niciun sentiment nu transpare astfel incat sa te ajute sa te transpui in desfasurarea evenimentelor. Pe langa asta, inamicii au invatat probabil la aceasi scoala de copii cu nevoi speciale. Acestia stiu maxim 6 replici si le repeta la nesfasit, dandu-ti impresia ca te lupti cu acelasi oligofren. Unde mai adaugi ca texturile sunt reciclate aproape compulsiv, nu de multe ori tragand intr-un grup de indivizi pe care ii difera doar arma.  Slab domnule, slab… altceva mai avem ? Da. Concluzia.

Pentru un titlu portabil nu este cine stie ce. Singurul lucru care il recomanda este componenta online, similara cu cea din Socom, fiind o alternativa pentru cei ce doresc ceva mai diferit din punctul asta de vedere. Predator nu valorifica capabilitatile grafice ale consolei PSP precum alte jocuri de gen, fiind destul de greoi uneori chiar si in incarcarile dintre misiuni. Totusi… este o parte din universul Tom Clancy si probabil ca pentru fanii acestuia este o aparitie notabila… dar nici acestia nu o sa primeasca cine stie ce. Predator  nu se leaga de nici-o poveste din jocurile precedente, astfel incat nu prea isi incanta atat de mult audienta. Playtech ii acorda lui Ghost Recon Predator un maret 5,9.