Disgaea 3: Absence of… Personal Life [Review]

, 20 Ian, 11:50

joc, joc video, RPG, turn-based RPG, j-RPG, Disgaea 3 The Absence of Justice, review, PS3

Da stiu, este un joc vechi, si? Sa il vad eu pe desteptul care are tupeul sa spuna ca are level maxim la acest joc si eu ii fac cinste cu o bere. Disgaea 3 Absence of Justice este probabil unul dintre jocurile care mi-a mancat in anii trecuti cel mai mult timp si nu pentru ca este lung, ci pentru ca are atat de multe side questuri si un level cap atat de mare incat mi-a mancat zilele. Pe langa asta, jocul face referinte destul de puternice la serii anime cunoscute cu care putini sunt familiari, dar si la cunoscute fenomene occidentale, povestea fiind atat de bine condimentata incat este o placere sa o experimentezi.

Povestea jocului se petrece in Netherworld, mai exact la The Evil Academy, o scoala pentru demoni si fiinte malefice, unde Mao este elevul numarul unu si, printre altele, fiul decanului, “The Overlord”. In acest joc povestea ia o intorsatura ciudata, avand in vedere ca Mao nu a mai mers la cursuri de la inceputul anului scolar, toata lumea fiind extrem de socata de alegerea tanarului (de doar 932 de ani) demon. Asa descoperim ca Mao are un nou tel in viata sa de fiinta malefica, si anume sa isi detroneze tatal, acesta fiind, printre altele, si conducatorul lumii subterane, pe langa decanul scolii. Motivul? Tatal sau a calcat pe consola sa mult iubita, distrugandu-i lui Mao toate salvarile si singurul mod de distractie. O sa va ia ceva sa va obisnuiti cu acest gen de umor, mai ales ca este presarat pe toata durata povestii, jocul facand referinte hilare la serii precum DBZ, Yu-Yu, Sailor Moon si multe altele, dar si la Bill Clinton, Bush sau alte figuri marcante.

Astfel Mao, dupa ce pune mana pe ceva literatura (benzi desenate), afla ce este acela un super erou si decide sa isi imbunatateasca aptitudinile distructive pentru a infrunta parintele distrugator de consola ( la care petrecuse 4 milioane de ore), convins ca singurul mod in care poate sa il distruga este de a capata puterea unui erou. Asa intra in scena Raspberyl, rivala din copilarie a eroului nostru si cel mai mare delicvent al scolii, acestia doi stiindu-se inca de la frageda varsta de 100 de ani. Raspberyl considera ca actiunile lui Mao nu sunt justificate, mai ales ca ii pericliteaza ei pozitia de delicvent, asa ca decide sa se alature acestuia pentru mai multa “glorie”. Nu trece mult timp si acestia dau nas in nas cu un erou in carne si oase, pe numele sau Almaz. Bine, nu un erou in toata regula ci doar un super impiedicat cu o super aptitudine de a fi un pampalau si jumatate.

Dupa cateva replici intre cei doi, acesta il provoaca la o lupta si evident ca Mao castiga si il infrange pe Almaz, al carui tel era sa o salveze pe printesa Saphire. Imediat dupa lupta, Mao ii fura certificatul de erou tontului si il procopseste cu titlul de … Demon.  Astfel incepe aventura celui care urmeaza sa fie cel mai ciudat de hilar joc pe care l-ai incercat pana acum. Nu numai ca povestea are acel haz anime, dar este usor de inteles si pentru occidentali, fiind folosite serii extrem de cunoscute pentru a portretiza umorul lui Disgaea 3. Pe langa asta glume referitoare la Baywatch, Night Rider, Saved by The Bell sau Alf si-au gasit locul in acest titlu. Iar totul este completat de o celebra zicala cliseu: “The butler did it” Ceea ce face umorul si mai placut, mai ales ca il joci de placerea de a vedea ce ineptii mai spun personajele sau cum urmeaza sa se faca de ras.

Trebuie sa recunosc ca nu am mai jucat cu atata pasiune un RPG bazat pe ture de la Final Fantasy Tactics, joc care si el mi-a mancat o multime de ore, genul pentru mine fiind o demonstratie de gandire tactica, in fata shooterelor in care reactiile rapide primeaza. Totusi Disgaea 3 este exact asta, un RPG bazat pe ture extrem de bine realizat. Principiul fiind ca si la Tactics acelasi. Simplu de invatat, extrem de greu de inteles, in sensul in care acesta iti da o multitudine de personaje cu care sa iti alcatuiesti party-ul, iteme care nu se pupa bine cu altele, personaje care nu pot lupta in acelasi party si lista continua. Totusi inca de la inceput jocul iti da totul mura in gura, avand in vedere ca in academie gasesti cam tot ce te intereseaza: magazine, vanzatori de magie, traineri si tot asa, facand alergatul dupa anumite obiecte mai putin problematic. Dar daca doresti cele mai puternice arme din joc sau cea mai buna armura ai ceva de munca, mai ales ca unele dintre ele apar doar daca faci un anumit quest la un anumit moment in poveste, altfel ai pierdut item-ul definitv. Sa zicem asa, pentru a avea toate armele, inele si  armurile am stat cu strategy guide-ul in brate si am certatat pana si cea mai mica temnita din joc… siiii tot nu sunt level maxim. Am doar 7593 dupa doar 700+ ore de joc. (level cap 9999)

In fine, dupa ce ai cumparat ce te intereseaza de la magazin iesi din academie si incepi avemtura, selectand una dintre hartile pe care le ai la dispozitie. Odata ce ai ajuns pe harta sa inceapa distractia. Cum ai dat de primul inamic incepi lupta, care, printre altele, este la fel ca cea din Final Fantasy, adica bazata pe ture. Dai tu o data, da si el o data, fiind destul de greu sa iti demonstrezi indemanarea pe gamepad in acest caz. Aici primeaza alt muschi, mai important, si anume creierul. Trebuie sa inveti, mai ales de la jumatatea jocului, sa gandesti cu doua miscari inainte, daca nu trei, oponentii fiind cam trisori uneori, totusi nu imposibil de batut. Disgaea fiind destul de usor la acest capitol, avand in mare aceasi mecanica de joc ca si majoritatea j-RPG-urilor de pe piata. Problema intervine cand incepi sa inveti ca jocul poate sa faca si alte chestii mai istete precum: poti sa ridici nivelul unui item, diferite clase pentru fiecare caracter, upgradarea de clase pentru fiecare personaj, concursuri generate aleatoriu in timpul jocului, cursuri unde poti invata anumite lucruri despre o anumita magie (trebuie sa stai sa asculti tot, exact ca la ora), cluburi care iti confera anumite boost-uri pentru o anumita clasa si credeti-ma o pot tine asa pana la pagina 5, avand in vedere varietatea cu care acest joc ne intampina. Totusi, daca nu vrei sa faci tot din joc, Disgaea 3 nu te obliga sa faci asta, lasandu-te doar sa experimentezi povestea hilara asa cum este. Iar pentru cei speriati de nivelul maxim al jocului, pot sa spun ca am terminat titlul cu un level de 78 fara probleme, asa ca nu fiti alarmati. Sigur sunt si alte aspecte care o sa scoata peri albi multor jucatori pasionati de acest gen, dar credeti-ma pe cuvant: MERITA!

Grafica lui Disgaea nu cred ca este un etalon pentru industrie, mai ales in aceasta era HD plina de 3D steroscopic si alte pasarele. Acesta stie ca este un RPG 2D si mai ales stie ca este unul dintre cele mai bune la acest capitol. Grafia jocului nu numai ca este extrem de bine realizata pentru consola PS3, dar are acel sentiment nostalgic reminescent de la jocuri precum Final Fantasy 6 sau Dragon Quest 5. Aspectul curat HD totusi se vede, mai ales ca textul care era o problema in trecut este mult mai vizibil, iar toate secventele de dialog, cu toate ca nu sunt animate, sunt vocalizate extrem de bine de actori. Pe langa asta, trebuie acordat o nota extrem de mare muzicii din acest joc, avand in vedere ca aceasta a lasat o impresie adanca in timpanele mele, fiind saltareata si extrem de usor de retinut, seara uneori fiind greu sa inchid ochii fara sa o aud. Iar pentru ca Disgaea s-a facut remarcata pe PS2 pentru prima oara, atacurile speciale au acel simt epic cu care seria a obsnuit fanii. Nimic nu a fost lasat sa treaca printre degetele celor de la Nippon Ichi si se vede cale de o posta, Disgaea fiind extrem de bine slefuit intr-un produs finit pentru cei ce nu au o viata. Da… am spus-o … daca vrei sa joci acest joc trebuie sa te gandesti bine cat timp ii acorzi, avand in vedere ca, odata ce l-ai bagat in consola, trebuie sa fii pregatit sa pierzi multe ore in side-questuri si item world, povestea trecand pe plan secundar de foarte multe ori.

In concluzie, Disgaea 3 Absence of Justice nu este pentru toata lumea, cu toate ca l-as recomanda asa, mai ales pentru umor “ieftin” pe care uneori il baga la inaintare cu nesimtire. Acestei serii ar trebuii sa ii multumim pentru toate platformerele 2D de pe PS2, la vremea aceea Sony nedorind sa auda de asa ceva, politica de marketing spunand clar ca doar jocurile 3D sunt pentru PS2, ducand firme precum Capcom in pragul exasperarii, amenintand ca daca nu lasa Megaman 8 sa fie lansat pe consola opresc productia pentru Rezident Evil 4 pentru PS2. Disgaea a reusit la acea vreme ce alte companii nu puteau, sa dea pietii o experienta 2D pe un PS2 ce refuza cu desavarsire sa auda de orice altceva in afara 3D-ului. Multe jocuri nu au fost portate de pe alte sisteme din aceasta cauza, altele fiind create doar din aceasta cauza, motiv pentru care avem si astazi pe PS2 dezastrul numit Street Fighter EX3. Playtech ii acorda lui Disgaea 3 Absence of Justice un 8,7 si va recomanda sa incercati acest joc, cu doua mentiuni.

1: Aveti grija cat jucati e posibil sa pierdeti mai mult timp decat aveati impresia

2: Consultati o strategie de abordare a jocului si cititi manualul.