Dead Space 2: Un joc pentru egoisti [REVIEW]

, 11 Feb, 17:35

Visceral Games, Dead Space, jocuri video, review, Dead Space 2, review dead space 2

In urma cu doi ani, cei la la Visceral Games ofereau un joc ce i-a surprins atat pe critici, cat si pe jucatori. Dead Space venea pe piata cu un concept vechi de zece ani, doar ca locul in care se desfasura era putin diferit. Mai exact, Dead Space se petrecea in spatiu. Stiti voi… locul acela unde, daca urli, o faci de pomana, avand in vedere ca nu te aude nimeni. Acesta era si dictonul jocului pe atunci, daca ma gandesc mai bine. Aclamat de critici si indragit de gameri, jocul si-a facut loc incet dar sigur printre alte titluri din genul survival horror, punandu-si amprenta intr-un mod inedit, atat din punct de vedere al povestii, dar si al gameplay-ului.

Dead Space a introdus un nou mod de a “vedea lucrurile”, mai exact, de dupa umar, mod care, chipurile, ofera o perspectiv mai “spooky”. Protagonistul joculului, Isac Clark, era printre pionerii acestui unghi al camerei. Nu putem spune ca asta l-a ajutat prea mult, avand in vedere cum se termina prima sa aventura: tipul si-a pierdut iubita, sanatatea mentala, o nava de minerit cat un oras mic si, pe langa toate astea, cateva kilograme de sange, al lui si al inamicilor.

Au trecut trei ani de la evenimentele primului joc, iar Isac se trezeste in mijlocul unei epidemii de necromorfi inca o data, de aceasta data pe o statie orbitala in jurul lui Saturn, cam de zece ori mai mare fata de distrugatorul de planete Ishimura… traducere: Isac are mai multe dureri de cap, avand in vedere ca spatiu locuibil mai mare inseamna oameni mai multi si zombie gramada. Si exact asta se intampla. Jocul se leaga de prima sa parte, mai exact de evenimente, avand in vedere ca eroul nostru este minat la propriu pentru informatii despre Marker-ul distrus pe Ishimura si ceea ce sa petrecut pe nava. Adaugand la asta si faptul ca Isac are halucinatii si isi vede iubita decedata plimbandu-se ziua in amiaza mare prin diferite camere, jocul promite o experienta extrem de ciudata.

Jocul incepe destul de tensionat, cu tine tintuit de o masa, legat fedeles cu o camasa de forta si un tip pe care nu l-ai mai vazut in viata ta si care incearca sa te elibereze. Evident, binefacatorul scapa din lumea celor ce respira, papat de un necromorf, lasandu-te pe tine inca imbracat in camasa de forta sa alergi ca o gaina fara cap prin nivel, incercand sa te eliberezi. Nu este cea mai tensionata secventa a jocului, dar accentueaza sentimentul de disperare, cu care jucatorul se va familiariza pe parcusul lui Dead Space 2. Dupa ce scapi de elementul vestimentar incomod, afli ca au trecut trei ani de la ultima ta aventura si ca pana acum nu ai fost nimic altceva decat un cobai de laborator. Motivatia ta in acest joc este destul de simpla: scapa cu viata sau te papa zombilaii.

Destul de bine scenarizat, Visceral Games au reusit sa ofere o poveste cu adevarat horror cu acest al doilea titlu. Atat de bine scris incat te face sa iti doresti sa mergi inainte pentru a afla ce se mai intampla, iti ofera o introspectie in ceea ce inseamna un survival horror bine realizat din punct de vedere al povestii. Atat doar ca alte personaje ce iau parte la aceasta par a fi mai mult niste insertii fortate, jucatorul neavand timp sa se ataseze de ele, iar, daca o face cumva, fie sfarsesc tragic, fie se dovedesc a fi tacaniti cu acte in regula. Practic, lasa impresia ca sunt acolo doar pentru a mana povestea inainte si nimic altceva. Povestea tine jocul destul de bine in picioare, cat sa ofere celui care o experimenteaza acel sentiment de disperare si abandon, specific genului Survival Horror. Singurul dezavantaj este ca dureaza doar opt ore.

Visceral Games, Dead Space, jocuri video, review, Dead Space 2, review dead space 2Poate ca, in mare, gameplay-ul nu a fost modificat, Visceral mergand pe celebrul dicton al celor de la Black Isle: “Daca nu e schimbat, nu il repara”. Dead Space 2 musteste la propriu de familiar. Familiar si extrem de transant as putea spune, considerand ca mai toti necromorfii din joc se dezmembreaza anatomic corect. Daca in primul joc aveai doar ceva unelte de minerit pentru a detasa membrele inamicilor ce iti doreau pielea la propriu, acum, aceasta a doua parte iti ofera si ceva armament in adevaratul sens al cuvantului, facand experienta mai… Rambo uneori. Asta nu inseamna ca celebrul Plasma Cutter sau alte arme nu isi fac aparitia, fiind destul de distractiv sa tai un necromorf in doua parti disticte…

Asta nu inseamna ca distractia se opreste aici. Cele doua moduri Stasis si Telekinesis din primul joc sunt prezente si in Dead Space 2, adaugand un plus de control asupra campului de lupta. De ce control? Destul de simplu. Veti folosi Stasis mode in proportie de 80% pe toata durata jocului, fiind o unealta destul de folositoare pentru a ii opri pe adversari, pentru ca ii incetinineste sau chiar ii opreste pentru ca tu sa ai destul timp sa bei o cafeluta, sa iti faci somnicul de frumusete si sa te distrezi cu armele, dezmembrand bucata cu bucata. Si, hai sa fim sinceri, nimic nu este mai imbucurator decat sa vezi un adversar care isi pierde membrele cu incetinitorul… Iar telekinesis este exact ceea ce implica si numele. Un mod in care iti folosesti mintea pentru a misca diverse obiecte. In cazul de fata, cam tot ceea ce se misca poate fi folosit precum o arma pe care sa o arunci. Daca la asta adaugi si faptul ca ii poti rupe in bucati de necromorfi pentru a ii folosi ca arme, totul pare mai… hazliu. Totusi, chiar daca folosesti aceste doua moduri ca mijloc de aparare, acestea reprezinta mult mai mult. Sunt parte din mecanica de joc, iar cei de la Visceral au dorit sa fie folosite si pentru altceva, dovada ca sunt parte integranta din rezolvarea anumitor puzzle-uri in joc, fiind necesare pentru a trece anumite portiuni.

Visceral Games, Dead Space, jocuri video, review, Dead Space 2, review dead space 2Iar daca jocul este acum pe o statie orbitala, atunci mediul in care te desfasori sau, in cazul de fata, transezi este mult mai mare. Jocul nu numai capata o noua panza pe care sa isi verse necromorfii, dar si atmosfera in care se desfasoara este haotica si plina de mister, mai ales ca eroul nostru se gaseste de multe ori in situatii limita. Statia, intitulata The Sprawl, ofera, spre deosebire de primul joc, o experienta liniara, jucatorul nu mai are parte de secventele de “inapoi la inceputul nivelului” pentru a completa o anumita misiune. Isac este fortat constant sa avanseze pentru a supravietui, accentuand astfel genul survival Horror. Sigur, asta forteaza si jocul la o abordare liniara, dar in cazul de fata nu stiu inca daca este un lucru rau sau bun. Sinceri sa fim, daca ne-am gasi intr-o situatie similara, nu cred ca ne-am trezi brusc sa facem stanga-mprejur pentru a “rezolva” un puzle. Reactia omului de rand ar fi… “Screw you, guys, I’m going home”.  Chiar si asa, exista secvente in care jocul iti impune reactii rapide, dar si un pic de gandire logica, facand jocul sa straluceasca in anumite aspecte.

Dar, si acest “dar” este unul mare, Dead Space 2  sufera la un capitol adiacent: scriptarea nivelurilor il face monoton uneori. Chiar daca lumina este superba in anumite parti, aproape toate sperieturile in joc vin cu un declansator. Fie ca apesi pe un buton, fie ca deschizi o usa, multe dintre ele devin previzibile dupa o perioada de gameplay. Incercand sa trec o cutie cu ajutorul telechinezei prin pragul unei usi, m-am trezit cu un necromorf aparand din textura si atacand bietul recipient. Dubios, as putea spune, avand in vedere cam pe unde a ajuns tehnologia intelgentului artificial in ultima vreme.

Si, daca tot vorbesc de AI, avem ceva minusuri si pe aici… Toti carcalacii dintr-un nivel sufera de boala gainii fara cap. Acestia se vor napusti asupra ta fara nici-un fel de problema, singura lor motivatie fiind faptul ca tu esti pe acolo. Sunt ceva noi zombilai care seamana cu o potaie ce se ascund dupa cutii sau alte elemente, dar in rest nimic care sa iti puna la incercare tartacuta.

Totusi, chiar si asa, jocul nu sufera la capitolul noutate, Dead Space 2 avand armament cat curpinde pentru a dezmembra hoardele de necromorfi ce te ataca continuu. Daca in primul joc arsenalul era oarecum limitat, avand totusi acel sentiment de nou, cei de la Visceral au ales de aceasta data sa renunte la super arma pe care o creai cu ajutorul upgrade-urilor, introducand astfel redistribuirea acestora. Ca si in primul joc, upgrade-urile se realizeaza cu ajutorul unor Power Nodes, ce au rolul de a imbunatati arma, puterile sau costumul, crescand de la Viata pana la numarul de gloante in incarcator sau viteza de incarcare. Sfatul nostru este sa experimentati cat mai mult, exotismul de care da dovada Dead Space 2 la acest capitol fiind un plus notabil. Iar, daca tot am ajuns la noutati, aici intra si noul costum,  mult mai micut, dar si cu ceva adaugiri notabile, precum posibilitatea de a te propulsa in mediile cu gravitatie zero. Oricum, apar si problemele. Sigur, Isaac este mult mai agil datorita noului costum, iar inamicii par sa fie si ei mai sprinteni, dar bataliile cu super necromofii de la finalul unui nivel par sa copieze ad literam reteta din Lost Planet sau Vanquish, punctele vulnerabile ale acestora fiind vizibile de la o posta. Bine, jocul se scuza, e drept, la acest capitol, adaugand un sentiment cinematic acestor secvente si reusind astfel sa distraga atentia in mod discret de la adevaratele neajunsuri.

Dar cred ca cel mai mare chix pe care Dead Space 2 a reusit sa il dea este multiplayer-ul. Este bun daca vrei ceva nou sa te joci online, dar dupa cateva ore iti vei pierde interesul. Adevarata bijuterie a acestui joc este single player-ul, ceea ce il face potrivit pentru… egoisti. Modurile online sunt destul de limitate, iar felul in care sunt executate lasa mult de dorit. Cel mai bun cuvant pentru aceasta adaugire este „superficial”. Probabil ca niste oficiali EA au insistat pentru adaugare, dovada ca multiplayer-ul nu este atat de cizelat pe cat multi dintre noi s-ar fi asteptat. Singurul motiv pentru care va indemn sa il incercati este posibilitatea de a juca cu un necromorf, pentru a impiedica fortele de securitate sa isi indeplineasca misiunea. Alegerea este destul de variata de ambele parti, totusi zombi interspatiali sar in ochi din prima. Poti alege unul dintre cei cinci pentru a face ceea ce un necromorf face mai bine, adica sa ataci. Chiar si asa, diferenta dintre cele doua parti este vizibila. Concluzie…. E  dragut pentru cateva ore, dupa care devine monoton.

Totusi, o mica avertizare: daca mai aveti cumva salvate pe un dvd sau un stick save-urile primului joc, va sfatuiesc sa le folositi. Jocul deblocheaza anumite portiuni daca acestea se regasesc pe hard-ul dumneavoastra. Pe console este insa o alta poveste, varianta de Xbox 360 deblocand aceste portiuni daca ai jucat Dead Space Ignition, titlu downloadabil contra cost pe Xbox Live Arcade. Pe PS3 acestea sunt deblocate daca ai salvarile primului titlu.

La partea vizuala, lucrurile sunt total diferite de primul joc. Mai devreme aminteam de lumina si de felul in care aceasta a fost folosita. Ei bine, cei de la Visceral Games s-au intrecut pe ei insisi cu acest titlu. Portiunile prost luminate ascund tot felul de emotii, multe dintre ele scapand din textura cate un necromorf care sa te inhate. Statia orbitala fiind destul de mare, varietatea acestor momente este destul de larga. Iar in combinatie cu texturarea de nivel, puteti sa fiti siguri ca in anumite momente jocul va va sustrage un chiuit sau va va face sa luati o pauza, fiind destul de neprietenos cu cei cu afectiuni cardiace – da, portiunile grotesti sunt din abundenta. Nu de putine ori vei vedea chestii care atarna din tavan sau inamici dezmembrati pe podea. Si iti lasa o impresie puternica pe retina, pentru ca sunt extrem de bine realizati, in asa fel incat sa iti dea o senzatie puternica de… in fine, sa zicem ca e de la stomac. Probleme sunt si aici, totusi, multe dintre texturi avand prostul obicei de a se prinde in trigger-ele de nivel, transformand orice inamic intr-un redutabil plastic man ce se intinde pana la loc comanda.

Coloana sonora si sunetele din joc au probabil cel mai mare impact asupra psihicului. Aproape totul pe statia orbitala scartie, scanceste, urla, te sperie si jur ca cei de la Visceral ar trebui sa faca filme horror, avand in vedere ca nu o data au reusit sa ma faca sa tresar. Muzica in joc porneste atunci cand trebuie, accentuand starea de disperare. Mai tot timpul ai impresia ca cineva iti sufla in ceafa, de undeva auzi pe cineva care iti cere ajutorul sau zgomotul unui panou care cade si te face sa tresari. Si, hai sa fim seriosi, in primul joc Isac era cam tacut, nu merita si el un o voce cu care sa se exprime? Ei bine, a primit-o in aceasta a doua parte. Pe langa un costum nou si pleiada de noi arme, eroul nostru a invatat sa vorbeasca. O adaugare bine venita, e cert.

Pana in acest moment, Dead Space 2 este probabil unul dintre cele mai bune titluri survival horror de pe piata. De la deformarea cadavrelor sau a inamicilor pana la animatiile bine realizate, acesta reuseste sa ofere o experienta transanta. Pasii intreprinsi de producatori pentru a aduce la un nou nivel acest joc au fost in directia cea buna, totusi anumite neajunsuri ii cam umbresc aspectul general. Povestea si atmosfera te imping in lumea plina de ciudatenii si carcalaci, oferind un horror in adevaratul sens al cuvantului. Sunetele te asigura ca iti poti pierde viata la orice moment, iar necromofii, chiar daca oligofreni, pot dovedi ca numerul conteaza, hoardele acestora fiind destul de suplinite de noi si noi cadavre. Completand toate acestea cu aspectul cinematic al jocului, Dead Space 2 poate fi unul dintre acele jocuri care sa rivalizeze cu titluri precum Rezident Evil destul de usor. Playtech ii acorda acestuia un bine meritat 8,3.