DC Universe Online: un proiect in derulare [Review]

, 24 Ian, 21:04

joc, joc video, MMORPG, Massive Multiplayer Online Role Playing Game, Sony, Sony Online Entertainment, DC Universe Online, review

Probabil ca sunt printre putinii fericiti din epoca ceausista care a avut contact cu universul benzilor desenate. Marvel Comics, DC Comics, ocazional si un manga in engleza, dar in mare parte aventurile lui Batman, Superman, Flash, Spiderman, Hulk sau Iron Man au pastrat un sentiment nostalgic pentru mine. Sunt probabil primii super-eroi cu care am luat contact si mai mult decat asta, sunt o franciza in sine. O franciza care a fost transformata intre timp intr-o vacuta buna de muls de catre oricine are licenta de publicare cand vine vorba de jocuri sau filme. Nu cred ca trebuie sa amintesc jocuri precum X-Man pentru Mega Drive, Silver Surfer pentru Nintendo sau recentul fiasco intitulat Iron Man 2.

Acest gen de jocuri au primit reactii mixte. Unele au fost bune, apreciate de public si de critici, altele oribile pana la punctul in care iti venea sa apuci de gat producatorul si sa il bati in cap cu propriul produs. Cei ce au jucat Iron Man 2 sau Superman Returns cred ca inteleg cel mai bine sentimentul. Totusi, ce se intampla in momentul in care pui cap la cap universul DC Comics? Jocul de astazi, presupun. DC Univers Online, care sincer nu prea m-a convins la inceput. Sunt sceptic in ceea ce inseamna jocuri online, mai ales cand incearca sa puna cap la cap cei mai cunoscuti eroi si villans. Dar am spus initial. Dupa ce am vazut ceva gameplay si am apucat sa joc un Beta pentru el pot sa spun ca nu mai sunt atat de sceptic, produsul fiind mult mai bine echilibrat de cat ma asteptam, iar accentul este pus mai mult pe actiune si felul in care iti legi skil-urile in timpul unei lupte.

Avand in vedere ca stiu ca sunt si cei care sunt fani ai benzilor desenate pe acest site si am ceva cunostinte ca si cativa dintre cei care ma urmaresc cu regularitate, cel putin cand vine vorba de review-uri, o sa incerc sa nu stric prea mult povestea jocului, care, sincer sa fiu, pe mine nu prea m-a impresionat atat de mult, poate pe voi da.. Evenimentele in stadiu incipient al jocului, adica la inceput pentru cei care nu dorm cu DEX-ul sub perna, se petrec intr-un viitor indepartat, in care Luthor si mai toti villanii din DC s-au apucat de prostii… mai exact de tabacirea sistematica a super eroilor ce protejeaza pamantul, astfel Batman, Flash, Wonder Woman, Green Lantern si ce a mai ramas din Justice League se bumbacesc cu acestia, campul de lupta parand sa fie aparent orasul Metropolis care a ajuns din aceasta cauza o ruina. Obsesia lui Luthor de a-l distruge pe Superman este dusa astfel la rangul de nebunie, acesta eliminand rand pe rand fiecare erou, ramanand la final omul de otel, ce si el cade in lupta. Si da, stiu, Superman a mai murit pana acum de ‘nshpe mii de ori in diverse ocazii, totusi de aceasta data a crapat definitiv, avand in vedere ca Lex i-a plantat o ditamai lancea cu varf de kriptonita in piept. Ma indoiesc ca pana si aceasta putea sa reziste in momentul acela. Totusi, in tot acest vacarm, apare adevarata amenintare… Brainiac. Cel mai temut dintre supercomputerele intergalactice, care nu are nimic mai bun de facut decat sa asimileze toate puterile eroilor si ce a mai ramas din populatia Pamantului. Pentru cine se intreaba daca cumva povestea jocului incepe cu tine ca un luptator de rezistenta impotriva acestuia, raspunsul este nu. Lex reuseste sa construiasca o masina a timpului, pentru a se intoarce in timp si a avertiza Liga de pericolul ce planeaza asupra omenirii. Evident sceptic la inceput, Lex isi demonsteaza intentiile bune lansand in atmosfera pamantului Exo-Bitii lui Brainiac reprogramati, acestia purtand cu ei parti din puterile eroilor asimilati de super computer. Rezultat, te nasti tu. Super-gagiu, Omul Macaroana sau cum vrei sa te numesti in acest univers, Exo-Bitii recombinand codul genetic al celor care sunt muscati de acestia si transformandu-i in super eroi in toata regula.

Pot spune ca povestea jocului nu se termina cu filmul de prezentare, avand in vedere ca daca stai sa citesti fiecare quest in parte si ai destula rabdare, poti descoperi diverse parti de poveste chiar din seriile originale de romane grafice. Totusi, alegerile pe care le faci la inceputul crearii personajului tau sunt definitorii in evolutia acestuia, avand in vedere ca iti alegi stilul de lupta in functie de eroul care te influenteaza. Astfel, daca de exemplu il alegi pe Joker ca “mentor” nu vei avea cine stie ce super puteri, dar acel element supriza este o carte bine venita. Daca Wonder Woman este mai mult pe placul tau, atunci puterea si abilitatile tale sunt crescute, dar ai anumite deficite pe alte parti. Jocul fiind echilibrat din acest punct de vedere cand vine vorba de PVP… dar asta discutam mai incolo. Pentru poveste ii acordam un 9 si trecem la gameplay.

Adevaratul farmec al acestui joc este faptul ca poti sa iti gadili latura copilaroasa. Nu numai ca jocul iti pune la dispozitie un mod de editare a personajului destul de detaliat, dar modul de editare este extrem de usor de inteles. Poti pierde intre 40 si 200 de minute  trecand prin toate posibilitatile de aspect pe care acesta le ofera. De la un frac pana la printuri de animal, un aspect de leu sau robot, gasesti tot ce iti trece prin cap. Frumusetea fiind ca poti sa iti pierzi destul de mult timp la customizarea eroului tau si sa nu iti dai seama cand au trecut orele. Si sa nu uitam ca nu numai aspectul se poate edita, dar si puterile cu care incepi. Daca zbori, daca te misti mai repede ca fulgerul, daca ai super putere si lista este acolo sa o explorezi. Deja au aparut pe servere Wolverine Look Alike, Supermani sau alti eroi cunoscuti. Un mic sfat, daca incercati sa emulati un anumit erou, sa nu va asteptati la aceleasi seturi de super puteri pe care acestia le au de oferit. Fiecare erou are un numar limitat de atacuri la inceput, in functie de level, ca la orice MMO care se respecta, acestea crescand.

Evolutia caracterului tau, dupa cum am spus, este bazata pe cele trei mari elemente pe care le alegi la inceputul jocului. Mentorul fiind cel mai important dintre aceste aspecte, definind practic ce fel de erou sau villan doresti sa devii. Problema este ca esti limitat doar la trei mentori de fiecare parte. Dar si aici intervine o mare diferenta intre alegerile tale. De exemplu prima alegere pe care o poti face ca Mentor este Meta-Human. Acestia sunt eroi care nu si-au dobandit puterile ci le au in mod natural. Astfel la acest capitol de ales intre Lex Luthor ca villan sau Superman ca erou. Pe de alte parte, ai de ales cei ce si-au dobandit puterile intr-un mod magic, aici avand ca mentori pe Wonder Woman, az the good girl si Circe de partea intunecata a baricadei. Si, evident, totalmente umanii, dar ajutati de vointa si curaj… sau nebunie. Mentorii aici fiind Batman si … Joker. Fie ca alegi una dintre factiuni sau alta, mentorul tau te va calauzi de-a lungul evolutiei tale. Acestia jucand un rol cheie in dezvoltarea personajului tau. Aici intervenind celelalte aspecte ale dezvoltarii. Moralitatea si personalitatea, acesta fiind dobandite in functie de prima alegere. Iar o data ce ai facut asta, treci la lucrurile serioase… super puterile.

Aici lucrurile sunt mai dificil de ales, varietatea fiind destul de mare. De la Gadgets, foc si gheata, pana la arte martiale, telepatie si telechinezie, jocul te lasa sa iti editezi si aici in detaliu personajul, dandu-ti posibilitatea de a crea un erou destul de unic daca doresti. Totusi aici intervine o alta problema. Daca alegi anumite puteri doar pentru ca sunt cool, vei avea o surpriza. Jocul nu este prea generos cu cei care incearca sa emuleze un anumit erou, acesta trebuind sa balanseze destul de bine ofensiva si defensiva cu aceste puteri, mai ales ca ele iti definesc si skill tree-ul de care esti legat pe tot parcursul jocului. Totusi aceste alegeri sunt doar inceputul, avand in vedere ca pe toata durata jocului vei face multe altele ce iti vor, fie intari personajul, fie il vor face sa fie un papagal colorat frumos… dar care din pacate arunca cu fulgi. Asa ca atentie mare!

Si ajungem la gameplay-ul propriu-zis. Daca pana acum au fost destule MMO-uri disponibile si pe console, exemple fiind Final Fantasy sau Fantasy Star Online, DC iti da, pana in momentul de fata, impresia de un produs finit. Meniurile in joc arata bine, dar cam greu de navigat, jocul fiind gandit pentru un PS3, acest fapt devenind destul de evident odata ce incerci sa il joci cu un mouse si tastatura. Sincer sa fiu, mi-am infipt in USB un controler de Xbox 360 si jocul a devenit brusc jucabil. Aceasi problema am avut-o si in beta, dar acolo era totusi un Beta si nu un produs finit. Speranta mea este ca pe viitor producatorii sa rezolve acest mic inconvenient. Problema fiind ca o sa iti ia ceva pana sa te obisnuesti cu acest joc, mai ales ca jocul nu face o treaba buna sa iti explice ce, cum si unde inca de la inceput.

O alta problema este sistemul de skiluri din joc. Odata ce inveti un nou skil, acesta iti cam da cu rosia proverbiala in fata cand vine vorba de upgradarea puterilor. Submeniul este cam greoi, iar unora o sa le ia ceva sa isi dea seama cum sa isi schimbe puterile. Sigur, o data ce ai deblocat un skil nou acesta este activ in hot bar, dar daca doresti sa il inlocuiesti cu ceva care are DPS, fata de un direct damage, o sa iti ia ceva sa iti inlocuiesti puterile, avand in vedere meniul complicat. Pe langa asta, multe dintre skiluri nu prea iti explica in detaliu ce fac, dandu-ti doar o descriere simpla si la obiect, uneori facandu-ti alegerea sa fie mai mult un joc de noroc decat una avizata. Chiar si asa, in timpul gameplay-ului, odata cu avansarea in nivel iti poti edita skillurile cu ajutorul banilor din joc.

Acesta fiind spuse, intram in jocul cu pricina. Odata ce ai avansat putin, jocul iti da impresia initiala de repetitivitate, questurile pana la nivelul 15 fiind extrem de banale. Cotonogeste 10 carcalaci, distruge 20 de masinarii si tot asa. Abia dupa ce ajungi la nivel mai mare descoperi cu adevarat jocul, ceea ce face experienta pana atunci mai mult o durere in coaste, avand in vedere ca nu poti observa dinamismul acestuia. Iar instantele … eh, aici e o problema. Acesta nu sunt accesibile decat dupa ce ajungi la nivel maxim. Denumite in joc Alerte, DCU te pune pe tine si inca trei eroi sa va incercati norocul in a distruge un boss de zona pentru a fi recompensat cu ceva iteme mai puternice. Da.. si DCU are iteme care iti sporesc puterea, viteza sau skilurile. Totusi si la capitolul Alerte, jocul cam pica cu fundul in balta. Sigur, acesta sunt incitante, fiecare boss avand un mod unic de a fii distrus, dar sa omori 50 de inamici sau mai multi doar ca acesta sa apara devine destul de repede plictisitor si repetitiv. Poate doar boss-ii finali de la finalul alertelor sunt un plus bine venit, acestia deblocand filmulete in joc pentru o mai mare intelegere. Iar daca esti un pasionat al colectarii, jocul iti da posibilitatea de a aduna mici fragmente de amintiri din viitor, colectand astfel de fragmente, jucatorul primeste anumite iteme ce il ajuta pe parcusul jocului. La capitolul gameplay, DCU primeste din partea noastra un 6,8 si mentiunea ca acesta este inca un joc in plina dezvoltare, nota fiind acordata pentru varianta 1.02 a jocului.

Si ajungem la grafica, unde jocul isi arata muschii proverbiali. Pentru un tiltu ce apare pe PS3 si PC, jocul arata foarte bine, aspectul grafic fiind in ton cu universul pe care incearca sa il portretizeze. Costumele eroilor sunt extrem de bine detaliate, iar actorii vocali fac o treaba extrem de buna. Sigur, sunt probleme, mai ales pe PS3, dar aici intervine limitarea performantelor acesteia, dar chiar si asa, cu 10 personaje pe ecran jocul reuseste sa iti redea 30 de fps-uri cu chiu cu vai. Sunt momente in joc in care glitch-uri grafice apar, iar in momentul in care zbori poti sa le interpretezi drept focuri de arma sau atacuri, fiind foarte usor sa gresesti natura acestora. In schimb pe PC problema se poate pune asa. Daca nu ai un sistem mid-end, jocul nu iti este prea accesibil. Cerintele nu sunt mari, dar in momentul in care ai multi inamici pe ecran, jocul are nevoie de putere de procesare pentru ca acesta sa se miste fluent. Un dual core la 2,8, doi giga de ram si o placa video cu cel putin 256biti si 512Ram fiind imperativ necesare pentru a nu avea probleme.

Cat despre coloana sonora jocul nu poate decat sa fie laudat. Aceasta sustine atmosfera, fiind destul de dinamica cat sa te tina in priza in timpul unei lupte, schimbandu-se in functie de actiunea pe care o intreprinzi. Asa ca daca treci brusc de la stadiu de zbor sau fuga, la cel de lupta, tonul muzical iti va sustine adrenalina. Iar personajele din joc au fost si ele vocalizate de ceva talente cunoscute ce au dat viata in seriile animate in trecut, ceea ce nu poate decat sa bucure fanii. Pentru grafica si sunet, Playtech ii acorda un 8.

Sigur, nu este un produs finit, patch-uri si add-on-uri sunt pe drum, iar pretul de 15 dolari pe luna nu este atat de ridicat, mai ales pentru un Action MMORPG ca acesta, disponibil pe console. Parerea mea este ca DCU o sa capete ceva notorietate pe PlayStation 3, avand in vedere ca Final Fantasy este un fiasco, iar jocul nu este atat de rau. Noi patch-uri ce adauga noi alerte sunt deja pe drum, probleme sunt rezolvate pe parcurs si anumite abilitati nerf-uite pentru a face jocul sa fie cat mai echilibrat. De retinut este ca la carma acestui MMO, se afla creatorii lui EverQuest, si el la randul sa un MMO de succes. Scor final din partea Playtech 7.9.