WRC 2010: Migrene… prin troiene [Review]

, 13 Dec, 15:16

Mana sus cine tine minte primul WRC! Eu unul da! Inca imi mai amintesc ca, la acea vreme, jocul promitea o experienta autentica, cu namol care sare in toate directiile, masina se murdarea, iar daca loveai un obiect de décor aveai supriza sa observi ca masina era afectata. In acel an magic, 1998, simulatoarele nu prea erau la putere, iar serii precum GT sau Test Drive erau doar un vis pentru cei pasionati de masini, totusi, odata cu aparitia primului WRC, lucrurile se schimba radical. Ce aducea aceasta serie parea sa fie o mare inovatie in industrie, si da, nu neg ca a fost, dar toate acele elemente cu care seria venea pentru gameri la acea vreme acum sunt ceva normal in industrie, dovedind cam cat de mult s-a maturizat piata in 12 ani. Oricum, din 98 pana acum e drum lung, iar seria WRC a avut timp sa se maturizeze cu timpul… sau nu?

Imi este tare greu sa scriu acest review, mai ales ca am iubit aceasta serie in trecut, dar jocul nu mi-a lasat o impresie prea buna. Stiu ca nu este bine sa dau verdictul inca de la inceput, dar nu cred ca un joc care are in spate ani de experienta isi poate permite sa faca asemenea greseli grosolane. De la un sistem default de setari al masinii, care, o pot spune sincer, o sa scoata peri albi si celui mai “ardelean” jucator, pana la probleme de impact, WRC parca si-a uitat in trecut toate inovatiile. Sfatul meu, si probabil al multor altora care au jucat acest joc, este sa iti creezi un nou profil, in care sa editezi la sange setarile volanului. O sa stresez acest fapt, pentru ca jocul nu este realizat cum trebuie la acest capitol. Daca incepi cu setarile de start, acesta iti va face masina sa zboare in toate directiile, mai putin in cea in care doresti sa mergi, facand de multe ori experienta… gretoasa, avand impresia uneori ca masina nu atinge pamantul, masina se misca ca apucata de epilepsie, iar daca mai si apesi catusi de putin pe acceleratie, aceasta zboara in toate directiile incontrolabil. Odata ce ai reusit sa setezi toate chichitele, de-abia atunci o sa ai impresia ca esti la volanul unei masini si nu al unei barci cu motor si vei realiza ca jocul este greu. Nemilos as putea spune. Chiar si asa, jocul are probleme mari, mai ales la capitolul gameplay, facandu-l imposibil de jucat uneori, dandu-mi seama ca daca vrei sa il joci ca pe un simulator… nu ai nici-o sansa.

O sa mai fac un apel la maini pe sus si o sa intreb ce fel de driving game este WRC? Raliu? Da! Bravo cititor! Acum o sa intreb asa: Unde se desfasoara un raliu in general? Cumva pe teren abrupt cu denivelari? Exact!  Atunci de ce sunt penalizat la timp in momentul in care una dintre roti iese de pe traseu? Nu asta este scopul unui raliu? Jocul te taxeaza la timp ori de cate ori iesi de pe traseu, facand experienta imposibila. WRC la baza a fost si inca este un simulator de raliuri, stresand inca o data cuvantul raliu, avand in vedere ca jocul face tot ceea ce ii sta in putere sa iti demonstreze ca daca ai iesit si cu o roata de pe traseu, nu esti un jucator bun si meriti penalizat, uitand ca acesta este scopul unui raliu, si anume sa tai pe drumul cel mai scurt, pentru a scoate un timp cat mai bun. Daca ne uitam la orice conducator profesionist de raliuri, putem observa ca acesta tot timpul taie colturile, dovedind o problema majora a acestui ultim titlu WRC. Tind sa cred ca acesta a fost dezvoltat de cineva care nu avea nici cea mai vaga idee despre raliuri si ceea ce implica conducerea unei masini in conditii off road. Asta ca sa nu mai vorbesc de faptul ca fizica in joc a fost imprumutata din Star Trek uneori, masinile intrand in spinuri incontrolabile in momentul in care lovesti o bara de protectie.

O alta mare problema a acestui joc este copilotul, care sincer sa fiu ar trebui batut, avariat, legat de bara de protectie din spate si tarat un traseu intreg, doar pentru ca este cea mai proasta mecanica de joc “ajutatoare”, care nu face nimic decat sa te aduca la exasperare. Rolul acestuia este sa te ajute si sa iti livreze niste notite cat mai vizibile, dar oricat ai dori sa le vezi, acesta iti demonstreaza ca ai probleme de vedere. Notitele de multe ori fiind imposibil de citit, iar pe langa asta, acesta are si limba ascutita. Cum ai fost penalizat, hop cu gura, cum ai lovit ceva hop cu gura, te-ai uitat dupa o blonda, hop cu gura… de multe ori dorindu-mi sa joc GTA nu WRC, doar pentru a putea iesi din masina si sa descarc toate armele din dotare in scafarlia individului.

Ultima problema pe care am avut-o cu acest WRC, este constructia nivelelor. Comparativ cu Sega Rally sau Dirt 2, WRC nu iti prea pune la dispozitie un mediu in care sa te minunezi, ba mai degraba unul in care sa te plictisesti si sa iti dai seama ca multe elemente se repeta. De la public pana la anumite elemente de décor, jocul nu prea da dovada de multa valoare productionala. Trasee precum cele din Germania si Suedia mi-au lasat un gust amar, fiind extrem de docile uneori, facand jocul sa para mai degraba un arcade nu un simulator auto. Unde mai adaugam ca cei de la Milestone au decis sa ingradeasca tot traseul cu parapeti, lasand impresia unei curse din GT nu a unui raliu in toata regula. Sigur, sunt 13 locatii oficiale, dar, dupa cum am spus si mai sus, nu prea iti bucura ochisorii si nici manuta o data ce apuci sa le incerci, iar pe langa asta jocul vine cu o categorie B, numita Group B, ce se afirma a fi o parte integranta din istoria FIA. Toate acestea fiind completate de modurile clasice cu care jocul ne-a obisnuit, precum WRC, J-WRC, P-WRC, si S-WRC.

Per total, un gameplay mai mult decat dezamagitor, daca iti doresti un simulator de curse cu masini, mai ales de raliuri. Volanul trebuie calibrat, masinile au fizica inchizitiei, ori ca noi ori deloc, iar traseele arata ca… in fine. Ceea ce ma duce la ultima parte a review-ului, si anume grafica si sunetul.

Vreau o ranga. Serios… imi doresc o ranga pentru a lovi in cap pe cel care s-a ocupat de productia acestui joc. Mah omule… cum poti sa dai pe piata un joc care sa arate in asemenea hal? Serios? Cum? In ce conditii oferi un joc de 60 de euro daca eu, ca jucator, nu pot sa experimentez jocul cum trebuie? Jumatati de copaci, texturi care apar cand doresc si dispar tot la fel, iar problemele continua. Asta pe PS3, pe PC lucrurile se schimba. Jocul arata destul de bine, grafic vorbind, masinile fiind un pic mai aratoase si mediul fiind mai bine randat, dar asta nu scuza portarea defectuoasa pe una dintre cele doua console. Pe PS3 jocul este ingrozitor, iar pe XBOX 360 timpii de incarcare ii depasesc pe cei din Forza Motor Sport… ceea ce spune multe pentru unii dintre voi. Sa zicem asa… daca WRC aparea doar pentru Wii… cel putin pe console, acesta ar fi fost o capodopera. Nu numai ca motorul fizic pe console este “jenibil”, dar are mult prea multe probleme si, dupa cum am spus, jocul nu prea este cel mai stralucit la capitolul arhitectura de nivel. Totusi, exista si parti bune. Coloana sonora si sunetele de fundal. Chit ca am impresia ca au fost importate din titlurile precedente, acestea fac o treaba buna de a sublinia experienta de joc, iar coloana sonora este si ea destul de buna, oferind o atmosfera antrenanta.

Per total, WRC 2010 mi-a dovedit 3 lucruri. 1: Daca a fost bun in trecut nu inseamna ca poate sa mai faca ceva in prezent. 2: Este unul dintre putinele jocuri din acest an care mi-a mancat nervii la propriu. 3: Daca vrei un simulator auto cu o puternica “afectiune” fata de arcade, WRC este jocul pentru tine. Playtech ii acorda lui WRC 2010 un 6,9 si speram ca WRC 2011 sa aiba parte de alta echipa de dezvoltare, altfel aceasta franciza este clar pe duca.