20 dec. 2010 | 11:26

Securitatea si Educatia. Cum se inteleg?

FEATURE
Securitatea si Educatia. Cum se inteleg?

Scolile si universitatile din intreaga Europa se confrunta cu probleme tot mai mari legate de violenta in randul elevilor si studentilor, violenta din afara institutiei si diverse alte forme de agresivitate. Atat elevii/studentii, cat si personalul didactic sunt afectati de aceasta amplificare a comportamentelor violente. Conform celui de-al patrulea Sondaj European referitor la Conditiile de Lucru, violenta si hartuirea reprezinta cateva dintre cele mai mari riscuri cu care se confrunta cei din sectorul educativ. Asadar nu este de mirare ca siguranta si securitatea devin probleme tot mai stringente pentru comunitatile scolare.

Pentru multi parinti ingrijorati, protectia adecvata a copilului lor in scoala a devenit la fel de importanta ca si calitatea actului de predare-invatare. Ca atare, Comitetul pentru Educatie al Uniunii Comerciale Europene (ETUCE) declara ca este ”imperios necesar ca scolile sa treaca la actiune, pentru a preveni violenta in interiorul acestor institutii si a facilita o atmosfera in care copiii sa poata sa invete, iar profesorii sa poata sa isi faca meseria intr-un mediu pozitiv, sanatos si sigur.

In contextul in care siguranta sectorului educativ intra in atentia politicienilor din intreaga Europa, guvernele locale formuleaza tot mai multe cerinte pentru a asigura un mediu educativ sigur. Institutiile utilizeaza la ora actuala o multitudine de metode interne pentru a spori gradul de securitate, printre aceste numarandu-se cursuri de pregatire a unor mediatori pentru studenti, dezamorsarea conflictelor si cursuri de pregatire pentru personalul didactic, dar si cele mai bune practici de siguranta, cum ar fi dezvoltarea planurilor de evacuare.

Un rol important joaca si implementarea unor tehnologii de securitate precum sistemele de supraveghere video. Prezenta camerelor de filmat indeparteaza, intr-o anumita masura, potentialii vandali si agresori, dar mai important este faptul ca elevii/studentii si profesorii stanjeniti de amenintarea actelor de hartuire sau violenta sunt incurajati si linistiti de prezenta camerelor in spatiile publice din scoli.

Este adevarat ca exista programe nationale si europene, precum si finantare acordata pentru sustinerea unor metode interne, cum ar fi cursurile de pregatire, dar implementarea unor tehnologii de siguranta ridica adesea probleme financiare uriase, fara a mai pomeni si dificultatile generate de constrangerile de natura legala sau politica. Inainte de a lua o decizie in acest sens, administratorii scolilor trebuie sa evalueze cu mare atentie cerintele legale si costurile, cantarindu-le in raport cu gradul de risc si beneficiile asteptate.

Calcularea costurilor unui sistem de supraveghere video trebuie sa includa nu numai costurile initiale ale camerelor video, ci si costurile de instalare, costurile sistemului, costurile constante de intretinere, plus timpul necesar pentru training.

Sistemele digitale de supraveghere care ruleaza prin retea pot sa utilizeze conexiunea de Internet existenta in scoli si sa ruleze pe computerele scolii, devenind astfel o solutie eficienta din punct de vedere al costurilor. Intrucat nu sunt necesare cabluri suplimentare, si costurile de instalare sunt relativ mici. Imaginile pot fi stocate pe un hard disk de computer, ceea ce inseamna ca nu este necesara achizitionarea altor dispozitive costisitoare de stocare.

Folosirea retelei pentru supraveghere video permite monitorizarea de la distanta a locurilor de joaca, holurilor, coridoarelor si salilor de clasa. In afara orelor de curs, acelasi sistem de supraveghere poate fi utilizat pentru a monitoriza de la distanta bunurile scolii si a descuraja astfel actele de vandalism. Monitorizarea de la distanta poate fi o alternativa mai eficienta din punct de vedere al costurilor decat angajarea de personal de paza suplimentar. O solutie video digitala avand incorporat un sistem de detectare sofisticat, dotat cu senzori de miscare, poate declansa o alarma care sa transmita automat imagini catre operatorii sistemului de siguranta, oferindu-le informatii clare si detaliate, pe baza carora sa ia o decizie.

Administratorii scolilor sunt dispusi sa utilizeze sisteme de supraveghere video pentru a descuraja actele infractionale si a furniza dovezi clare, dupa producerea unui eventual incident. Cu cat imaginea este mai buna, cu atat se pot identifica mai usor fetele celor implicati, se pot repera detalii si activitati importante. Camerele digitale cu standard HDTV reprezinta un salt inainte in calitatea imaginii, oferind o rezolutie de pana la cinci ori mai mare fata de standardul de semnal TV analog.

Exista kituri de supraveghere video disponibile pe piata, special concepute pentru sectorul educativ. De exemplu, Axis Communications ofera o solutie de supraveghere video digitala, completa si usor de instalat, care include camere in retea, monitorizare profesionala si software de inregistrare. Kiturile de supraveghere pot fi extinse cu usurinta, in cazul in care devine necesar un numar mai mare de camere.

[album: http://playtech.ro/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/axis video cameras/|height={450px}]


Indiferent ce solutie ar alege o institutie educationala, tehnologia trebuie combinata cu o abordare completa a conceptului de siguranta, care sa includa masuri legate de cele mai bune practici. Acestea acopera o diversitate de elemente, de la dezamorsarea conflictelor, pana la proceduri care permit evacuarea rapida in caz de urgenta sau camere de siguranta care detecteaza prezenta unor persoane neautorizate. Aceste este unicul tip de abordare care va contribui la prevenirea actelor de violenta in scoli si va facilita instaurarea unei atmosfere in care elevii sa poata studia in conditii de eficienta si siguranta.

Un exemplu demn de urmat este cel al englezilor. Knowsley Community College a instalat peste 300 de camere video IP in campusul si facilitatile pentru predat pentru a asigura siguranta elevilor si profesorilor in acelasi timp.