Red Dead Redemption: Ai scos Coltul, ai dat… coltul [Review]

, 05 Iul, 10:22

Rockstar Games, Read Dead Redemption, Read Dead Redemption review, Read Dead Revolver, Read Dead Redemption multiplayer, Read Dead Redemption grafica, Read Dead Redemption gameplay, Read Dead Redemption poveste, The Dead Eye System, Read Dead Redemption cai, Read Dead Redemption sunet

GTA4 este si probabil va fi un joc de referinta cand vine vorba de jocuri Sand Box. Rockstar s-au facut remarcati prin titluri controversate, seria GTA fiind in topul celor mai iubite si urate jocuri din toate timpurile. Jocul a prins atat de bine incat creatorii s-au decis sa isi incerce mana la ceva mai diferit. Sigur, acestia au facut si un joc de ping pong si alte titluri, dar punctul lor forte sunt jocurile de actiune bazate pe o poveste bine pusa la punct si … multa controversa.

Red Dead Redemption este probabil cel mai ambitios proiect de pana acum de la RockStar, avand in vedere ca zovonurile spuneau ca jocul are un buget de 50 de milioane de dolari, doar ca sa aflam, cu putin timp inainte de lansare, ca jocul de fapt si de drept, a avut un buget care se pare a depasit putin suma de 100 de milioane de dolari. Iar aici intra si bugetul de marketing si popularizare. Jocul avand parte de cea mai virala campanie publicitara din ultima vreme, Rockstar platind un regizor pentru a realiza un film de 30 de minute cu ajutorul jocului, numai pentru ca acesta sa fie difuzat, in prime time, pe Fox News. In concluzie Rockstar stiau ce fac, avand in vedere ca la nici 20 de secunde dupa difuzarea “filmuletului” situl acestora a fost invadat de peste 2 milioane de utilizatori, dintre care, “doar” 70% au comandat jocul in avans. Ce poti spune… Bravo Bah! Altceva nu pot sa exclam, avand in vedere ca Red Dead se vinde ca painea calda si este considerat un succesor de succes al francizei GTA.

Totusi si Red Dead Redemption este si el la randul lui un succesor al unui joc, pe numele sau Red Dead Revolver, joc care la vremea respectiva nu mi-a lasat o impresie prea buna, fiind inca un joc cu cowboy mediocru dar cu o poveste bunicica. Inca de la data anuntarii, producatorii au tinut sa precizeze ca cele doua jocuri nu au cine stie ce legaturi, lucru care intr-un fel m-a bucurat. Povestea in Revolver era cam prafuita si incerca parca prea mult, sa copieze Westernurile Americane, fenomen care dupa parerea mea ar trebui lasat pentru marile ecrane… si atat. Totusi intrebarea ramane: Este Red Dead Redemption un joc care se ridica la standardele invocate de producatori? O sa incerc sa il jupoi meticulos si sa expun plusurile si minusurie, acolo unde sunt.

Anul este 1911, vestul salbatic este aproape de sfarsit, iar tu, John Marston, un fost membru al unei bande de “baieti veseli” incerci sa fii baiat bun. Numai ca trecutul se pare ca il prinde din urma pe cowboy-ul nostru, acum cap de familie si tata, familia fiindu-i rapita de catre niste agenti guvernamentali… Reactia mea initiala a fost destul de simpla …”Ceee ?!”. Omu sta linistit, nu baga pe nimeni in seama, vrea sa fie copil educat si cuminte si tu ii rapesti familia si ii latri ordine in ureche? Clar, rapitaorii nu s-au uitat la filmele Holywoodiene de categoria B. John… (ce nume generic are si asta) o sa se razbunde mai mult ca sigur, altfel nu se respecta scenariu… O secunda. In ce an sunt astia 1911! … Mda… se explica actiunile agentilor guvernamentali ! Inapoi la poveste deci. John ( chiar au ramas producatorii fara inspiratie cand vine vorba de nume?) este trimis sa rada restul fostei sale bande, pentru ca familia acestuia sa fie eliberata. Conditiile fiind destul de simple: “Ori ii belesti pe aia, ori iti belim familia ! “ Citat din joc un pic stilizat si adapatat la forma dulce de explirimare romaneasca. Asa ca Ion (daca ii mai spuneam odata John o luam razna) pleaca intr-o calatorie prin deserturile toride pana in partea diametral opusa a hartii, in orasul New Austin, pentru a captura sau ucide, dupa cum doreste jucatorul, pe fostul sau partener de fara de legi. Bill Willamson; care, baiat destept, si-a format propia banda de apucati cu care controleaza un Fort militar “micut”.

Peste cateva cadavre mai incolo, esti rapus de un glonte parsiv si lasat sa mori in desert. (daca se termina asa jocul imi aruncam consola pe geam). Cum stateam eu cu joypad-ul in mana, apare un fermier simpatic care imi salveaza viata si ma duce la doctorul satului, pardon orasului… Iar aici incetez cu povestea. Pana acum v-ati facut o idee de felul in care se desfasoara presupun! Are acel iz tipic RockStar, doar ca povestea este atat de bine intocmita de la un anumit punct, incat te pierzi in felul in care se desfasoara actiunea. Iar misiunile aditionale adauga o valoare sporita acesteia. Avand in vedere ca si ele se intind pe o durata de 12 ore, ceea ce pluseaza la valoarea jocului. In acest moment am terminat jocul, dar sincer sa fiu, exista cel putin 200 de questuri aditionale pe care le pot aborda, ceea ce ma face sa ma gandesc daca sa il iau sau nu de la inceput. Lucru care ma bucura, avand in vedere ca majoritatea jocurilor sunt orientate in ziua de azi pe multiplayer, nici de cum pe nararea unei povesti bine puse la punct. Pentru poveste Playtech ii acorda lui Red Dead Redmption 9.5 familii dezbinate.

Incet, incet am ajuns la cel mai drastic moment al acestui review. Degeaba are un joc o poveste tare, daca gameplay-ul este unul mediocru si impedicat. Nu spun ca este cazul lui Red Dead, dar dupa ce am petrecut mai bine de 40 de ore, explorand fiecare ungher al hartii, mi-am dat seama de ceva: “Jocul asta este diferit de orice Sand Box de pana acum” Atata libertate parca nici seria GTA nu mi-a oferit un joc pana in acesst moment. Egine-ul jocului RAGE, a fost updatat si imbunatatit pentru a dezvolta o lume cat se poate de realista, unde mai pui ca dispune si de motorul fizic Euphoria (un exemplu de joc care foloseste acest engine este Star Wars Force Unleashed) adaugand un plus la experienta jucatorului.

Red Dead Redemption are acel simt de Spaghetti Western veritabil. Mai tot ceea ce ti-ai inchipuit ca poti face in acea perioada si ce nu ti-ai putut inchipui este posibil. Inca din primele momente in care te urci pe un cal, vei avea parte de o experienta mareata, iar aici ma refer la marimea hartii, nu la calibrului armei tale. Numai pentru a traversa intreg tinutul dureaza destul de mult, unde mai pui la socoteala si pericolele aferente: banditi, animale salbatice si diverse intalniri sporadice. Jocul ofera tot ceea ce un western game ar trebuii sa ofere, ba mai mult, te implica in armosfera, prin level designul sau, acesta fiind unul dintre cele mai bune din acest an, pana in momentul de fata. Iar daca asta nu e indeajuns pentru a te introduce in in universul RDR, ia incercati sa sa va imaginati ca poti juca poker, scanderberg si potcoave pentru a castiga bani, poti face pe cowboy-ul si sa mani cireada de vaci prin desert. Nu e destul pentru voi, viitori pistolari virtuali? Ok! In joc poti alerga dupa comori, aur, sa vanezi animale pentru a le jupui si a le vinde piele la un magazin, sa imblanzesti mustangi salbatici, sa te duelezi cu diversi indivizi sau sa fi vanator de recompense. Jocul ofera cea mai realista experienta western de la Call Of Juarez incoace. Si o sa repet asta pana cand o sa conving onoratul cititor. Iar ceea ce am enumerat mai sus, este doar cireasa pe tort. Jocul ofera mult mai multe.

Totusi, cum este ca gameplay? Cum se controleaza? Care este mecanica de joc? Este diferit de ceea ce este pe piata? Are indieni si cautatori de aur crizati? Raspunsul este simplu, la un joc de o asemenea marime, bug-urile sunt de asteptat. Si sa fiti siguri, ca daca exista in joc, o sa le indentific destul de repede. Totusi acestea se pot trece cu vederea, pentru ca, dupa cum am spus, Red Dead este un joc Mare. Daca GTA a fost aplaudat pentru Gamplay-ul sau inovativ, sa fiti siguri ca RockStar nu s-au abatut de la formula care le-a definit brandul. Sitemul de “Pac Pac” in joc este unul extrem de functional, armele functionand surprinzator de realist, acestea fiind in ton cu anii 1900. Asa ca daca va asteptati sa va plimbati cu lansatorul de rachete prin nivel, Red Dead nu este jocul pe care il cautati. Arsenalul din joc variaza intre celebrele revolvere cu sase gloante, carabine, tunuri (nici-un joc nu este complet fara o explozie buna) si mitraliere cu 6 tevi, gadiland astfel gamer-ul cu tendinte distructive. Se obvserva nivelul de detaliu acordat acestora, avand in vedere ca tot ceea ce scuipa gloante in Red Dead, a fost refacut in joc pentru a aduce cat mai mult cu realitatea. Iar daca realismul este un punct forte cand vine vorba de arme, producatoriI au ales sa implementeze si o mecanica de joc extrem de utila intitulata “The Dead Eye System”. In esenta acest sistem consta intr-o incetinire a timpului si marcarea inamicilor pentru ventilare. In termeni simpli: “Inamici la stanga, inamici la dreapta, inaimici in spate, inamici peste tot! Ce fac? Ninmic mai simplu, activezi Dead Eye, incetinesti timpul, marechezi scafarliile oponentilor si lasi inteligentul artificial sa isi faca treaba, lasand “Za Bad Guys” sa se intrebe de ce arata ca o stropitoare” Aceasta mecanica, a fost imprumutata din Red Dead Revolver si imbunatatita vizibil, conferind in cazul de fata sentimentul de Wild Wild West cu care jocul incearca sa ne familiarizeze.

Totusi, daca jocul este mare, cum te deplasezi de la punctul A la punctul B? Daca tot imi pun singur intrebari o sa imi si raspund la ele. Evident cu Mig-ul. Glumeam, va puteti inchipui. Jocul are o selectie impresionanta de caluti, martoage si carute, cu care Ion al nostru de la Poplaca se poate transporta prin vastitatea nivelului. Totusi, elementul care mi-a atras atentia sunt caii, pe langa faptul ca acestia sunt din punct de vedere anatomic, cat se poate de corecti, acestia respecta toate legile fizicii. In nici un joc de pana acum, nu am mai intalnit o martoaga atrat de bine randata. Sunt intradevar un miracol al stiintei moderne, miracol de care Rockstar, s-au folosit la maxim. Numai din acest punct de vedere merita un premiu, avand in vedere ca pana acum consideram doar masinile un mod fiabil de transport, parerea mea fiind schimbata dupa acest joc. Hai sa trecem la lucruri mai seriose, cum ar fi sistemul de moralitate din joc. Daca pana acum Rockstar au fost criticati pentru natura violenta a jocurilor lor si pentru gradul ridicat de imoralitate, acestia au luat aminte si au creat in Red Dead un sistem care reflecta actiunile tale in joc. Asa ca daca decizi sa razi de pe fata pamantului un intreg oras, sa “kilaresti” o doamna de moravuri usoare (asta ca sa nu ii spun altfel) sau pur si simplu sa alergi seriful orasului tragand in stanga si in dreapta, sa nu te miri daca cei din jurul tau incep sa tremure de frica cand ii abordezi sau daca incep sa apara vanatori de recompense care iti vor pielea. Totusi exista si reversul medaliei, asa ca, daca esti numai lapte si miere si sajuti pe toata lumea, vei putea debloca questuri si primi skiluri noi, lucuru care se poate intampla si pe partea intunecata a westernului. Pe principiul: “Come to the dark wilde west, we got slaves”

Pentru gameplay-ul de single player Playtech ii acorda lui Red Dead Redemption 9,2 cai frumosi si facem loc multiplayerului, pentru a fi revizuit.

Inca de la inceput o sa spun ca aspectele negative, pe care o sa le enumar in partea de grafica si sunet, se reflecta in componenta de multiplayer. A nu se intelege gresit, jocul on-line nu este unul prost, este chiar unul extrem de bine realizat, dar am ales sa incep pe un ton negativ, pentru a pune cititorul in tema cu ceea ce il asteapta. Componenta online este extrem de bine realizata si da o libertate destul de rar intalnita in jocurile de gen. Daca multiplayerul de la GTA4 a fost vazut relativ bine de catre comunitatea de gameri, Red Dead Redemption este fix opusul, demonstrand astfel ca Rockstar au plecat urechea la jucatori. Inca de la initializarea modulului on-line, o sa observi ca harta din single player este disponibila si in acest mod de joc, dand un nou inteles cuvantului “free-roam”, sau pe romaneste “ umblat ca bezmeticul” Harta extrem de mare da o libertate de exprimare jucatorului, avand in vedere ca acesta poate sa isi aleaga felul in care abordeaza jocul on-line. Multiplayerul este gandit ca oricine sa il poata aborda. Daca doresti pur si simplu sa te plimbi si sa colectezi experienta pentru a debloca diferite moduri de joc, articole de imbracaminte si sa faci misiuni, nu o sa iti zica nimeni nimic de rau. Asta daca nu doresti sa fii mai “Hard-Core” si sa iti faci un party cu amicii, pentru a ataca un fort sau un avampost controlat de “banditi”. Totul iti da experienta, de la colectarea de piei de animale, pana la parcurgerea anumitor questuri special gandite pentru multiplayer. Multiplayerul din Red Dead Redemption poate fi un joc de sine statator, dupa cele spuse mai sus, totusi micile buguri si exploituri, il fac in unele cazuri inabordabil. Acestea fiind spuse Playtech ii acorda jocului un 8.5 cowboy virtuali online si trecem la grafica si sunet.

Mai devreme spuneam ca o sa enumar la acest capitol problemele cu exploiturile si bugurile de grafica si exact asta am si gand sa fac. Din punct de vedere grafic, jocul nu are cusur, Red Dead Redemption stralucind cand vine vorba de texturi HD extrem de bine realizate si aplicate, chiar daca jocul are o rezolutie nativa de 720p. Nivelul de munca pentru un joc de asemenea marime presupun ca a fost titanic si spun asta pentru ca iti ia ceva sa traversezi harta, sa explorezI orasele si sa interactionezi cu toate NPC(Non Playable Character)-urile. NPC-uri care si ele la randul lor arata fenomenal. Problema este ca intr-un joc de o asemenea marime, exista si o certitudine… faptul ca bugurile de programare si texturare vor fi prezente. Cei ce au jucat varianta 1.0 a lui GTA4 stiu despre ce vorbesc. Cazut prin nivel, trecut prin texturi si in cazul nostru, un nou bug demn de mentionat, picatul in cur prin cal. La un moment dat in joc, am incercat si eu, ca orice cowboy ce se respecta, sa ma sui pe mustangul meu. Mare mi-a fost surpriza cand am picat prin cal, prin nivel si am primit un ecran de loading. Astfel de buguri sunt scuzabile la un joc de o asemenea marime, dupa cum am spus, totusi bugurile se reflecta si in multiplayer, rezultand in exploituri. In modul de online, m-am luat la o serie de impuscaturi “prietenoase” cu un amic, numai ca sa descopar ca acesta sa ascuns dupa un bolovan prin care putea sa vada, iar pentru a plusa mai mult la stresul meu, putea executa la infinit Dead Eye, ceea ce ma punea pe mine intr-un dezavantaj. Va inchipuiti acum ca daca din greseala am descoperit unul dintre aceste “exploit-uri” exista si altele… nu ? Ajunge numai sa folosesti un Google si o selectie de cuvinte si gata, Instant Cheat Mode. Dar la cum ii stiu pe Rockstar, o sa indrepte destul de repede aceste neajunsuri, avand in vedere ca multe dintre problemele multiplayerului si single playerului din GTA 4 au durat 3 sau 4 luni pana au fost reparate. In concluzie sunt sperante mari, avand in vedere ca din punct de vedere auditiv jocul este o capodopera.

Anul trecut eram usor contrariat intre DragonAge Origins si Uncharted, care dintre ele are actori vocali mai buni. Anul acesta am aceasi dilema intre Mass Effect 2 si Red Dead Redemption. Daca jocul cu care este foarte posibil sa se infrunte pentru cel mai bun sunet al anului, ma refer la Mass Effect 2, a avut 90 de actori, ce au interpretat 546 de personaje, Rockstar au ales sa foloseasca pentru vocea fiecarui NPC cate un actor vocal, asta explicand intr-un fel bugetul de peste 100 de milioane de dolari, pe care Red Dead Redemption l-a avut. Aproape nimic nu a fost lasat la voia intamplarii cand vine vorba de sunet. Acesta porneste atunci cand trebuie, iar vocile NPC-urilor si sunetul sunt sincornizate la milisecunda. Asta ca sa nu mentionez ca muzica in joc te obliga sa pui pe loc repaus realitatea si sa te cufunzi in lumea western, pe care jocul vrea sa o impuna. Ce pot spune… jocul este extrem de bine realizat la capitolul sunet si mai mult straluceste la acest capitol. Asta ca imi fac o intruducere de final si sa spun ca exploziile si impuscaturile in joc suna fabulos, si ca Playtech ii acorda lui Red Dead Redemption un 8.5 caluti fantoma care trec prin pietre de cheat.

Ce pot spune, Red Dead Redemption este un joc bun, trecand peste neajunsurile evidente de programare si texturare. Este inevitabil ca acestea sa apara si sa bantuie jocurile Open World, asa cum si in RTS-uri, unele probleme cu anumite unitati sunt considerate “Cheaturi”. Trebuie sa recunosc, macar acum la final, ca initial jocul nu mi-a facut cu ochiul, considerand ca este un GTA 4 in vestul salbatic, doar pentru a ma atrage in universul sau si a ma obliga sa il plac. Daca esti un jucator casual sau un Hard Core Gamer, Red Dead Redemption este pentru tine. Probabil ca tabara jucatorilor “profesionisiti” se va simtii usor lezata de comentariul meu anterior, dar daca cativa dintre ei au incercat jocul, macar si pentru cateva minute, stiu despre ce boscorodesc pe aici. In fine, hai sa dau nota finala aceasta fiind 8,9 si va asteapta condica de sugestii si reclamatii din josul paginii.