R.U.S.E + MOVE: Double Review

, 27 Sep, 12:06

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360


Intr-un peisaj clar dominat de Starcraft 2 [review], cei de la Ubisoft s-au decis sa lanseze si ei o “ofensiva” impotriva gigantului Blizzard. Inca din primele randuri o sa vreau atentia cititorului, pentru ca acesta nu este un review general, asa cum v-ati obisnuit sa gasiti pe Playtech, ci unul dedicat. Un gen de review care se adreseaza unui public explicit, testat pe o singura platforma si explicat din punctul de vedere al acelei platforme. De ce? Pentru ca dungi ! Este bun raspunsul ? Nu…? Ok… pentru ca Playstation Move tocmai s-a lasnsat si pentru ca un review al controlerului a fost deja facut cam peste tot, ne-am decis sa fim originali si sa il facem aplicat, adica sa il includem intr-un review de joc, pentru ca, sigur, acesta se adreseaza jucatorilor de console, care urla de ani de zile dupa mouse si tastatura. Ei bine dragi mei, acesta este cel mai apropiat lucru de acestea. Asa ca fara sa mai scriu prea mult la introducere si sa imi torturez mintea (si asa prajita de atatea jocuri) incepem cu review-ul de astazi.

 

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360Povestea lui R.U.S.E. Jocul este plasat intr-o lume fictiva, undeva in anii 40, cand ceva germani s-au decis sa atace intreaga lume. Pana aici stim cam tot din cartile de istorie. Totusi lucrurile se complica in momentul in care apare un super spion numit Gheorghe. Am glumit, numele sau este Prometeus, acesta avand raspunsurile la toate tacticile militare si dezavantajele strategice ale Aliatior si nu are remuscari in a le impartasi cu Frantz, adica Nemtii. Acesta este plotul central al povestii. Campaniile sunt rasfirate in jurul acestui Prometeus si descoperirea lui, iar in general nu mi-au lasat o impresie buna. Povestea jocului este acolo ca sa fie. Dialogurile sunt uni-dimensionale, iar jucatorul nu se poate indentifica cu personajele din joc. In prima parte, jucatorul face cunostinta cu Joe Sharidan, un tanar maior, care pe parcursul campaniilor intre Afrca si Germania va primii si o serie de promovari si isi va dezvolta simtul acut al grandomaniei. Nu se poate numi cel mai stralucit personaj principal, dar dintre toti este singurul care iti lasa o impresia placuta si nu te face sa iei o ranga pentru a aplica cateva corectii echipei care a dezvoltat scenariul. Dupa ce te desparti de Iosif, pardon Joe, jucatorului ii este prezentat un anume General Richter. Care sincer sa fiu, este motivul pentru care multe jocuri ajung la fundul cosurilor de discount. Mania persecutiei, grandoman, plictisitor, cu dialoguri scrise parca de un pusti de gradinita cu probleme grave de dictie. Pardon ala e actorul vocal. Discutam de asta la grafica si sunet.


al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360


al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360Uite o idee Ubisoft, data viitoare cand incercati sa lansati un RTS bazat pe o poveste fictiva, intr-un generic razboi mondial, incercati sa nu lasati femeia de serviciu sa scrie scenariu jocului, cu promisiunea ca i se va mari salariul. Oricum nu ma pot plange de campanie prea mult. Aceasta existand doar pentru a introduce jucatorul in mecanica jocului. In concluzie, un tutorial cap – coada si nimic mai mult. Jucatorul este totusi scutit de cut scene-uri in exces, asta dovedind ca jocul este constient de actorii vocali imprumutati de la sectia de agitati si scenariul usor… epileptic. Scurte si la obiect, cu mici inflexiuni de genul:  „Tu ai castigat ura!”, ” Situatia e grava … Naspa!”  Sau  „Ai castigat lupta uite o medalie si un RUSE nou”. Concluzionand acest aspect, pot sa spun ca Ubisoft nu au facut o treaba prea buna cu povestea acestui joc, iar personajul negativ, ii da un sentiment de Nancy Drew sau Sherlock Holmes, introducand un element de mister inutil. Pentru poveste, Playtech ii acorda un 5,5 si trecem la Gameplay si Move, unde este mult de scris si de explicat.


al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

Gameplay Dupa cum am spus si in frumoasa introducere, acesta nu este tipicul de review cu care v-am obisnuit, avand in vedere ca RUSE a fost testat exclusiv pe consola PS3 cu noul controler MOVE. Pentru cei ce detin o consola probabil ca ceea ce o sa urmeze o sa fie un fel de placa stricata, dar o sa ii rog sa indure doua sau trei randuri. Pana acum RTS-urile pe console au avut un mare dezavantaj, si anume controlul deficitar. Jocuri precum Halo Wars sau Red Alert, ma refer la portarile lor pe consolele actuale, erau imposibil de controlat, pana acum. Move este cel mai apropiat lucru de un Mouse pe care gamerul il poate obtine “oficial” pentru o consola. Sigur iti ia ceva pana te obisnuiesti cu miscarea mainii, dar RUSE este probabil jocul cu care vrei sa incepi. Trebuie sa spun ca mi-a adus aminte putin de tinerete si jocurile de strategie cu care mi-am pierdut noptile, precum Panzzer sau Z. Are acel sentiment clasic de strategie bine pusa la punct. Si da stiu ca m-am luat de el la capitolul poveste, dar in acest caz, RUSE pare sa fie dezvoltat de oameni cu intelect ridicat nu de femeia de serviciu. Pe care o respect si o ador. Fara ea birourile Ubisoft nu ar fi asa curate. Sa fim intelesi da?

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360Revenim. Prima oara cand am pus mana pe castravetele luminos, pardon vibra… mi-a scapat, scuze… Prima oara cand am pus mana pe MOVE, pentru a interactiona cu jocul, recunosc ca am fost putin derutat. Pe Wii au fost cateva jocuri de strategie, dar nu ca RUSE, asa ca eram ca un copil nou nascut care invata sa mearga. Zece minute mai tarziu eram uluit de cat de usor se poate controla campul de lupta. De recomandat este sa aveti ambele controlere nu doar Castravetele, pardon Move-ul, astfel controlul este mai precis. In principiu, cu Move controlezi camera si dai comenzi iar Navigation Controler-ul il folosesti pentru a finisa micile detalii de lupta. In contrast cu vechiul Joypad al PS3-ului, Move, in strategii cel putin, il face pe acesta sa isi planga de mila. Acum nu spun ca o sa inlocuiasca Mouse-ul, dar este o alternativa extrem de apropiata acestuia.


al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

In prima parte a camapaniei, jucatorul este invatat cum se muta unitatile si cum interactionezi cu harta de joc. Am spus harta, pentru ca jocul se desfasoara pe o harta stategica a zonei in care are loc batalia. Aici poti folosi tactici militare si sa te acomodezi cu strategiile de atac. Ce unitate este mai bine sa folosesti contra carui inamic si cum tancurile rad tot in calea lor, atata timp cat oponentul nu are contra unitati. In principiu gameplay-ul este echilibrat. Sau cel putin asa spune el. Sa zicem ca unde jocul intradevar straluceste este in modul Skirmish, acolo unde te infrunti cu un inteligent artificial si jucatorul este lasat sa isi creeze propriile unitati si sa captureze puncte strategice pe harta, numite Supply Depot. Acestea fiind sursa de venit constant in joc. Aici iti poti dezvolta geniul strategic si sa iti lasi liber imaginatiei machiavelice, invaluind adversarul, flancandu-l sau mai stiu ce ii trece prin cap gamerului iubitor de RTS-uri. RUSE este printre putinele jocuri de stategie militara in adevaratul sens al cuvantului. Acesta te lasa sa alegi felul in care urmeaza sa ataci inamicul sau inamicii. Fie ca o faci pe uscat, fie ca te fortifici in baza, in aer, posibilitatile sunt infinite. Este clar ca jocul a fost gandit pentru a oferi jucatorului o paleta cat mai larga de abordari. Adaugand la elementul stategic si mecanica de joc RUSE, jocul dovedeste ca nu exista metode stategice Sure Win.

 

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

Ce este RUSE presupun ca am uitat sa explic pentru ca m-am luat cu MOVE nu ? RUSE este elementul imprevizibil in joc. Poti sa creezi o baza fictiva pe care inamicul sa o atace, doar pentru a pica intr-o capcana, poti sa conferi unitatilor un boost temporar de viteza, bloca comunicatii, vedea anumite portiuni de harta sau asculta transmisiunile oponentului, combinat cu ingeniozitatea umana si natura distructiva a gamerului de rand, rezulta un haos controlat pe tabla de joc. Mai combinati toate cele mentionate mai sus cu elementul multiplayer si controler-ul MOVE, rezulta o experienta de joc realmente unica. Probleme? Sunt… nu multe, dar notabile. RUSE nu te lasa sa detasezi mai mult de un anumit numar de unitati odata, iar pe unele harti Supply Depot-urile sunt puse in locuri in care Plastic Man ar avea probleme sa ajunga. Aceste doua elemente incetinesc uneori gameplay-ul si fac dezvoltarea sa dureze o buna bucata de timp. Dar in momentul in care ajungi sa te bati cu un al treilea player pentru un punct vital de venit, atunci jocul prinde o savoare aproape reala.

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360Totusi, toate aceste aspecte negative pot fi trecute cu vederea, dar probabil cea mai mare problema este micro managementul unitatilor. Fie ca am incercat cu gamepad-ul original, fie cu Move, rezultatul a fost acelasi. Poti selecta cu Patratul un anumit gen de unitate, dar in momentul in care acestia sunt pusi intr-o grupa, iti este practic imposibil sa ii detasezi separat in pozitii strategice. Nu de multe ori m-am vazut toate unitatiile “Stack’d” toate la gramada, incercand sa trimit tancurile la inaintare si sa atace toate unitatile odata. Sper ca acest element sa fie finisat intr-un patch viitor, fiind un gameplay killer. In concluzie, RUSE cu MOVE este o experienta placuta? As spune ceva in engleza, dar nu ma lasa editorul (Nota Editorului: I’m watching u, man!). Asa ca o sa ma limitez la un simplu DA. Simplu, direct, usor de controlat, atata timp cat nu se plimba nimeni prin fata televizorului si obtureaza camera si mai ales … si mai ales fluent. Nota MOVE fiind 9. Cat despre gameplay-ul jocului, Playtech ii acorda lui RUSE la capitolul Gameplay un 9 si trecem la grafica si sunet.

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

“Nota Redactionala” Tin sa precizez  ca RUSE nu este pentru toti fanii RTS. Jocul este o strategie bine pusa la punct, care nu necesita rush-uri sau zeloti care alearga pe harta. Acesta inclina mai mult spre partea reala a strategiei, element care pe mine ma incanta nespus. Cateva elemente nefaste sunt prezente ici si colo, dar pe total este genul de joc pe care il tin alaturi de serii precum Total War, Panzzer si Z.


al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

Grafica RUSE, din punct de vedere estetic nu este cel mai stralucitor joc. Sincer sa fiu nu are nimic special care sa faca gamerul sa urle de bucurie si sa arate cu degetul. Ceea ce are in schimb fata de fratiorii sai mai “vanduti” este un simt al nivelului metric. Dupa cum am spus si mai devreme, tot jocul se desfasoara pe o harta strategica. Acesta nu este cel mai bine randat element, dar din punctul meu de vedere nici nu trebuie. Unitatile nu se pierd pe harta, fiind ingradite de un mic simbol circular, iar avantajele stategice de care aminteam, pot veni chiar din peisajul jocului. Padurile si anumite regiuni mai inalte de teren sunt bine definite si confera un avantaj. Pe langa asta, navigarea pe harta se poate realiza foarte usor printr-un simplu gest al lui MOVE, astfel senzatia de batalie la scara este mult mai accentuata. Daca ridici controlerul poti vedea intreaga harta si estima atacul inamiclui, daca il cobori, te gasesti printre soldatii detasati de tine chiar in mijlocul luptei. Sunt cateva texturi mai lenese, ici colo, dar in rest tranzitia intre cele doua moduri este foarte placuta. Pe de alta parte, cut scene-urile sunt oribile. Grafica consolei PS3 poate mult mai mult oameni buni, ce Dumnezeu?! Chiar trebuia sa dezvoltati jocul pe un Pentium 4? Sau a secat bugetul in momentul in care ati ajuns la secventele ce accentueaza povestea? Iar daca povestea este randata parca pentru PS2, dialogurile sunt grotesti.

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

Actorii vocali sunt atat de plictisiti incat iti lasa impresia ca si-au uitat propriile replici, iar in unele momente, sincer, preferam sa ma uit la tot serialul Numai Iubirea, decat sa ii mai ascult pentru inca o clipa. Totusi, exista si reversul medaliei. In timpul bataiilor sunetul este realmente bun. Secventele de lupta iti lasa impresia de autentic, iar tacurile nu suna ca niste cutii de conserve tractate de un Moskvici obosit. Exploziile si tot ceea ce tine de o lupta armata intr-un razboi pot da lectii catorva jocuri din industrie, dar asta nu salveaza jocul de dialogurile care te fac sa iti doresti ca geniul care le-a scris sa se loveasca in repetate randuri cu capul de masina de scris. Da… atat de proaste sunt. Dialogurile personajelor parca sunt desprinse din celebra carte a cliseelor nemuritoare, iar glumele acestora te fac sa ramai mut de uimire nu sa razi cu gura pana la urechi.

al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

RUSE este o salata la capitolul grafica si sunet. Pe de o parte, avem dialoguri animate de actori plictisiti, care citesc un scenariu scris de o femeie de serviciu generica, pe de alta avem sunetul bataliilor, care poate da anumitor jocuri lectii. Grafica filmelor de Cut Scene este absolut gretoasa in anumite momente, dar in timpul bataliilor accentueaza sentimentul general al jocului. Sincer sa fiu, acesta este primul joc in care nu am stiut ce nota sa ii acord, fiind o decizie greu de luat. Pana la urma m-am decis la un 7, avand in vedere ca merita laudat pentru sentimentul pe care il impune prin sunetul bataliilor si grafica din timpul acestora.


al doilea razboi mondial, aliati, controler, controller, entertainment, Frantz, gaming controller, joc, Joypad, joystick, live, Microsoft, motion, Move, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS3, R.U.S.E., razboi, Real, Real-Time Strategy, RTS, review, review RUSE, RUSE, Sony, Steam, strategie, strategy, systems, Ubisoft, Ww2, WWII, x360, Xbox 360

Concluzie. Probabil ca in acest an RUSE a definit genul RTS, punand accentul chiar pe primul cuvant din aceasta prescurtare. Real. Jocul iti lasa impresia unei batalii elaborate si este o stategie fara doar si poate. Sughiturile productionale sincer sa fiu pot fi trecute cu vederea de catre gameri pasionati de ceva mai diferit, avand in vedere ca dupa ce ai terminat tutorialul, pardon campania, odata, nu va vad pe multi dintre voi sa va intoarceti la ea pentru a o experimenta, lipsind acel sentiment epic. Playtech ii acorda un 7.1 lui R.U.S.E. iar lui Move pentru ca totusi este un review dublu, un 9 pentru problemele pe care le-am avut legate de camera si recunoasterea controlerului in timp ce cineva trecea prin fata acesteia.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
Citeşte şi...

Comentarii

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail