MMA te invata… olecuta de bataie [Review]

, 14 Dec, 13:02

Fight Simulator, MMA, Mixed Martial Arts, UFC, Ultimate Fighting Championship, lupte, simulator de lupte, EA Sports, console, Xbox 360, PS3

Pana acum piata simulatoarelor de lupta a fost clar dominata de UFC, fiind clar unul dintre cele mai bune si cele mai indragite de catre fanii sporturilor de contact. Totusi, competitia este mama progresului, iar pana sa apara jocul de astazi MMA, UFC parca era rege peste o parcare goala. Sigur, este vorba de doua divizii diferite, cu sisteme de lupta si clasamente aflate la poli opusi, uneori, dar toate astea duc la doua jocuri care se adreseaza fanilor acestui gen de diverstisment. Il numesc divertisment, pentru ca MMA in asta a fost transformat de-a lungul timpului, dar asta este o alta discutie si nu are legatura cu jocul de astazi. Aceasta introducere fiind terminata, iata review-ul de astazi, Mixt Martial Arts, sau MMA.

Inca de la primul contact cu jocul, acesta te intampina cu ceea ce urmeaza sa fie experienta ta de gameplay in cadrul lui MMA. Jucatorul poate alege dintre un mod Fight Now, MMA 101, Cariera, Jocul Online, Fighter Share si ceva goodies. O sa explic pe rand fiecare dintre aceste aspecte ale jocului, pentru o mai buna intelegere.

Modul Fight Now este destul de direct cand vine vorba de abordare. Alegi unul dintre jucatorii din rooster si te iei la cotonogeala cu un adversar, fie el CPU sau Human. Implementarea acestuia in gameplay nu este ceva nou, dar face experienta destul de placuta, mai ales ca toti jucatorii consacrati sunt deblocati inca de la inceput, mai putin cativa dintre “special guest-uri”. In Fight Now iti poti alege regulile de cafteala, aceasta variiand intre Vale Tudo, pana la regulile de ring japoneze, facand jocul cat de cat autentic cand vine vorba de trozneala. Placut si bine pus la punct are o nuanta directa cand vine vorba de experienta, lasand jucatorul sa isi incerce mana direct in ceea ce inseamna MMA.

Modul de cariera este cu totul altceva. Acesta nu numai ca iti permite un control direct al personajului pe care urmeaza sa il creezi, dar il poti edita in cele mai mici detalii, de la culoarea ochilor, pana la tatuaje si culoarea izmenelor, astfel jucatorul putand sa creeze diferite personaje celebre. Sa zicem asa… eu in MMA mi-am facut un Burt Reynolds destul de musculos. Editarea personajului iti permite printre altele sa ii alegi fundalul, originile si stilul de lupta. Tineti cont, fiecare stil de lupta are plusurile si minusurile sale, iar daca alegi, de exemplu, Wrestling, vei putea executa prize extrem de puternice si vei putea pune jos mai repede adversarul, dar ca minusuri vei vedea ca falcuta ta nu este asa de puternica, iar loviturile tale nu fac decat sa il mangaie pe adversar. Sfatul meu, cautati un stil de lupta echilibrat, ce iti confera mai mult balans. Oricum, jocul, dupa ce termini cu editatul, iti pune la dispozitie un mini tutorial pentru a te familiariza cu toate mecanicile de joc si pentru a balansa plusurile cu minusurile, facand o treaba buna in a explica cam tot contentul.

Fight Simulator, MMA, Mixed Martial Arts, UFC, Ultimate Fighting Championship, lupte, simulator de lupte, EA Sports, console, Xbox 360, PS3Dupa ce ai terminat cu aceste mici detalii, in cazul meu o ora mai tarziu, vei avea o mare surpriza cand jocul te pune sa te antrenezi, si nu cu oricine, ci cu Bas Rutten, unul dintre cei mai cunoscuti luptatori in domeniul Artelor Martiale Mixte. Acesta serveste mai mult ca tutorial, dar sincer sa fiu am observat cam cat de multa munca a fost depusa in acest mod, avand in vedere ca multe dintre manevrele realizate pot fi aplicate si in lumea reala, realizatorii studiind clar acest aspect. (ma intreb cam cat MO-Cap a fost facut pentru acest joc?)

Acest timp de antrenament are si el un scop, odata ce ai reusit sa treci de modul tutorial, jocul te pune sa iti incerci mana cu ceva adversari. Acestia nu numai ca servesc ca un fel de echilibrator, determinand cam cat de bun esti, dar odata ce ai reusit sa ii infrangi poti sa intri in ringul propiu zis, Bas introducandu-te unor noi antrenori si noi mecanici de joc. Aceste noi mecanici nu numai ca iti servesc in ring, dar iti imbunatatesc personajul exponential, rezultatele vazandu-se aproape instant. Odata ce ai terminat un antrenament, urmeaza inca unul si inca unul, finalul fiind … tu un super fighter. Plus ca acest stil de joc te ajuta pe tine sa iti aduci aminte toate metodele de incapacitare sau KO pe care le ai la dispozitie. Pe langa asta, poti sa te plimbi in jurul lumii pentru a invata diferite noi stiluri de lupta, pentru a imbunatati si mai mult calitatea ta ca luptator, avand in vedere ca inteligentul artificial, chiar si pe normal, este nemilos uneori, reusind sa faca si pe Big Brother din cand in cand, dand senzatia de Nostradamus, mai ales in cazul unor oponenti de renume.

Daca l-am laudat pana acum, jocul are si o problema… MARE. Modul in care producatorii au ales sa implementeze controlul mi-a cam scos peri albi. Jocul se bazeaza pe un sistem care te pune sa folosesti cele doua analog stick-uri, nu o combinatie de butoane. Analog stick-ul stanga controleaza jucatorul, in timp ce dreapta, miscat in diferite directii, executa o lovitura. Totusi sunt si plusuri in acest minus… si nu credeam ca o sa spun asta curand. Jocul iti da sansa de a schimba layout-ul, pentru a juca mai mult ca UFC, iar ori de cate ori un adversar este pe cale sa te loveasca sau sa avanseze, vei simti o mica zgaltaitura, ca si cum ai fi in ring, moment in care prezenta de spirit este cheie. Daca o detii, atunci poti executa un counter si sa scapi de lovitura devastatoare. In ambele moduri de layout, lupta la sol se desfasoara cu ajutorul butoanelor, iar prizele submisive sunt destul de placute, dar… well u know… gay. Pe langa asta, o alta problema este controlul direct al jucatorului. Dupa ce ai executat o lovitura, acesta are un mic delay intre lovitura si garda, lasand o deschizatura in garda personajului. Pot spune ca nu pare atat de real, mai ales in stadiile incipiente ale luptei, avand in vedere ca luptatorul este fresh.

Fight Simulator, MMA, Mixed Martial Arts, UFC, Ultimate Fighting Championship, lupte, simulator de lupte, EA Sports, console, Xbox 360, PS3O sa incerc sa explic si aceste doua metode de control in detaliu pentru o intelegere avansata pentru cei ce doresc sa incerce acest titlu. Primul dintre acestea este modul Total Strike, in care jucatorul controleaza personajul folosind cele doua analog stick-uri cand vine vorba de prize, pumni si picioare. Pentru cei care au jucat Fight Night 4, aceasta mecanica nu va fi straina, avand in vedere ca modul de control este similar. Miscand analogul normal ai pumnii si diferitele metode de atac cu pumnul, in momentul in care apesi pe L2 sau LT, atunci vei executa cu analogul lovituri cu piciorul, R1 sau RB este folosit pentru lovituri directe la corp, iar R2 sau RT este folosit pentru blocaje si counter. In momentul in care reusesti sa iti duci adversarul la podea, atunci schematica de joc se schimba. Jocul nu mai foloseste analogul, ci butoanele pentru a efectua diferitele lovituri. X sau patrat pentru atac este folosit, dar sfatul meu este sa fiti atenti la stamina. Daca apesi ca disperatul pe butoane vei avea surpriza ca oponentul sa iti intoarca manevra si va fi o metoda sigura de a pierde meciul.

Iar daca Total Strike nu te gadila acolo unde trebuie, atunci ai la dispozitie, dupa cum am spus, un control mai UFC, cu care multi dintre noi suntem familiari. Sfatul meu este sa incercati ambele moduri, acestea fiind dezvoltate tocmai pentru o mai mare diversitate si versatilitate cand vine vorba de interactiunea cu jocul.

Am ajuns la modul online al jocului. Aici MMA serveste una calda, una rece. In modul Live Brodcast iti poti importa personajul dezvoltat in single player, sau iti creezi unul nou, iti creezi un video de introducere, dupa care intri in lupta pentru meci. Acest mod este destul de reusit, avand in vedere ca si alti playeri pot asista la lupta, iar comentatorii reusesc sa livreze o experienta autentica cand vine vorba de redarea vocala a luptei. Daca sunteti fani ai acestui sport, atunci e ca si cum ai retrai emotiile unei lupte. Aceasta a fost cea calda. Cea rece este modul Fight Card, in care zece jucatori se infrunta pentru suprematie in ring si dreptul la titlul de campion online. Problema este ca, odata ca ai intrat in acest mod si ai pierdut un meci, jocul te forteaza sa il vezi pana la final de pe bara, fiind frustrant in momentul in care ai pierdut prima lupta si mai ai de privit toata desfasurarea de pumni pe ecran. Totusi, aceste doua moduri aduc realism si nota de unicitate intr-un peisaj care, dupa cum am spus, a fost dominat de UFC pana acum.

Grafica in joc nu dezamageste. Pot spune ca se vede cam cat Mo-Cap a fost facut pentru acest joc inca din primele minute. Luptatorii se misca anatomic corect, iar eleganta muschilor, combinata cu prezentarea pe care jocul o ofera, face din MMA un joc extrem de aspectuos. Trebuie sa recunosc ca am cam inchis ochii cand am auzit de acest titlu, mai ales din cauza Publisher-ului, dar acest fapt mi-a fost sters din minte cand am citit ca dispune de acelasi motor grafic ca si Fight Night 4, lucru care nu poate decat sa ma bucure. Ca si in acesta, luptele par autentice si impactul unui pumn lasa urme, ba chiar sange daca acesta este prea puternic, asta pentru a nu sublinia faptul ca motorul fizic al joclui a fost implementat chiar si pentru sange… Daca lovesti un adversar in arcada sau nas, sangele tasneste in coformitate cu legile fizicii, lucru care m-a uimit nespus, mai ales in momentul in care acesta a ajuns pe mine si a ramas acolo pe toata durata meciului, mai mult intinzandu-se pe mine.

Un alt element care mi-a atras atentia au fost intrarile in ring. Realmente sunt un deliciu, lasand impresia unui meci MMA autentic, comentatorii si prezentatorii fiind reprodusi aproape in totalitate, in cele mai mici detalii, detalii de care beneficiaza si toti luptatorii din joc. De la confetti care zboara, pana la artificii totul parca e realizat pentru a adanci experienta jocului. Putine momente in joc nu beneficiaza de acest aspect, fiind uneori destul de greu sa deosebesti un meci real de unul virtual. Totusi, micile neajunsuri pe care le-am numarat mai sus, cum ar fi lagul intre atac si garda taie din autenticitate uneori. Pana si impactul pumnilor a fost studiat atent, sunetele in joc fiind un deliciu auditiv. De la urletele adversarilor sau ale personajului tau, pana la comentatorii care te adancesc in experienta si mai mult. Toate culminand cu o coloana sonora de exceptie, condimentata de nume mari din industria muzicii, facand totul sa fie mai placut si mai… corpolent.

Per total, MMA m-a surprins intr-un mod placut, mai ales ca jocul este un competitor pentru UFC, care pana acum a detinut monopol pe aceasta piata. Pot spune ca nu este un joc rau, mai ales pentru fanii Fight Night 4, care vor iubi acest titlu. Playtech ii acorda un 8,4 lui MMA si asteptam titlul urmator sa vedem cu ce ne mai surprind producatorii.