Medal of Honor Afganistan: Jocus Interruptus [Review]

, 25 Oct, 16:46

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Pentru multi, seria Medal of Honor reprezinta inceptul unei noi generatii de shootere, o era in care controlul se rafineaza, interfata de control devine  mai fluenta, iar al doilea razboi mondial capata o noua dimensiune. Toate jocurile din seria MoH au fost aplaudate sau hulite dupa caz, dar nimeni nu ii poate lua Cezarului ce este al Cezarului, mai exact, faptul ca este unul dintre cele mai influente jocuri din industrie. Totusi, seria a intrat intr-un con de umbra in ultima vreme, iar EA, realizand ca au un gigant adormit la naftalina, s-au decis sa trezeasca bestia ce le-a adus laude si lauri. Dupa ce reboot-ul seriei Medal of Honor a fost zvonit, toata lumea se intreba daca acesta va merge pe stilul care l-a consacrat si va folosi locatii din al doilea razboi mondial, sau va urma exemplul Call of Duty si va adopta trendul curent de shooter cu arme moderne. Evident ca nici dupa o saptamana un teasser a aparut pe internet care dezvaluia locatia noului Medal of Honor si numele complet al acestuia: Medal of Honor Afganistan.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Jocul se desfasoara de-a lungul a doua zile, urmarind eforturile soldatilor Americani in eliberarea Afganistanului si intrigile incurcate din spatele liniilor razboiului modern. In general, pentru majoritatea gamerilor, razboiul se desfasoara in fata monitorului, iar cel mai mare onor este cand ai un KtDR (kill to death ratio) extrem de mic. Ei bine pentru soldatii reali lucrurile nu sunt chiar asa. Medal of Honor prezinta un razboi real si plin de emotie, transmisa chiar de catre participanti direct la conflic. EA au cooptat pentru acest proiect combatanti Tier 1, pentru o viziune cat mai reala asupra campului de lupta. Pentru cine nu stie ce sunt aceia Tier 1, o sa incerc sa explic in cateva cuvinte. Soldati Tier 1 sunt trupe de elita de infiltrare si distrugere ale armatei americane. Acestia sunt alesi printr-un sistem destul de riguros si sunt considerati elita elitei. Mare parte dintre acestia sunt cei mai buni agenti Spec Ops, CIA, Ranger sau Marine, alcatuind astfel una dintre cele mai eficiente forte de pe planeta.

Dupa cum spuneam, Medal of Honor prezinta dintr-o perspectiva cat mai reala eforturile acestora pe parcursul a doua zile, efortul a doua componente din armata americana, intr-un razboi care iti da senzatia de real. Initial, vei incepe prin a controla unul dintre soldatii Tier 1, si anume Rabit, in timp ce trupa incearca sa localizeze un prizonier capturat de insurgenti. Inca din primele momente, te vei vedea cuprins de un sentiment de suspans si anxietate, jocul reusind, prin locatiile exceptional de bine redate, sa isi puna amprenta pe psihicul tau de gamer. Tot timpul ai impresia ca o sa iasa cineva dintr-un boschet sau cladire sa iti infiga un AKM in fata si sa incerce sa te trimita in lumea celor drepti, jocul reusind astfel sa suspende realitatea pentru cateva minute uneori si sa te faca sa te simti chiar ca intr-un conflic armat de proportii.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Problema este ca jucatorul nu are timp sa se ataseze de un personaj sau altul, fiind mult prea aleatoriu, gamer-ul de rand fiind obligat sa sara de la un personaj la altul pe parcursul campaniei de single player. Aceasa este privita din trei perspective. Una este cea a soldatilor Tier 1, alta este cea a trupelor de Rangeri americani, iar cea finala a ierarhiei militare care da ordine fara sa se gandeasca la vietile pierdute pe front, adaugand inca un strat de realism jocului. Totusi, nu poti sa urmaresti povestea, aceasta fiind explicata cat de cat, atata timp cat aceasta sare de la un punct la altul fara prea multe explicatii, lasand practic actiunea precedenta “on hold” si jucatorul sa se intrebe mirat: “Ahhh… astia de unde au aparut?”

Povestea lui Medal of Honor are acel sentiment real pe care Call of Duty Modern Warfare 2 nu a resit sa il imprime, cu toate astea, incoerenta povestii si faptul ca aceasta sare de la un personaj la altul afecteaza acest aspect al jocului. Sunt momente in joc in care te simti ca intr-un adevarat razboi, iar altele in care simti ca nu ai scapare, depinzand de intariri si fiind nevoit sa te aperi de valuri de inamici ce nu contenesc sa apara. Mai presus de toate, jocul onoreaza soldatii de pe front, portretizandu-i pe acestia ca pe niste adevarati eroi, facand cinste astfel celor cazuti la datorie. Medal of Honor reuseste sa te surprinda din cand in cand cu mici detalii, iar cand ai impresia ca nu poate oferi mai mult de atat, iti serveste ceva care sa te lase cu adevarat masca. Pentru aceste elemente, Playtech ii acorda nota 9,2 pentru autenticitate.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Despre experienta de joc nu pot sa spun multe lucruri de bine. Aceasta este un amalgam de gameplay intre Bad Company 2 si sentimentul impregnat in memoria colectiva a gamerilor de catre Modern Warfare 1 si 2. In primele momente de joc, pot spune ca ceva imi parea familiar, dar mi-am spus ca este doar o impresie si ca nu o sa se generalizeze pe toata durata gameplay-ului. In zadar am incercat eu sa imi dau motive pentru care sa nu pot asemana jocul cu Bad Company 2, avand in vedere ca jocul imi dadea argumente peste argumente. De la controlul armelor pana la lipsa de recul, Medal of Honor se pare ca este un joc construit de la temelie in sus pe un engine cu care multi sunt deja mult prea familiari. Asta inseamna ca engine-ul Destruction 2.0 este si el prezent. Sigur, nu ca in Bad Company 2, in care puteai sa darami o cladire destul de lejer sau sa deformezi usor terenul, ci o versiune mai inceata as putea spune. De notat este ca Medal of Honor nu sufera de efectul “Fum din orice” care a bantuit Bad Company 2. Exploziile nu mai genereaza atata distrugere, cladirile nu sunt asa de usor de distrus, chiar daca directionezi focul unui tanc catre ele, iar fumul generat de explozii nu este atat de dens. In concluzie, ceva de bine este. Cu toate ca locatiile in care jocul se desfasoara sunt schimbate de la un nivel la altul si au acel sentiment autentic de Afganistan afectat de bombardamente combinat cu o vastitate aparenta, jocul ofera doar o secventa de evenimente scriptate la sange si nivele prin care nu te poti deplasa decat pe unde ti-a indicat programatorul.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Exista momente in joc in care te vei gasi la comanda unui elicopter Apache sau avion de lupta AC130 si controland un Laser Painter, care permite “pictarea” cu laser a unei tinte pentru ca un AC130 sau un elicopter de asalt sa o ia la gaurit. Cu toate astea, nu este nimic din ceea ce Bad Company 2 nu a mai facut inainte, iar in unele cazuri mai bine din punct de vedere al controlului. Combinand asta cu valuri nesfarsite uneori de inamici care apar parca din pamant, jocul, cu toate ca are acel sentiment alert de lupta, devine usor repetitiv la un moment dat, iar daca asta nu este destul, acesta mai are si probleme cu FPS-ul pe console… mai ales pe Xbox 360, unde uneori jocul pare extrem de prost optimizat. Astfel contribuind la frustrarea jucatorului. Sigur ca probabil cei de la Danger Close au incercat sa recreeze o situatie de razboi autentica, dar rezultatul final lasa mult de dorit, mai ales intr-o misiune din joc in care trebuie sa te aperi de valuri nesfarsite de inamici pana cand se trezesc intaririle sa apara. Si daca tot am ajuns la intariri, hai sa spun si doua vorbe trei cuvinte despre inteligentul artificial, fie el aghiotant teleghidat sau inamic cu minte de un bit.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Inamicii lasa mult de dorit cand vine vorba de gameplay intens. Principiul de baza este destul de simplu. Acestia trag la voia intamplarii, fara sa incarce, in directia ta si spera din tot sufletul sa te nimereasca. Mai presus de atat, spuneam mai devreme ca jocul este scriptat la sange, iar asta se reflecta si in inteligenta inamicilor. Sunt momente in joc in care trebuie sa te feresti de aria vizuala, sau ceea ce percepe jocul ca arie vizuala, a unui inamic pentru a indeplini o misiune. Problema este ca jocul se bazeaza pe puncte cheie delimitate pe harta de joc pentru a stabili daca acestia te detecteaza sau nu. Astfel te vei trezi ca esti in spatele unui zid, culcat la pamant, dar acestia te observa pentru ca esti in perimetrul lor “cica” vizual.  Cat despre camarazii tai de arme pot spune doar atat. Daca eram singur, ma descurcam mai bine. Problema majora a acestora, mai ales pe PC, este ca raman blocati, actiunile acestora fiind strans legate de ceea ce tu faci in joc. Fereasca Sfantul Asteapta sa iesi din tiparele gandirii conventionale si sa incerci ceva mai non conformist, cum ar fi sa o iei peste o cutie pentru a scurta din drum, ca amicul tau ramane blocat pentru ca nu te mai detecteaza. In concluzie numai probleme la acest capitol. Inteligenta artificiala fiind plina de buguri care nici pana in momentul de fata nu au fost eliminate prin patch-uri.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Singurul lucru notabil, care chiar incita jucatorul sa reia campania de singleplayer, este modul Tier 1. Acesta se activeaza odata cu terminarea jocului si este, practic, o clona a mult cunoscutului Spec Ops din Modern Warfare 2, doar ca in acesta esti cronometrat si punctat in functie de performantele tale. Tier 1 este practic campania de single player, doar ca inamicii sunt mult mai rezistenti, te pot omora mult mai repede si totul este contra cronometru. Cronometru pe care il poti opri prin diverse metode, cum ar fi sa omori un un insurgent cu arma alba din dotare, head shot-uri sau sa realizezi un numar de inamici neutralizati consecutiv. Se poate numi competitiv, pentru ca performantele tale sunt inregistrate pe serverele EA si comparate cu ale altor jucatori. Acest mod de joc salveza mult obrazul gameplay-ului, dar in pofida ritmului mult mai alert in care se desfasoara, acesta ofera o experienta mult mai placuta, avand in vedere nivelul de dezvoltare a inteligentei artificiale.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Concluzionand, pot spune ca am ramas profund dezamagit de gameplay-ul lui Medal of Honor si doresc sa multumesc pe aceasta cale Beta Testerilor romani care au lucrat la acest joc… Buna treaba, baieti si fete…. NOT. Acesta nu aduce nimic nou pe masa de joc, are buguri cat cuprinde, iar neajunsul major este ca problemele de programare se reflecta in gameplay. Cu toate astea sunt si raze de speranta in viitoare patch-uri. Observati un trend aici cumva? Sper sa devina mai bun?! In fine… Playtech ii acorda lui Medal of Honor un 6 si trecem la partea a doua legata de gameplay… Multiplayer.

Daca toata campania de single player este dezvoltata de cei de la Danger Close, multiplayer-ul a fost conceput de cei de la DICE si, sincer sa fiu, pare a fi un cu totul alt joc. Asta se intampla cand mana stanga nu stie ce face mana dreapta. Daca si single player-ul ar fi fost dezvoltat de acestia, poate jocul ar fi fost usor diferit, dar astea au fost ordinele de sus. Mecanica este simpla. Se alege una dintre cele doua factiuni, americani sau insurgenti. Odata ce ai fost plasat intr-o echipa, iti poti alege una dintre clase: Sniper, Spec Ops sau Assault. Fiecare dintre cele trei clase vine cu o serie de arme si abilitati, dar kill streak-urile raman aceleasi. Ce sunt kill streak-urile? Simplu… odata ce ai umplut de plumb un numar fix de insurgenti sau americani, primesti acces la diverse arme de distrugere in masa precum un atac fix cu o racheta predator, sau un mortar strike, recompensand astfel jucatorii mai… talentati.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Hartile arata bine, cu toate ca sunt limitate ca si single player de zidurile invizibile, iar modurile de joc dispun de varietate cat sa te tina in fata monitorului ceva timp. Combat Mission este un search and destroy mode clasic in care trebuie sa capturezi sau sa distrugi cinci obiective pe harta. Team Assault este un death match clasic bazat pe un numar de puncte. Objective Raid, in care trebuie sa distrugi intr-un anumit timp doua puncte pe harta si Sector Control, in care trebuie sa controlezi pentru cat mai mult timp o locatie.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Si multiplayer-ul dispune de componenta Destruction 2.0 incorporata in engine-ul Frostbyte, doar ca aceasta iti lasa impresia de Destruction 0.2 beta. Cladirile nu cad, chiar daca tragi cu tancul, secondat de un atac cu rachete si niste C4. Zidurile cedasera, dar structura era intacta, spre deosebire de Bad Company 2, in care aceasta era undeva la nivelul solului dupa o asemenea rafala. Plus de asta, terenul cred ca a fost realizat din adamantium. Pietrele dupa care se mai ascund ocazionalii Sniperi, nu se pot sparge nici cu tancul, iar anumite elemente de decor par a fi rude cu Superman, fiind practic indestructibile. Pe langa asta, splash damage-ul explozibililor a fost atat de diminuat incat semana mai mult cu niste pocnitori chinezesti decat cu un foc de RPG, jucatorul putand sa supravietuiasca unuei explozii undeva la un metru de el fara probleme. Toate cele patru moduri sunt destul de bine realizate si ofera ore si ore de gameplay, din pacate seamana mult prea mult cu Bad Company 2, ceea ce ciobeste din calitatea jocului per total. La capitolul Multiplayer ii acordam un 7 si trecem la grafica si sunet.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

DICE si Danger Close au reusit sa captureze destul de bine sentimentul claustrofob din sistemele de tunele din Afganistan, orasele distruse de explozii sau felul in care lumina si umbrele se contopesc pentru o atmosfera mai realista. Singura problema este ca pe console texturile intarzie sa se incarce in anumite locuri, iar in altele raman in stadiu de loading pana la adanci batraneti. Pe langa toate astea, detaliile vizuale in momentul in care te uiti printr-un binoclu sau luneta unui sniper rifle sunt destul de “toporistice” as putea spune, lasand impresia de texturi de pe batranul Nintendo 64 uneori, iar alte ori fiind extrem de neclare. Caderile de cadre sunt destul de frecvente, daca nu ai un PC performant, iar pe console problema este prezenta pe ambele platforme. Uneori gameplay-ul fiind incetinit la maxim zece cadre pe secunda. Totusi aceste elemente s-au tradus doar in componenta single player a jocului, multiplayer-ul fiind scutit de aceste “balbe”. Aspectul general este cat se poate de “bleg”, lasand impresia unui joc neterminat, cel putin din punct de vedere grafic, incet si prost gandit inca de la inceput.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

Pe de alta parte, componenta auditiva a jocului este delicioasa. Daca un sistem 5.1, posibil cu THX este in posesia ta, atunci macar din punctul asta de vedere te poti bucura. Danger Close s-au laudat ca au inregistrat la inalta definitie focuri de arma reale si tot felul de aparaturi militare, iar asta se aude pe tot parcursul jocului. Tancurile suna ca niste tancuri, nu ca niste tombeoane pe roti, jeepurile si elicopterele sunt excelent redate, iar bomboana de pe tort este chiar voice acting-ul personajelor din joc, care, chiar daca nu spun prea multe, iti lasa impresia unui soldat, nu a unui plictisit care se cearta cu microfonul. Ceea ce ridica putin valoarea productionala a acestui joc, dar nu il scutesc de neajunsurile pe care Medal of Honor le are. Pentru acest capitol ii acordam un 7 si trecem la concluzie.

2010, Bad Company, Bad Company 2, DICE, Digital Illusions, EA, Electronic Arts, First-person shooter, Microsoft, Modern Warfare, MoH, multiplayer, PlayStation, PlayStation 3, PS3, review, series reboot, shooter, single player, Sony, videogame, X360, Xbox 360, Medal of Honor

O franciza ca Medal of Honor merita mult mai mult decat atat. Asta este clar, de la felul in care a inceput aceasta serie si ce reguli a stabilit in industrie, si la ce s-a ajuns este drum lung. Sentimentul general este al unui joc neterminat, scos in graba si pus cap la cap doar pentru a scoate niste bani. Evident ca multi l-au critcat aspru pentru acest lucru, dar cei care, totusi, conteaza sunt jucatorii efectivi, care sunt afectati si financiar si moral de un joc care, la drept vorbind, putea livra o experienta cu adevarat epica. Nota finala acordata de Playtech pentru acest joc este 7.3 si speram ca pe viitor EA sa nu isi mai bata joc de gameri cu noi si noi titluri mediocre.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
Citeşte şi...

Comentarii

Jocu-i jos. Nu e cine stie ce, de aia n-am murit cand nu l-am castigat…

Copie Call of Duty 100%, si aceleasi prostii ca si in Call of Duty!!! Nu-mi place jocul, ai surprins cele mai bune argumente pentru a le da peste nas

Alex.Balutoiu

ce frumoasa era seria medal of honor pana la jocul asta, acum e o porcarie, EA ati comis-o din nou.

BurningSkeleton

Nici nu stii cata dreptate ai cand spui ca nu e timp pentru a te atasa de jucatori…cand vedeam ca ma muta mereu la alt personaj imi venea sa turbez, si cand am vazut reunirea lor, vai, nu m-a lasat impresionat cu nimic. Nota pe masura!

Nu merita banii jocul asta, gameplay-ul m-a dezamagit total, la fel si campania scurta facuta in bataie de joc, cat despre multiplayer, nu l-am experimentat dupa ce am terminat cu campania am si aruncat jocul pentru ca mi-a mancat timp degeaba.

VI@D, Pun pariu ca ai aruncat copia data jos de pe torente 🙂

Eu n-am jucat Call of Duty deci mi s-a parut ok, a fost printre putinele shootere pe care le-am jucat si probabil de asta

EA mereu a facut tampenia sa grabeasca orice joc, si uite ca acum incep sa vada ce prostii scot pe piata, mie mi s-a parut usurel pe nivel mediu…nu regret ca am jucat jocul, insa parca…

Nu l-am jucat, dar nici nu vreau, nu imi plac jocurile de genul asta + ca voi ziceti ca e aiurea deci n-are rost.

In Romania cam asa e…si eu zic la fel, doar si eu am facut acelasi lucru, nota 7.3 e ok, si imi plac review-urile tale, continua asa!

Ma story-ul din cate am inteles n-ar fi atat de prost daca nu te-ar muta cu personajele…si mie mi s-a parut ca Sniperu’ cam seamana cu tipul care anutatase jocul la E3 anul acesta =))

bun review-ul dar am ceva de obiectat la faptul ca te-ai luat de beta testeri din romania. am fost tester 2 ani la ea romania si te asigur ca bug-urile prezente in joc nu sunt din cauza beta testerilor.
pur si simplu producatorii jocului nu vor sa le repare sau le vor repara in patch-uri.
stiu foarte bine aceasta situatie de pe NFS Shift.

Cat despre joc: foarte scurt, multe bug-uri, din primele misiuni nu am inteles nimic, o tentativa de Call Of Duty Modern Warfare. Ce sa mai joc scos in graba.
P.S: Prea multi barbosi :))

Daca ai fost tester presupun ca stii expresia „Si singurul lucru care plutea in aer era o barca!” Nu? Sau mult mai celebru „Iete Jezaz?!”

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail