Halo: Reach – Un posibil sfarsit? [Review]

, 14 Oct, 08:51

ODST, Bungie, Halo Reach, Halo, jocuri video, review, Microsoft Game Studios, Microsoft, First-person shooter, shooter, Halo shooter, Halo review, Halo Reach review, Xbox, Xbox 360, Halo Reach Xbox 360, Halo 3

Este jocul pe care multi detinatori de Xbox l-au asteptat cu sufletul la gura si cel care incheie seria “epica”, Epopeea, Legenda Halo. Totul a inceput pe consola Xbox si se termina pe aceeasi consola, doar ca face o intoarcere de 360 de grade. De ce spun asta?  Pentru ca jocul a facut cercul complet cu acest ultim titlu, Halo Reach. Primul joc a scos consola Xbox din anonimat, dupa cum spun multi critici, inclusiv subsemnatul, dar, pe langa asta, a dat pietei ceva mult mai definit. Primul joc de console a venit cu un control “Spot On” sau pe mai dulcele grai romanesc “Ca lumea”, iar al doilea titlu a oferit comunitatii de fani create in jurul primului primei parti elementul Online. As putea sa stau in fata monitorului ore in sir si sa enumar tot ceea ce a facut acest joc sa fie punct de referinta, totusi obiectul review-ului de astzi nu este Seria Halo, ci ultimul joc, Halo Reach. Jocul care incearca si poate reuseste sa incheie seria cu succes.

Jocul merita tratament preferential, avand in vedere ca in acest moment Xbox 360 este in varf la vanzari printre consolele next gen si pentru ca Halo este o serie care merita atentie sporita. Pana una-alta, hai sa vedem de unde s-a plecat, nu de alta, dar poate cativa dintre voi nu ati incercat primele parti ale jocului sau pur si simplu nu ati auzit de el. Halo este unul dintre cele mai populare shootere din toate timpurile, iar daca sunteti gameri exclusiv de PC, va spun clar ca aveti de pierdut. In fine, hai cu evenimentele de pana acum. Primul titlu, Halo Combat Evolved, a fost dezvoltat de Bungie exclusiv pentru consola Xbox Classic si la vremea respectiva a “rupt” piata. Gamerii nu se puteau dezlipi de el. La acea vreme a fost comparat cu 007 Golden Eye pentru Nintendo 64, acesta din urma fiind primul shooter bun pentru o consola. Povestea in primul Halo era destul de simpla. Tu esti ultimul Spartan, un soldat de elita si esti trimis sa investighezi un inel in mijlocul spatiului. Forte extraterestre, spori, mutatii si tot tacamul.

Povestea jocului a prins la public instantaneu. Pana la urma, tot pe Xbox Classic a iesit si continuarea, de aceasta data cu multiplayer, dar nu la data lansarii si cu acelasi memorabil Master Chief. De mentionat ca primele doua titluri au fost portate si pe PC, povestea schimbandu-se dupa al treilea, de care o sa amintesc imediat. Dupa ce fanii mai aveau putin si explodau, iar forumurile Bungie bubuiau pana si de amenintari din partea extremistilor, un beta pentru Halo 3 a fost dat publicitatii. Dar nu oricum, ci in cadrul unui joc obscur numit Crackdown. Multi au spus ca jocul a fost vandut atat de bine tocmai pentru ca beta-ul lui Halo 3 era inclus pe disk. Nimeni nu stie daca e asa, dar cert este ca, la un punct, Halo 3 a iest in varianta full. Acesta a fost jocul care avea sa incheie Saga lui Master Chief si sa lase fanii sa se intrebe “Ne mai amintim de Reach?” Se pare ca nu. Sau cel putin asa parea in acel moment. Bungie au dat pietei un RTS, iar la scurt timp a aparut ODST, jocul care nu avea ca personaje principale spartani, ci doar oameni normali. Halo ODST (sau Orbital Drop Ship Troopers) a avut un succes rasunator, in 2009 a fost numit cel mai bun joc de Xbox al anului si a avutvanzari record. Totusi, fanii voiau spartani: soldati de 2,20, mari cat casa si suparati pe Covenant. Ei bine, acum intra in scena Reach… Halo: Reach.

ODST, Bungie, Halo Reach, Halo, jocuri video, review, Microsoft Game Studios, Microsoft, First-person shooter, shooter, Halo shooter, Halo review, Halo Reach review, Xbox, Xbox 360, Halo Reach Xbox 360, Halo 3Povestea jocului este un prequel al seriei, cu povestea caderii planetei fortareata Reach si explicand practic disparitia spartanilor. O sa incerc sa dezvalui cat mai putine detalii despre poveste, asa cum v-am obisnuit pana acum, pentru ca, in acest caz cel putin, aceasta merita urmarita pas cu pas. Dupa cum spuneam, jocul se petrece pe planeta Reach. Ultimul bastion al apararii terestre, un punct strategic al UNSC-ului si una dintre cel mai bine aparate planete controlate de oameni. Evident ca multi dintre voi stiu cam tot ceea ce urmeaza in acest joc, dar micile parti de poveste care se imbina ca piese de puzzle cu restul jocurilor fac deliciul jucatorului. In joc, toata povestea se desfasoara in jurul unei echipe de elita altcatuita din spartani, numita Noble team. Acestia sunt un fel de A-Team, luand misiunile pe care nimeni nu le doreste si alcatuind astfel un fel de Black Ops al UNSC-ului daca doriti.

In toata povestea asta tu esti Noble6, un tanar spartan ce se alatura echipei chiar in prima zi a povestii caderii planetei Reach. Prima ta misiune este inlaturarea “cu frumosul” a catorva forte Covenant. Cu aceasta ocazie, spartani nostrii descopera ca, de fapt, planeta este atacata de catre o intreaga armata Covenant, iar fortele de care dispun oamenii pe planeta nu sunt indeajuns. Este de notat felul in care oamenii apara aceasta planeta, dandu-si seama de pericolul care paste Pamantul daca Reach cade. Latura umana a tuturor personajelor este dezvoltata pe tot parcusul povestii. Chiar si spartanii dezvaluie ca sunt oameni sub armura. Dandu-si casca jos, lucru pe care Master Chief nu l-a facut niciodata, acesta dezvaluie trasaturi umane. De altfel, pentru fanii seriei, in Halo Legends un spartan este “demascat” dezvaluind o femeie si un par alb. Dar avand in vedere ca sunt anime, cine le ia in seama nu ? Sau cine stie. Jocul exagereaza anumite aspecte ale povestii, dar, comparativ cu Halo 1, 2 sau 3, nu sare calul. Bucati de poveste explica aspecte lasate sub semnul intrebarii in titlurile precedente, facand astfel un cerc de 360 de grade in jurul unuiversului Halo. Milioane de cuvinte s-au scris despre acest titlu, fie fan fiction, fan comics, machinima sau alte exemple, dovedind ca Halo este un fenomen pe piata jocurilor.

Nu se poate spune ca Halo: Reach este un joc rau din punct al povestii. Din contra. Creatorii au tinut sa ii includa in joc pana si pe fanii si moderatorii de pe forumuri, tocmai pentru ajutorul acordat dezvoltarii. Situri celebre precum Machinima sau Rooster Teeth si-au gasit si ele locul, jocul fiind un fan service cap coada. Povestea jocului merita din partea Playtech.ro un 9.5 si trecem la gameplay-ul nostru cel de toate zilele.

Bungie s-au axat cu acest ultim titlu Halo pe varietate si ceea ce fanii au cerut de mult timp in joc. De la Co-op pana la posibilitatile Forge, totul a fost inclus. Totul pentru fanii infocati care si-au mancat ore si ore din viata cu acest joc. Totusi, mici sughituri s-au strecurat ici-colo, elemente care ar fi trebuit lasate in pace. De exemplu, layout-ul butoanelor. Acesta nu este cel clasic cu care jucatorul s-a obisnuit, Bungie imprumutand astfel o fila in cartea ODST. Pentru jucatorii de console, layout-ul butoanelor va fi putin familiar si multi vor utiliza mai familiarul controller layout din ODST, pe care jocul il detine in meniu. Pe langa asta, mai exista problema inteligentilor artificial. Daca pe primele doua niveluri de dificultate sunt cat de cat utilizabili intr-o lupta deschisa, dupa ce treci de al treilea nivel acestia se dovedesc a fi magnet de gloante. Exista o secventa in gameplay in care trebuie sa aperi o platforma de hoardele Covenant si pentru ca imi lipseste o doaga am incercat pe Legendary. Nu cred ca mi-a luat 10 secunde sa imi dau semaa ca am ramas singur sa apar imprejurimile, in timp ce unul dintre camarazii mei de arme a confundat o bruta cu un preot, incercand sa alerge catre aceasta, dar fara sa traga, ca pentru ultima impartasanie si restul soldatilor tragand in orice element de decor, mai putin in Covenant. In concluzie, Co-Op. Si de aceasta data Bungie au ascultat de fani. Un mod cooperativ in 4 jucatori a fost implementat in mecanica de joc. Astfel poti scapa de inteligentul artificial teleghidat binar. Dar si acesta prezinta un mic dezavantaj. In momentul in care joci cooperativ, practic activezi God-Mode. Jucand in patru in timpul campaniei, poti sa te intorci pe campul de lupta dupa ce ai murit, atata timp cat camarazii tai sunt inca in viata. Accentul fiind pus pe “inca in viata”, jocul este diabolic de greu pe Legendary.  Probabil pana in acest moment este cel mai greu joc din serie, iar de unul singur uneori iti va scoate perii albi. Totusi, Bungie nu sunt cunoscuti pentru jocuri “simple”, nu ?

ODST, Bungie, Halo Reach, Halo, jocuri video, review, Microsoft Game Studios, Microsoft, First-person shooter, shooter, Halo shooter, Halo review, Halo Reach review, Xbox, Xbox 360, Halo Reach Xbox 360, Halo 3Se poate sari peste aceste elemente, avand in vedere ca Halo: Reach aduce si ceva mecanici de joc noi. In timpul testarii open beta, multi au reusit sa incerce cateva dintre abilitatile speciale ale armurilor. De la Jet Pack-uri pana la camuflaj, acestea pot fi folosite cat mai inventiv de catre jucator. Noile abilitati sunt cam asa: ai parte de Jetpack-ul amintit mai sus, care suprinzator este extrem de usor de controlat si la decolare si la aterizare, un sistem de camuflaj care practic te face invizibil pentru o perioada de timp, Armor Lock, care te blocheaza pentru cateva secunde si te face invulnerabil atacurilor, abilitatea de a te misca foarte repede si un sistem holografic. Aceasta din urma este preferata mea. Poti lansa o holograma menita sa ii deruteze pe inamici, iar tu sa le aplici ciobaneste o racheta in pifometru. Sincer sa fiu, noul sistem de abilitati urmeaza trendul stabilit de Modern Warfare, dar modul in care Bungie au ales sa il implementeze in joc ii da acea savoare Halo, cu care toti s-au obisnuit. Inca o noua surpirza pentu fanii Halo este pleiada de arme si vehicule adaugate in Reach. Cele care mi-au atras atentia sunt Needle Rifle-ul, adica o combinatie intre un Assault Rifle si un Needle Pistol si Focus Rifle. Aceasta este destul de asemanatoare cu Spartan Laser-ul din ODST. Multe arme si-au facut aparitia din titlurile vechi precum Magnumul sau One Shoot Kill Pistol, dar noile arme nu pot decat sa ma faca sa ma intreb: “Daca jocul se desfasoara inaintea aventurilor lui Master Chief, de ce nu au fost prezente pana acum?” In fine, poate tehnologia a fost distrusa o data cu Reach… cine stie.

Totusi, ce Halo ar fi complet fara vehicule. Iar Reach nu se dezice. Daca toate vehiculele din jocurile anterioare si-au facut loc in acest titlu, altele noi au fost inventate tocmai pentru fan service-ul amintit mai sus. Exista posibilitatea de a controla un motostivuitor ca nou vehicul si … un … Falcon. Exact. Acele imensitati de elicoptere sunt acum la comanda ta. Iar daca asta nu iti suna bine, afla draga cititorule ca Reach te lasa sa te mazilesti in spatiu cu fortele Covenant la comanda unei nave spatiale. Suna bine, nu? Fata mea in momentul in care m-am vazut la comanda acesteia l-a facut pe un amic sa exclame: “Bah… mai respira!” Controlul trebuie sa recunosc ca la acest capitol nu este stralucit, dar nici grotesc. Se putea mai bine, navele dovedindu-se sa aiba un control usor impiedicat uneori. Cu toate astea sunt o adaugare binevenita la gameplay.

Pentru veteranii jocului nimic nu va parea nimic diferit in acest titlu. Spatii mari in care ciuruiesti cam tot ce iti iese in cale, misiuni ce te pun la comanda anumitor vehicule (sfatul meu: nu lasati AI-ul sa controleze vehiculele, ca face o treaba extrem de proasta) sau luptele pe teren deschis, totul este Halo la adevarata sa valoare. La capitolul gameplay, Playtech.ro ii acorda un 8.5 si trecem la elementul multiplayer care trebuie si el discutat.

Daca Fire Fight s-a intors si in Reach, acesta a primit niste mici cizelari ici si colo, pentru a imbunatati experienta. Acum valurile sunt mai bine gandite, iar AI-ul a fost si el imbunatatit special pentru acest mod de joc. Pentru cei care nu stiu ce este Fire Fight, acest sistem de joc se poate numi mai simplu Survival mode. Jucatorul trebuie sa supravietuiasca valurilor nesfarsite de inamici. In concluzie, Bugie incearca sa fie sadici. Succesul pe care l-a inregistrat acest mod in ODST a demonstrat ca Halo poate sa fie si… mainstream. Totusi, in acest joc tot ceea ce faci iti acorda credite, credite pe care poti sa le cheltuiesti in armurerie pentru upgrade-uri. Un element care mi-a atras atentia este ca daca ti-au luat o casca noua, acesta se va vedea in toate modurile de joc. Chiar si in campanie. Asta si noul mod de asasinare implementat si in multiplayer. Acum poti sa renunti la atacurile melee in favoarea noului mod Assassinate, care iti permite sa executi un adversar printr-un mic cinematic. Problema este ca acesta te lasa descoperit si pe tine pentru acelasi tratament.

Cei care prefera o abordare online mai clasica nu au fost nici ei neglijati. De aceasta data poti intra direct intr-un meci de arena, iar match making-ul a fost si el imbunatatit, dar absenta custom match making-ului face jocul mai stresant uneori, jucatorul fiind nevoit sa apeleze la cateva actiuni suplimentare pentru a invita prietenii in sesiunea sa de multiplayer. Pe de alta parte, problemele de server se pare ca inca nu au fost rezolvate si numarul limitat de harti competitive. Se intampla sa mai pice legatura la server, din cand in cand, dar este destul de rar. Pacat ca se intampla cand iti este lumea mai draga. Noi moduri au fost si ele adaugate pentru a extinde spre noi orizonturi multiplayerul, precum Invasion si Arena. Bungie nu sunt genul care sa se lase mai prejos de alte companii, iar in Reach se vede asta. Multiplayerul poate fi editat pana in cele mai mici detalii, accentul fiind pus pe ceea ce doreste jucatorul, mai ales ca noul sistem de editare Forge iti permite acum sa faci asta pe un camp deschis aproape cat toata planeta. Posibilitatile fiind infinite, avand in vedere natura creativa a gamer-ului de rand. Acestea fiind spuse, Playtech.ro ii acorda lui Halo: Reach un 9.7 si trecem la grafica si sunet.

Aici nu se poate vorbi de vreo inovatie in domeniu tehnicii. Consola Xbox 360 incepe sa isi arate limitarile din punct de vedere grafic. Sunt momente in care FPS-ul o ia razna si nu este in stare sa isi dea seama daca merge la 20 de cadre sau 60. Pe langa asta, Bungie au incercat sa mascheze ici-colo limitarile cu suprasaturarera imaginii cu lumina sau motion blur. Dar asta nu face decat sa streseze jucatorul atent la poveste si sa ii distraga atentia si mai mult. Exeptand aceste probleme, jocul arata superb. Producatorii au folosit toate calitatile consolei la maxim. Din ce am inteles, hardware-ul video este rulat la maxima capacitate, dar inca nu se stie nimic concret, decat in momentul in care consolele vor incepe sa se imbolnaveasca de E-uri.

Cat despre sunet, nu pot sa spun ca am fost prea impresionat. Problema majora este coloana sonora. Spre deosebire de Halo 3 si ODST, nu prea a existat nimic notabil aici. Sincer sa fiu pot sa fredonez tema de final de la Halo 3 la orice ora din zi si din noapte, pe cand in Reach aceasta este stearsa si lipsita de imersiune. Sigur, secventele de lupta sunt accentuate atunci cand trebuie, dar parca nu au farmecul cu care Halo 3 ne-a obisnuit. Cat despre vocile actorilor, pot sa spun ca sunt stralucit alese, mai putin a personajului principal. Echipa Mickey Mouse a avut parte de tratament nobil, dar personajul central, adica 6, pare sa fie ruda cu Bacovia al nostru. O voce plictisita, anosta, stearsa, lipsita de substanta, care nu spune nimic jucatorului, comparativ cu Master Chief… care sincer … este un fel de Rambo in industria jocurilor. Bine, Playtech.ro ii acorda lui Halo: Reach un 7.5 si concluzionam asa:

Daca acesta este jocul final din universul Halo, atunci ii face cinste. Sfatul nostru, chiar daca nu ai o consola: jocul merita incercat la un amic sau ruda. Poveste extrem de bine scrisa, multiplayer solid si mai ales un gameplay, cu toate ca extrem de greu, bine pus la punct. Pentru aceste elemente, Playtech ii acorda un 9.1 total lui Halo: Reach si va indeamna sa il incercati.