Gran Turismo 5: ce a fost si ce-a ajuns… [Review]

, 06 Dec, 12:10

Dupa o asteptare de doar 5 ani si ceva, unul dintre cele mai anticipate racere este pe rafturile magazinelor. Astfel, avand in vedere ca nu m-am putut abtine, l-am incercat pana la epuizare. Pot spune, inca de la inceputul acestui review, ca jocul este luuunnng! Atat de lung, incat am investit in jur de 300 de ore si inca nu am deblocat toate masinile din joc… asta spune ceva nu? Totusi… este Gran Turismo 5 un joc demn sa poarte mai departe seria? Sau este o dezamagire HD? Haideti sa vedem impreuna ce ne-a rezervat Kazunori Yamauchi cu acest ultim titlu din serie!

Avand in vedere ca vorbim de un racer ce nu nu face parte din categoria NFS, jocul nu are o poveste de fundal. Mai mult, acesta se prezinta ca un simulator nu ca un arcade racer, asa ca, pentru cei care sunt pregatiti sa intre in el si sa “se dea” cu toate masinile posibile si imposibile, acesta nu este chiar ceea ce cauta. Seria GT a fost introdusa pe piata inca de la primul sau titlu ca un simulator cat mai realist.

Inca de cum ai introdus discul in Ps3, acesta te intampina cu familiarul install screen. Sfat prietenesc… nu va chinuiti… nu merita. Cu jocul instalat sau nu, GT5 sufera de aceasi problema ca si Mod Nation Racers, timpi de incarcare grosolani. Atat intre curse cat si in-game, modelele masinilor incarcandu-se destul de greu pentru prezentare. Pe langa asta, meniul poate fi, pentru unii, destul de greu de navigat. Sarind peste aceste aspecte calcatoare pe nervi uneori, jocul ofera o experienta unica cand vine vorba de continut. Poti face in acest joc cam tot ceea ce ti-ai putut inchipui cu o masina. De la participarea la curse standard, pana la drift race, draft sau time trial, toate sunt prezente in joc spre deliciul veteranilor seriei.  Acestia vor gasi si acel “Driver License Mode” atat de familiar in jocurile precedente, dar si autenticitatea cand vine vorba de comportamentul masinilor. Jucatorului punandui-se la dispozitie o gama extrem de variata de masini din care sa aleaga.

Poti sa iti alegi dintre modurile de joc, dar cel in care vei conduce cel mai mult este A-Spec Mode. Acesta este sursa primara de masini si credite in joc, fiind si cel care iti deblocheaza noi vehicule pentru test. Vei incepe cu masini standard, acesta aratand simplu si destul de… PS2. Texturarea acestora fiind precara, iar aspectul general al acestora fiind mai degraba colturos si nedemn de o generatie HD de console. Totusi raze de soare exista, cel putin asa tind sa cred. Daca modelele standard, cel putin cele cateva pe care le ai la inceput, arata deplorabil, modelele premium sunt adevarate bijuterii tridimensionale. Acestea nu numai ca arata ca si cele reale, dar se si comporta la fel. Astfel, daca te manca pielea sa apesi prea mult pe acceleratie, in timp ce te simti stapanul soselelor la volanul unui “testa rossa”, e posibil sa incerci gustul parapetilor destul de subit. Pe langa asta, modul in care acceleratia si  franele au fost implementate in mecanica de joc este o lovitura de maestru. Daca folosesti un controller standard, nu vei observa aceste mici ajustari. In schimb, daca pui mana pe un volan, atunci vei avea o revelatie. Daca apesi ca ghiolbanul pe acceleratie este posibil sa ineci motorul la anumite modele, ba mai mult, daca apesi pe frana cu sete, masina se va roti si iti va scapa de sub control, ceea ce demonstreaza acea nota de autenticitate si realism cu care seria ne-a obisnuit.

Spuneam pana sa ma iau cu detaliile minore ca majoritatea jocului o petreci in A-spec Mode, acesta fiind principala metoda de a debloca noi masini in joc. Totusi, exista si un B-spec Mode, acesta fiind mai degraba o dezamagire totala. B-Spec este conceput pentru lenesi. In acest mod doar comanzi artificialului ce sa faca, acesta fiind doar o papusa la comanda ta. Ii poti spune sa o ia mai incet sau mai repede, sa faca o curba mai stransa sau sa depaseasca, in rest nimic impresionat. Modul asta tind sa cred ca a fost conceput pentru lenesii care chiar nu au chef sa isi bata capul cu acele curse infernale.

In joc poti gasi peste 1000 de masini, multe dintre acestea fiind vehicule standard cu un numar ce se aprope de aproape 800. Nu pot spune ca sunt dezamagit, dar dupa cum am amintit mai devreme, o mare parte din acestea sunt gretos de prost texturate. Totusi controlul acestora este delicios. Chiar daca esti la comanda unui bolid de curse, sau o “rapciuga” antica de Fiat 600, toate sunt extrem de ascultatoare la fiecare comanda a ta, dar nu ezita sa te pedepseasca la cea mai mica greseala. Daca te manca acceleratia putin si incerci sa lovesti un oponent in bara din spate, sa nu te miri daca plantezi masina in pneurile de pe marginea pistei. Pentru cei care s-au invatat cu acest stil ce a consacrat seria nu cred ca relatez ceva nou, dar cei noi veniti pot sta linistiti in canapeluta sau fotoliu, jocul avand “roti ajutatoare” activate din primele momente ale jocului, cateva dintre acestea fiind “pictarea” unei linii pe sosea pe care daca o urmezi nu vei avea probleme. Iar asta aduce in discutie un alt element din joc care mi-a lasat un gust acru… inteligentul artificial. AI-ul in joc este stresant de… politicos. Chiar si daca participi la o cursa de tip Nascar, unde, dupa cum bine stiti, bunele maniere sunt plecate pe coclauri. Nu pot spune ca este un lucru rau, dar de multe ori acesta se comporta de parca nici nu ai fii prezent pe pista, chiar si mai incolo in joc.

Jocul se bazeaza, ca si in trecut, pe un sistem de level up. Cu cat mai multe Event-uri tremini, primesti experienta si credite, experienta ce, odata acumulata indeajuns, te duce catre nivelul urmator. Cum functioneaza? Simplu. Un level in plus, noi evenimente in care poti sa participi si noi masini pe care le poti achizitiona. Sistemul este destul de simplu, iar jucatorii noi si vechi se vor familiariza cu acesta destul de repede, fiind unul dintre putinele elemente ce nu necesita diploma de doctor docent pentru accesare, practic facand toata treaba pentru tine.

Unul dintre cele mai interesante moduri din joc se numeste GT Special Event, in care jucatorul este invitat sa conduca un cart, o masina de Nascar, sa participe la Raliuri, ba mai mult in aceste evenimente speciale a fost inclusa si pista de test din Top Gear, astfel Suzuki Liana se pare ca o sa fie una dintre cele mai conduse masini din joc pe acea pista. JK your going down!!!

Am totusi o problema majora, de fapt mai multe, dar ajung si la restul mai incolo. Prima problema este Crash Damage-ul din joc. Daca pana acum acesta nu a fost o optinune, acesta acum este un “Unlockable”. Poti termina linistit toata cariera in joc si sa nu vezi o masina zgariata sau busita, iar daca o vezi, e posibil sa fie doar la masinile premium, care se pare ca sunt construite din portelan uneori. Dupa ce ai deblocat crash damage-ul atunci jocul devine interesant. Acesta daca sunt lovite catusi de putin, acesta lucru se vede pe carosesrie. Iar daca te chinui sa iei in radiator o alta masina la o viteza considerabila, sa nu fii surprins daca masina ta nu mai porneste. Doar un mic avertisment.

Urmatoarea plangere este Course Maker-ul inclus in joc. Cu toate ca este o aditie notibila in joc, acesta este lamentabil, as putea spune. Daca un joc de “gradi” precum Mod Nation Racers are un Track Creator in care iti poti face de cap, nu vad dece ceva similar cu acesta sa nu fie inclus si in GT5. Tot ceea ce are de facut jucatorul este sa miste niste slidere si sa aleaga cam cat de complexa urmeaza sa fie cursa, cum si cat de lunga este pista si cat de ingusta sau lata. In rest, nimic special. Dezamagitor.

Multiplayerul isi face si el aparita in acest joc. Atat online, dar si ofline unde poti sa te intreci cu un amic. Totusi Multiplayer-ul online este bijuteria coroanei, fiind asteptat de fani cu sufletul la gura. Aici pot spune ca este cel mai educat pe care l-am intalnit pana acum. De exemplu, daca un jucator doreste sa faca pe desteptul si sa parcheze dea-latul pistei, masina acestuia devine transparenta, iar restul jucatorilor vor putea trece prin ea. Pe langa asta, cel ce este gazda sesiunii online poate face o gamada de ajustari cursei pentru ca toti sa experimenteze jocul intr-o maniera civilizata. Problemele majore intervin in momentul in care doresti sa cauti o sesiune, atunci intervin durerile de cap, mai ales ca jocul nu prea stie sa faca diferente intre curse, friends race sau alte metode clasice intalnite pana acum. Iar ca totul sa fie si mai frustrant, pentru a invita un prieten, trebuie sa trimiti acestora un cod pentru ca acesta sa il introduca manual pentru a se alatura sesiunii. In rest, o experienta placuta, daca doresti sa pierzi cel putin 3 sau 5 minute pentru un joc online. Lag-ul cel putin pentru mine nu a fost o problema, am jucat cu alti jucatori din Africa, iar acesta nu depasea 70 sau 80, ceea ce nu poate decat sa ma bucure.

Si am ajuns la grafica. Locul in care sunt contrariat la culme. Jocul este plin de de inconsistente vizuale. Uneori mi-a luat ochii, confundand monitorul cu o poza reala, iar alte ori dandu-mi impresia ca joc GT4. Unele piste arata superb, mai ales cele pe timp de noapte si cele in conditii atmosferice mai putin prielnice, acesta aratand intr-un mare fel. Totusi jocul detine si piste la care se vede ca nu s-a lucrat prea mult, cateva dintre acestea fiind dea dreptul oribile. O alta problema este felul in care umbrele au fost implementate in joc. Daca umbrele masinilor in afara pistei arata superb, iar implementarea lor in lumea exterioara este realizata cu mare atentie, locul in care il petreci cel mai mult vizualizandu-l, adica cabina… pot sa zic ca mi-a lasat un gust amar. Acesta par segmentate, colturoase, ba mai mult, putand sa le compar cu cele din GT4 uneori. Incosistenta de care aminteam mai devreme este prezenta si la capitolul muzica. Faptul ca GT5 dispune de o coloana sonora superba nu il contesta nimeni, doar ca, felul in care melodiile incep si se termina fac jocul sa fie una din cele mai aleatorii experiente auditive pe care le-ai intalnit pana acum. Poti sa intri intr-o cursa cu o melodie ritmata si plina de spirit, doar sa te gasesti in mijlocul cursei ca aceasta s-a terminat, iar in locul ei a intrat una ce, practic, te baga la culcare. Iar de multe ori muzica nu este prezenta, ceea ce ma face sa ma intreb cam cate buguri are jocul acesta?! Totusi are si aspecte pozitive. Sunetele masinilor sunt fenomenale. De la un Lamborgini pana la un Fiat 600 toate au amprenta sonora a unui motor nu a unei cutii de conserve care zbarnaie. Totusi multe dintre aceste minusuri cam scad din valoarea unui joc ce a stat la dospit cinci ani si ceva.

In concluzie…. ei bine, in concluzie sunt dezamagit. Sunt un mare fan al seriei GT si detin toate copiile, inca de la primul titlu. Ce a fost si ce a ajuns este o mare dezamagire. Totusi, din punct de vedere al unui simulator GT5 este cel mai realist simulator racer de pe console de pana acum. Diferenta o faci in momentul in care schimbi controller-ul cu un momo stick, atunci lucrurile se schimba dramatic. Nu numai ca experienta este ca cea a unei masini reale, dar si controlul. Asta adaugand o valoare de nemasurat jocului. Totusi are neajunsuri pe care speram sa fie indreptate prin patch-uri viitoare. Playtech ii acorda lui Gran Turismo 5 un 8,9 si ne vedem pentru jurnalul de bord al lansarii.