FIFA 11 = FIFA 10 + 1 [Review]

, 15 Oct, 11:17

Este evident ca in momentul aparitiei unui nou titlu FIFA, fanii vor scanda, ca si pe stadion, dupa noi inovatii. Jocul tinde sa se perfectioneze de la an la an si sa aduca noi metode de interactiune cu mediul virtual de joc. De la primul FIFA pe care l-am jucat in era celor 16 biti si pana acum, franciza FIFA Soccer a facut un pas imens. Nu stiu daca multi dintre voi isi mai aduc aminte cum aratau fotbalisti virtuali in acele vremuri. Totusi, era inovativ, iar competitori care sa ridice gameplay-ul la acel nivel rafinat pe care il atinsese FIFA 95 erau putini. Acum avem de unde alege. De ce? Pentru ca firmele mari au descoperit ca sportul rege se vinde… si se vinde bine. Totusi, intrebarea este aceasta: “Merita sa cumpar FIFA 11?” Raspunsul urmeaza in review-ul de fata ce o sa incerc, asa cum stiu eu mai bine, sa il disec si sa il explic.

Primul lucru cu care jucatorul ia contact este meniul. Comparativ cu predecesorul sau, FIFA 10, acesta pare mai putin aglomerat. Aspectul este mai curat si mai putin aglomerat. Meniul este usor de navigat si nu te invita sa cauti o harta pentru a gasi comoara. In cazul unui FIFA precedent, comoara fiind story mode-ul jocului. Fundalul in acest FIFA 11 este o tribuna plina de suporteri, iar sincer sa fiu, fata de alte alegeri “stralucite” aceasta mi se pare extrem de inspirata. Pana acum nu cred ca interesa pe nimeni cum arata un teren de fotbal generic. Dar, inca o data, este o parere personala.

Inca de la primul click sau apasare de buton, daca esti pe consola, vei vedea cateva schimbari de nume la anumite categorii. My Player si Manager au fost redenumite in Career mode. De aici poti interactiona cu un alt sub meniu in care gasesti Player Manager, Manager si Player. Facand modurile mai accesibile si mai usor de inteles pentru cei care incearca pentru prima oara acest joc. Sa zicem ca este mai prietenos pentru “n00b’s”  Si sa nu uit. In toate aceste moduri, poti importa un VP, adica un Virtual Player. Pentru cine nu este familiar cu acest VP, o sa incerc sa explic mai pe romaneste. Jucatorul poate sa isi creeze un jucator virtual, pe care sa il conduca pana pe culmile victoriei profesioniste… sau cel putin virtual. Lasand astfel jucatorul sa se bucure de o experienta autentica in cadrul unei federatii precum FIFA, ceea ce implica stradania unui jucator.

Totusi m-a dezamagit ceva. Nu neaparat ca poti acum edita VP-ul in cele mai mici detalii, dar felul in care o faci. De aceasta data, EA Sports au ales sa faca probabil cea mai gresita miscare cand vine vorba de customizarea acestuia. Aceasta nu se desfasoara folosind jocul, ci pe un site dedicat acestui mod. Astfel, te vei vedea obligat sa iesi din joc pentru a creea jucatorul dorit, dupa care sa il importi in joc si abia dupa aceasta te poti bucura de el. Un proces anevoios si greu de digerat pentru unii, distractiv pentru altii. Ramane la latitudinea jucatorului.

Si trecem de la meniu la gameplay. Elementul cel mai important la un joc precum FIFA. Daca un element din acesta este defectuos, afecteaza toata armonia universala pe care se sprijina jocul. Primul element, care nu prea cred ca isi are locul aici, totusi, este Personality Plus. Detaliile, conformatia, pana si iesirile generice ale jucatorilor au fost refacute tocmai pentru a creea o experienta cat mai autentica. Jucatorii mari au fost studiati in cele mai mici detalii, devenind aproape copii ale originalului. Dar problema intervine in momentul in care incerci sa joci cu cineva din echipa noastra nationala, iar acesta uneori se intampla sa nu semene chiar cu un conational de al nostru. Nu se poate spune ca toti fotbalistii din joc au fost redati adecvat, dar merita puncte pentru nivelul de atentie acordat anumitor detalii. De la marimea corpului, pana la felul in care se comporta pe teren, acest Player Plus, afecteaza clar gameplay-ul. Jucatorii nu mai sunt niste generici randati virtual, ci copii ale originalului, cu minusuri si plusuri. Astfel un jucator cu stamina scazuta, dar care centreaza spectaculos, nu va alerga ca un bezmetic dintr-un capat al altuia al gazonului. Ci pur si simplu va avea ceva probleme la acest capitol.

Inca o problema pe care aproape toti fanii seriei au adresat-o este imposibilitatea de a controla mai precis pasele. Astfel FIFA 11 raspunde la aceste cererii prin sistemul Pro Passing. Un nou mod de a pasa mingea de la un jucator la altul a fost implementat in joc. Si, sincer sa fiu, este cam greu de controlat si inteles la inceput. Conceptul fiind destul de simplu la baza. Cu cat tii mai mult apasat pe butonul de pasa, cu atat mai puternica este aceasta. Nu trebuie sa fi neaparat doctor in fizica cuantica pentru a pricepe, dar necesita o perioada de acomodare cu noul sistem. Chiar daca ai ales o echipa cu jucatori puternici, pasele la inceput o sa ti se para destul de greu de executat. Sfatul meu, putin exercitiu si dupa o perioada o sa para totul o promenada placuta printre jucatorii adversi. Nota catre EA SPORTS. Cand fanii cer mai mult control asupra portarului, nu se refera la un mod de joc separat, ci la exact ceea ce se refera cererea. Mai mult control asupra portarului… in fne … latru la luna! Sper ca in FIFA 14 sa nu am un mod care ma lasa sa fiu arbitru virtual.

Iar pentru ca EA are ceva plictisitor in componenta, a ales sa introduca si un mod numit B E Goalkeeper, pe care il poti experimenta in Virtual Pro si Cariera. Aici poti controla portarul echipei tale in timp ce aperi poarta de centrarile adversarilor dintr-o perspectiva third person. Daca te plictisesti totusi de stat in poarta, poti sa urmaresti mingea pe teren si sa coordonezi jocul. Nu cred ca este cel mai dinamic mod de joc, avand in vedere ca la capitolul control de gameplay nu este stralucit, dar pentru cei pasionati de o alta viziune a gameplay-ului merita incercat. Si ca tot veni vorba de goluri, noul mod de a realiza penalty-uri este pe departe cel mai bun din toata seria de pana acum. Pana si inteligentul artificial a primit un algoritm nou. Sa zicem ca, de aceasta data, acesta nu este controlat de un castravete lobotomizat uneori, ci iti da senzatia ca un jucator adevarat a pus mana pe un controler si iti ghideaza echipa. Mici aspecte ici si colo fac ca jocul sa fie mai realist si mai abordabil de cei care nu au incercat seria pana acum.

Mai sus am discutat de jucatori si de felul in care arata acestia, totusi un aspect pe care nu l-am mentionat sunt animatiile faciale detaliate si felul in care se misca. Acestia nu numai ca iti dau impresia uneori pe terenul de joc, dar se comporta remarcabil de asemanator cu realitatea. Pana si stadioanele au fost reproduse in detaliu, dupa schite ale acestora, deci punct in plus la capitolul grafic. Iar cu toate ca in Virtual Pro trebuie sa iesi din joc pentru a realiza jucatorul virtual dorit, odata intrat in joc fiecare element se vede. De la frizura, constitutie atletica, cerceii din urechi si tatuaje, toate sunt prezente. Un element pe care nu l-am mai intalnit pana acum in seria FIFA, ci mai degraba in RPG-uri. Pentru pasionatii sportului rege aceste mici aditii grafice vor fi un deliciu. Nu poti spune ca este un fenomen grafic, dar pana in acest moment este cel mai detaliat joc din serie. Asa cum as fi putut spune si despre FIFA 10 la momentul aparitiei. Jocul evoluand de la an la an intr-o experienta cat mai realista.

Iar sunetul in joc este o bucrie pentru pasionatii fotabalului. Iesirile jucatorilor sunt secondate de sunete autentice ale acestora, iar tribunele suna a tribune de stadion, nu a galeti care se rostogolesc pe scari. Iar comentatorii sunt cu mult imbunatatiti fata de World Cup-ul din aceasta vara. Particularitati si mici expresii sunt incluse de comentatori tocmai pentru a accentua sentimentul de realism  Nu este un plus notabil pentru un jucator casual, dar pentru un cei ce stiu putina istorie a fotbalului si au avut contact cu acest sport, va indemn sa dati boxele la maxim. Va veti bucura foarte mult de calitatea acestuia si de nivelul de munca depus in inregistrarea comentariilor de joc. Iar daca ai un sistem 5.1 legat la consola sau PC-ul tau, atunci experienta este cu atat mai imersiva. Nu poti decat sa te minunezi la atentia pentru detalii pe care producatorii au acordat-o sunetului. Si am ajuns la concluzia acestui review si raspunsul la intrebarea de la inceputul lui. “Merita sa cumpar FIFA 11?”

Pentru cei care doresc ceva mai rafinat ii sfatuiesc sa achizitioneze FIFA 11. Cateva mici detalii fac jocul mai fluent si mai real. Pentru jucatorii casual, care mai deschid jocul din an in paste, nu este un mare pas inainte si cred ca FIFA 10 este cea mai buna alegere. Totusi, jocul este bun si are acel ceva care sa tina si un anti fotbal ca mine in fata monitorului, ceea ce este mare lucru venind din partea mea. Nota finala FIFA 11, este un 8.7 cu virgula si calificativul trebuie jucat. Sunt Andrei Ene si, umil, va salut cu respect.